Centrum Prasowe Wirtualnemedia.pl

Tekst, który zaraz przeczytasz jest informacją prasową.

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za jego treść.

2013-01-03

A A A POLEĆ DRUKUJ

Aż 73% Polaków nie chce publicznie manifestować swojej wiary. RE-DEFINICJE wiary i patriotyzmu

150x110

Wszyscy na co dzień używamy słów wiara i patriotyzm. Co jednak rozumiemy pod ich pojęciem? Czy wiara wiąże się z wyznaniem religijnym a patriotyzm z flagą i godłem państwowym? W ramach ogólnopolskiego projektu RE-DEFINICJE, powstałego z inicjatywy MaleMEN oraz ośrodka analitycznego THINKTANK, toczy się dyskusja na temat znaczenia wyżej wymienionych słów. Czy pokolenie żyjące w XXI wieku opisuje świat tak samo jak pokolenie naszych rodziców czy dziadków? Na to pytanie odpowiadają Polacy oraz eksperci zaangażowani w projekt RE-DEFINICJE.

Wiara – trudny proces poszukiwania prawdy

77% Polaków uczestniczących w badaniu RE-DEFINICJE, realizowanym w ramach projektu przez Program PAYBACK* dla MaleMENa i ośrodka analitycznego THINKTANK wierzy w siebie. Ponad 40% respondentów uważa, że instytucje religijne są potrzebne, aby kształtować duchowe i moralne wartości w społeczeństwie. W większości (73%) Polacy jednak nie chcą manifestować publicznie swojej wiary w kontekście religijnym.

Wiara jest trudnym procesem poszukiwania prawdy i uczenia się życia. Jest to także otwarcie się na rzeczywistość, do której prowadzi wiele dróg – mówi o. Maciej Zięba, Dominikanin, ekspert projektu RE-DEFINICJE.

Patriotyzm – wartość krajowa czy europejska?

Patriotyzm jest dziś silnym trendem we wszystkich krajach, niezależnie od ich ustroju. Kiedyś patriotyzm wiązał się przede wszystkim z walką zbrojną. Dziś, gdy wojen jest coraz mniej, konflikty przesunęły się w sferę ekonomiczną– twierdzi Krzysztof Domarecki przedsiębiorca, założyciel
i główny akcjonariusz Seleny.

Dla 62% Polaków państwo to przede wszystkim źródło praw i obowiązków. Blisko 2/3 badanych osób uważa się za patriotów. Poczucie związku z Europą ma 80% badanych, choć ponad połowa w ograniczonym zakresie.

Pojęcie patriotyzmu jest tak szerokie, że nie dzieli krajów na demokratyczne i autorytarne, biedne i bogate, północne i południowe, ponieważ występuje wszędzie. Związane jest z miłością ojczyzny, rozumianą w sposób pozytywny, zarówno jako dawanie oraz branie – dodaje Krzysztof Domarecki, przedsiębiorca, założyciel i główny akcjonariusz Seleny.

Obecnie trwa dyskusja na temat interpretacji i znaczenia wyżej wymienionych wartości. Może w niej wziąć udział każdy zainteresowany – na stronie THINKTANK i MaleMEN na Facebooku oraz na Twitterze (#redefinicje). Główną platformą akcji redefiniowania ważnych dla Polaków pojęć jest strona internetowa www.redefinicje.pl.

Ogólnopolski projekt RE-DEFINICJE, angażujący ponad 40 ekspertów ze świata mediów, kultury i biznesu, ma na celu opisanie na nowo pojęć definiujących świat w XXI wieku. W otwartej debacie o tym, jaką treść niesie dla Polaków siedem podstawowych słów-kluczy, uczestniczą m.in. Jacek Santorski, Katarzyna Montgomery, Jacek Żakowski, Cezary Szymanek, Krzysztof Rybiński i Jan Hartman. Dyskusja jest prowadzona m.in. w mediach społecznościowych i na dedykowanej stronie internetowej www.redefinicje.pl. Wnioski z debaty eksperckiej, która odbyła się w Bukowinie Tatrzańskiej, w połączeniu z wynikami ogólnopolskiego badania oraz rezultatami otwartej dyskusji prowadzonej w mediach społecznościowych i na stronie internetowej projektu zostaną zebrane i opublikowane w formie raportu na początku 2013 roku. Raport ten będzie stanowić podsumowanie dyskusji o tym, kim my – Polacy jesteśmy dziś.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

* Badanie RE-DEFINICJE dla MaleMena i ośrodka analitycznego THINKTANK zostało przeprowadzone metodą CAWI. Badanie zostało przeprowadzone na uczestnikach Programu PAYBACK na grupie 1294 respondentów. Grupa badawcza dobrana została tak, aby odpowiadać strukturze demograficznej kraju. Data badania: 15-28.10.2012





Tylko na WirtualneMedia.pl

Zaloguj się

Logowanie

Nie masz konta?                Zarejestruj się!

Nie pamiętasz hasła?       Odzyskaj hasło!

Galeria

PR NEWS