Sprzedaż „Faktu” spadła do 138 tys. egz. w 2022 roku. „Perspektywa rezygnacji z papieru nieunikniona”
Średnia sprzedaż wydania wszystkich dzienników ogólnopolskich w 2022 roku wyniosła 384 882 egz. Najchętniej kupowany był „Fakt”, a na czele e-wydań znalazł się „Dziennik Gazeta Prawna” - wynika z analizy portalu Wirtualnemedia.pl. - Perspektywa rezygnacji z wersji papierowej może wydawać się nieunikniona. Pytanie, czy w takim wypadku jeśli te marki przestałby być gazetami papierowymi, a więc synonimem rzetelności nie zatraciłby swojego zaufania? - komentuje Maciej Rzeżuchowski, wiceprezes zarządu Media Context.
W 2022 roku średnia sprzedaż wydania „Faktu” (Ringier Axel Springer Polska) wyniosła 138 160 egz. - pokazują dane Polskich Badań Czytelnictwa „Audyt PBC”, opracowanych przez portal Wirtualnemedia.pl.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń o pracę
Drugą lokatę z wynikiem wynoszącym 80 433 egz. zajął „Super Express” (ZPR Media).
- „Fakt” i „Super Express” mimo spadków sprzedaży na przestrzeni lat nadal sprzedają średnio dziennie nawet 100 tys. egzemplarzy. To są bardzo konkretne liczby mówiące, że ktoś każdego dnia świadomie głosuje swoim portfelem i kupuje dany tytuł - komentuje portalowi Wirtualnemedia.pl Maciej Rzeżuchowski, wiceprezes zarządu Media Context.
Podium uzupełnia „Gazeta Wyborcza” (Agora). Jej średnia sprzedaż wydania wyniosła 48 133 egz.
Pierwszą piątkę zestawienia uzupełniają „Rzeczpospolita” (Gremi Media; 34 057 egz.) oraz „Dziennik Gazeta Prawna” (Infor Biznes; 31 135 egz.).
Dalej uplasowały się: „Gazeta Podatkowa” (Wydawnictwo Podatkowe Gofin; 20 604 egz.), „Przegląd Sportowy” (Ringier Axel Springer Polska; 15 629 egz.), „Puls Biznesu” (Bonnier Business Polska; 13 137 egz.) i „Gazeta Giełdy Parkiet” (Gremi Media; 3 594 egz.).
- „Prasa umiera”, „rok mobile”, „telewizji już nikt nie ogląda” to opinie, które w branży słyszymy od zawsze mogłoby się wydawać, przynajmniej z mojej przeszło 15 letniej perspektywy. Przypomnijmy, na rynku amerykańskim, który z naszej perspektywy w wielu aspektach wyznacza trendy już pod koniec 2012 roku, a więc dobre 10 lat temu tamtejszy „Newsweek” uznał, że papier się skończył, czeka nas wyłącznie cyfrowa przyszłość i zaprzestali wydawania wersji papierowej. Marka na rynku amerykańskim miała utrzymać swoją renomę, rentowność wyłącznie w domenie cyfrowej. Nie udało się, po około roku przywrócono wersję papierową. To tylko anegdotka pokazująca wiele przedwczesnych wyroków lub zbyt optymistycznych przewidywań co do kierunków zmian - komentuje portalowi Wirtualnemedia.pl Maciej Rzeżuchowski, wiceprezes zarządu Media Context.
- Niewątpliwie prasa od lat boryka się ze spadającą sprzedażą, co roku chyba słyszymy o kolejnych zamkniętych tytułach, ewentualnie przeniesionych do internetu. Prasa codzienna może dzisiaj się wydawać anachronizmem, szczególnie kiedy tak wielu z nas cierpi na strach przed tym, że ominie nas jakaś informacja. Wszyscy są online, podążają za najnowszymi wiadomościami, mimo to mamy na rynku „Przegląd Sportowy” - analizuje ekspert.
Łączna średnia na poziomie 384 882 egz.
