Związek Artystów Scen Polskich chce 120 mln zł więcej od Cyfrowego Polsatu
Związek Artystów Scen Polskich domaga się od Cyfrowego Polsatu dodatkowo przeszło 140 mln zł w ramach sporu prawnego trwającego od ponad pięciu lat. Chodzi przede wszystkim o tantiemy dla aktorów z seriali emitowanych przez nadawcę.
Pod koniec kwietnia 2017 roku Związek Artystów Scen Polskich wysunął wobec Cyfrowego Polsatu pozew w postępowaniu upominawczym, domagając się zapłaty 20,3 mln zł. Firma złożyła sprzeciw, a na początku stycznia sąd skierował sprawę do postępowania mediacyjnego.
W ramach dwóch tur mediacji strony nie zawarły ugody, a wiosną 2020 roku Cyfrowy Polsat w odpowiedzi na podsumowanie przygotowane przez mediatora poinformował o braku możliwości zawarcia przez strony ugody. W konsekwencji w październiku ub.r. odbyła się rozprawa.
W sprawozdaniu za pierwszy kwartał br. Cyfrowy Polsat podał, że pod koniec marca dostał pism od Związku Artystów Scen Polskich pismo rozszerzające dotychczasowe powództwo o okres od początku 2010 do końca 2020 roku. Kwota, której domaga się organizacja, wzrosła o ponad 120 mln zł.
Nie podano, czego konkretnie dotyczą roszczenia ZASP. Według naszych nieoficjalnych ustaleń chodzi przede wszystkim o tantiemy dla aktorów i innych twórców, którzy pracowali przy polskich serialach i filmach emitowanych (premierowo i powtórkowo) w kanałach grupy Cyfrowy Polsat.
SAWP chce od Cyfrowego Polsatu 153 mln zł
Cyfrowy Polsat od paru lat jest też w trakcie sporu sądowego z inną organizacją reprezentującą środowisko artystyczne. Pod koniec 2019 roku Stowarzyszenie Artystów Wykonawców Utworów Muzycznych i Słowno-Muzycznych zgłosiło wobec holdingu dwa roszczenia: informacyjne i o zapłatę.
Chodzi o reemisję przez Cyfrowy Polsat programów od 20 sierpnia 2009 roku do dnia 20 sierpnia 2019 roku, Stowarzyszenie zarzuca firmie naruszenie praw pokrewnych do artystycznych wykonań utworów muzycznych i słowno-muzycznych poprzez ich bezumowną reemisję kablową, chce za to 153,3 mln zł.
Spółka wniosła o oddalenie powództwa w całości. Ostatnia jak na razie rozprawa odbyła się 16 marca br., została odroczona bez terminu.
Jarosław Kamiński, dyrektor biura Stowarzyszenie Artystów Wykonawców SAWP, wiosną 2020 roku przekazał portalowi WIrtualnemedia.pl, że powództwo wytoczone zostało wobec tego, że Cyfrowy Polsat "od początku swojej działalności prowadzi działalność reemisyjną bez zawarcia umowy i bez wypłaty wynagrodzeń, które powinny być na podstawie tych umów inkasowane i wypłacane artystom wykonawcom".
- Podjęta została inicjatywa rozmów ugodowych, jednak Cyfrowy Polsat nie podjął naszej inicjatywy. O tym któremu artyście i w jakiej wysokości należne jest wynagrodzenie z tytułu reemisji dokonywanej przez Cyfrowy Polsat decydować będzie informacja będąca w ręku Cyfrowego Polsatu, w związku z tym SAWP domagał się od początku udzielenia informacji umożliwiającej ocenę wysokości należnego wynagrodzenia, jak i ustalenia wynagrodzeń należnych poszczególnym uprawnionym. Dane te są dochodzone w przytoczonym powództwie. W braku tych danych wysokość roszczeń może być określona jedynie szacunkowo na podstawie ogólnie dostępnych informacji - stwierdził Kamiński.
W pierwszym kwartale br. grupa kapitałowa Cyfrowy Polsat zanotowała 2,99 mld zł wpływów sprzedażowych (niemal tyle samo co rok wcześniej) oraz spadek zysku netto jednostki dominującej o 44,8 proc. do 214,9 mln zł.
Dołącz do dyskusji: Związek Artystów Scen Polskich chce 120 mln zł więcej od Cyfrowego Polsatu