Wyniki finansowe Nokia
Pierwszy kwartał roku 2003 w porównaniu z pierwszym kwartałem roku 2002
Pierwszy kwartał roku 2003 w porównaniu z pierwszym kwartałem roku 2002:
JORMA OLLILA, PREZES I DYREKTOR GENERALNY:
W pierwszym kwartale 2003 r. z przyjemnością odnotowaliśmy, już czwarty rok z rzędu, wzrost liczby sprzedanych na rynku telefonów komórkowych, liczony rok do roku. Przyrost dla całego rynku wyniósł 10%, a poziom sprzedaży osiągnął 98 milionów sztuk aparatów. Ilość telefonów sprzedanych przez samą spółkę Nokia wzrosła o 13%, do około 38 mln sztuk, co oznacza wzrost szybszy niż tempo rozwoju całego rynku. Także nasze wyniki w sektorze telefonów komórkowych są lepsze od oczekiwanych - wzrost wyniósł tu 9%, przy bardzo dobrej marży, wynoszącej 24%. Dzięki tak dobrym wynikom na rynku telefonów komórkowych udało nam się znacznie zmniejszyć negatywne skutki trudnych warunków działalności w sektorze infrastruktury i w efekcie możemy zaprezentować solidne ogólne wyniki za pierwszy kwartał.
W mobilności tkwi wielki potencjał. Wraz z naszymi klientami-operatorami dostarczamy klientom indywidualnym i firmom coraz bogatszą ofertę produktów podnoszących atrakcyjność i tak już bogatego świata łączności komórkowej. Od początku roku 2003 jesteśmy świadkami coraz większego wpływu koloru i multimediów na rynek telefonów komórkowych. Ze względu na to, że rynek sieci nadal jest trudny, zapowiedzieliśmy wprowadzenie w dziale produktów sieciowych zdecydowanych środków zaradczych, których celem będzie obniżenie kosztów i podniesienie sprawności i rentowności działań.
Redukcja personelu zawsze jest trudną decyzją dla całej organizacji, a w szczególności dla ludzi, których bezpośrednio dotyczy. Tym niemniej działania, które podejmujemy, są konieczne dla zbudowania zdrowej firmy, zdolnej do rozwoju na rynku sieci komórkowych. W drugim kwartale zamierzamy ponieść koszty, których negatywny wpływ na zysk operacyjny pro forma i zgłoszony wyniesie, według obecnych szacunków, od 350 do 400 mln euro.
W pierwszym kwartale wzmocniliśmy naszą ofertę produktów, wzbogacając ją o 17 nowych telefonów komórkowych. W szczególności w obu Amerykach wprowadziliśmy siedem nowych telefonów CDMA, których dostawy w większości rozpoczną się w tym kwartale. Zaprezentowaliśmy także nasze pierwsze kolorowe modele TDMA oraz kilka nowych modeli GSM, dopasowanych do wymagań rynków amerykańskich.
Rozpoczęły się globalne dostawy telefonu Nokia 3650. Może on nagrywać i odtwarzać pliki wideo. Aparat ten został doskonale przyjęty przez operatorów i konsumentów na wszystkich najważniejszych rynkach. Jako masowy telefon z wbudowanym cyfrowym aparatem fotograficznym ma on dla nas szczególne, strategiczne znaczenie, gdyż udostępnia możliwości multimedialne szerszej grupie konsumentów.
Entuzjastyczne opinie zebrały także nasze coraz liczniejsze telefony z kolorowymi wyświetlaczami, a należący do tej grupy model Nokia 3510i zajmuje obecnie w naszej ofercie drugie miejsce pod względem wielkości sprzedaży. Wyraźnie wskazuje to na ostateczne odejście od czerni i bieli ku kolorowi w świecie łączności komórkowej.
W lutym br. zainaugurowaliśmy działalność w branży gier, wprowadzając na rynek naszą pierwszą mobilną konsolę do gier - Nokia N-Gage. To urządzenie, przeznaczone specjalnie dla miłośników gier, wyposażone w duży kolorowy wyświetlacz i przyciski sterujące zoptymalizowane pod kątem korzystania z gier, jest tylko jednym z wielu nowatorskich modeli w naszej ofercie produktów. Nokia N-Gage i inne nowe, kolejno wprowadzane urządzenia takie jak telefon muzyczny Nokia 3300 i Nokia 6800, zbudowana z myślą o łączności MMS i SMS, ilustrują siłę naszych innowacyjnych konstrukcji, podkreślają naszą czołową rolę w branży i pokazują, w jaki sposób zmieniamy wyobrażenia ludzi o tym, czym jest telefon komórkowy.
Inne
Dołącz do dyskusji: Wyniki finansowe Nokia