Średnia sprzedaż wydania razem wszystkich - monitorowanych przez PBC - codziennych gazet w 2022 roku wyniosła 384 882 egz.
„DGP” na czele e-wydań
Liderami sprzedaży e-wydań raportowanych w audycie PBC są gazety prawno-biznesowe: „Dziennik Gazeta Prawna” (16 297 egz.), „Rzeczpospolita” (14 205 egz.) i „Puls Biznesu” (10 041 egz.).
W tym segmencie dzienników udział e-wydań jest bardzo wysoki. Na czele w tym ujęciu znajduje się „Puls Biznesu” - 76,43 proc., a następnie: „Parkiet Gazeta Giełdy” - 60,13 proc. i „Dziennik Gazeta Prawna” - 52,34 proc.
Zdaniem Macieja Rzeżuchowskiego, „przyzwyczajenie drugą naturą człowieka i mimo dostępności newsów tu i teraz chcemy czytać wersje papierowe. Zarówno „Fakt” jak i „Super Express” sprzedaż e-wydań mają bardzo nikłą, za to wg Gemiusa realnych użytkowników na swoich stronach dziennie średnio ponad 1,4 mln”.
- Po drugiej stronie mamy dzienniki określiłbym to bardziej specjalistyczne jak „Dziennik Gazeta Prawna”, „Parkiet”, „Puls Biznesu” i „Rzeczpospolita”, których sprzedaż e-wydań jest na bardzo wysokim poziomie w stosunku do sprzedaży wydań papierowych i perspektywa rezygnacji z wersji papierowej może wydawać się nieunikniona. Pytanie, czy w takim wypadku jeśli te marki przestałby być gazetami papierowymi, a więc synonimem rzetelności nie zatraciłby swojego zaufania? Jak na to zareagują reklamodawcy? Tak jak się dużo pisze o jakości, skuteczności reklamy video między różnymi placementami od BVOD po video online „gdzieś na ROS”, tak i tutaj mógłby ucierpieć aspekt jakościowy, a za tym wpływy reklamowe - opisuje nam ekspert.
- Wydawnictwa mające w portfolio i tytuły kolorowe i dzienniki nie oszukujmy się są korporacjami, które mają zarabiać. Następuje konsolidacja, zamykanie pozycji nierentownych, ale jak widać prasa codzienna mimo spadków sprzedaży nie mówi nic o zamykaniu się, przechodzeniu wyłącznie do digitalu, e-wydań. Jednocześnie rozwijane są opcje digitalowe, trudno sobie wyobrazić, aby tego nie robić, ale czy doczekamy braku dzienników w wersji papierowej? Według mnie za mojego życia tego nie doczekam - opisuje Rzeżuchowski.
- Czasem trendy się odwracają. Dzisiaj płyta vinylowa przeżywa renesans, sprzedaje się najlepiej w historii, mam teorię, że za kilka lat ekrany dotykowe w autach tak nam spowszednieją, że za dopłatą będą oferowane tzw. twarde przyciski. Prasa w kolejnych latach może i będzie co raz bardziej passe, ale uważam, że będzie jak z vinylami, jakość zwyczajnie się obroni - dodaje.
Koniec miesięcznych danych o sprzedaży prasy
Polskie Badania Czytelnictwa opracowały z wydawcami nowy regulamin rozpowszechniania prasy, który wszedł w życie wraz z początkiem 2022 roku. Zmienił się również sposób raportowania rozpowszechniania prasy z miesięcznego na kwartalny (dane nadal ukazują się w rozbiciu na poszczególne miesiące, ale są udostępniane co kwartał).
Sprzedaż wydania to suma sprzedaży sprzedaży wydania drukowanego i sprzedaży e-wydań.
Dołącz do dyskusji: Sprzedaż „Faktu” spadła do 138 tys. egz. w 2022 roku. „Perspektywa rezygnacji z papieru nieunikniona”
Co do wyborczej te e subskrybcje od zawsze są naciągane, wliczane są tam darmowe konta.