SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

1,5 mln zł kary za mylącą kampanię 'Zamykamy żabki'

UOKiK uznał, że kampania reklamowa sieci Żabka prowadzona pod hasłem "Zamykamy żabki" wprowadzała odbiorców w błąd. Jako karę firma ma zapłacić 1,5 mln zł.

Kampania reklamowa sieci sklepów Żabka prowadzona była od września do końca października 2008 roku. Towarzyszące jej hasło - "Informujemy, że decyzją zarządu spółki Żabka Polska 15 września 2008 roku zamykamy żabki" sugerowało - zdaniem UOKiK - zamykanie sklepów tej sieci. Komunikaty te nie zawierały informacji, że w rzeczywistości sieć nie kończy działalności, a hasło dotyczy akcji promocyjnej. Kampania została przeprowadzona w prasie, telewizji oraz w sieci sklepów.

O szczegółach klienci mogli dowiedzieć się, dzwoniąc pod podany numer infolinii. Zdaniem Urzędu, odesłanie do infolinii mogło sugerować, że klienci uzyskają dodatkowe informacje na temat likwidacji sklepów, a nie akcji promocyjnej. Dopiero w drugim etapie kampanii przedsiębiorca wyjaśnił, że organizuje loterię promocyjną i że zostały zamknięte nie sklepy, ale sejfy w kształcie żabki.

Urząd uznał, że spółka, reklamując w ten sposób akcję promocyjną, a nie zakończenie działalności, wprowadziła konsumentów w błąd. Firma musi opublikować decyzję UOKiK na swoich stronach internetowych oraz w jednym z dzienników ogólnopolskich. Decyzja nie jest prawomocna.

Jacek Spychała z firmy Żabka Polska poinformował, że firma nie zgadza się z decyzją UOKiK i odwoła się od niej do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. "Uważamy, że dla przeciętnego konsumenta jasne było, iż akcja +ZAMYKAMY ŻABKI+ to działanie marketingowe, o czym spółka informowała na łamach prasy, w sklepach sieci Żabka oraz poprzez bezpłatną infolinię" - wyjaśnił.

UOKiK zakwestionował już wcześniej podobną praktykę, gdy sieć Media Markt organizowała wyprzedaże pod pretekstem likwidacji sklepu. Z informacji umieszczonych w prasie oraz na bilbordach wynikało, że sieć planuje zakończyć działalność w Rzeszowie, a konsumenci mogą dokonać zakupów "po raz ostatni". Dwa dni przed planowanym zakończeniem działalności opublikowano kolejne płatne ogłoszenie o ponownym otwarciu placówki, tłumacząc jednodniowe zamknięcie inwentaryzacją. Urząd uznał jednak, że firma wprowadziła konsumentów w błąd i zobowiązał ją do złożenia oświadczenia, że podawał do publicznej wiadomości nieprawdziwie informacje.

UOKiK prowadzi obecnie 18 postępowań dotyczących reklamy.

Dołącz do dyskusji: 1,5 mln zł kary za mylącą kampanię 'Zamykamy żabki'

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl