SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

W Europie cyfrowe prenumeraty gazet w górę o 267 procent. „Czytelnicy widzą wartość mediów informacyjnych”

Koronawirus napędza cyfrowe subskrypcje gazet w Stanach Zjednoczonych i Europie – wynika z danych firmy Piano. W ciągu jednego tygodnia liczba internetowych prenumerat dzienników w Europie wzrosła o 267 procent, w USA o 63 procent. - Na razie nie wiadomo czy to trwały trend, ale wskazuje że czytelnicy widzą wartość mediów informacyjnych w dobie kryzysu. To też biznesowa szansa dla wydawców tracących wpływy reklamowe - ocenia w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Alex Chapko, szef ds. sprzedaży i wiceprezes platformy Piano.

Pandemia koronawirusa uderza m.in. w segment prasowy. Coraz mniej czytelników odwiedza kioski kupując papierowe wydania gazet i czasopism, a przed wydawcami pojawia się widmo poważnego kryzysu. Część z nich zdecydowała się (także w Polsce) na czasowe wstrzymanie tradycyjnych wydań tytułów wzywając czytelników do korzystania z ich wersji internetowych.

Lawinowy wzrost subskrypcji cyfrowych

Z ostatnich danych wynika że kurczący się rynek prasy drukowanej towarzyszy jednoczesnemu wzrostowi popularności mediów informacyjnych w formie elektronicznej.

Statystyki potwierdzające tę tendencję podała firma Piano, która oferuje wydawcom rozwiązania związane z paywallem oraz na bieżąco monitoruje pond 500 stron internetowych rozmaitych mediów.

Piano podaje, że w związku z koronawirusem i koniecznością izolacji wielu osób w domach w ciągu tygodnia zakończonego 22 marca br. globalna liczba odsłon serwisów prowadzonych przez dzienniki zwiększyła się o 73 proc., zaś liczba unikalnych użytkowników tych platform poszła w górę o 62 proc. Na kontynencie europejski, gdzie w kilku krajach pandemia koronawirusa ma szczególnie ostry przebieg liczba odsłon internetowych wersji prasy zwiększyła się o 111 proc.

W parze z rosnącym zainteresowaniem mediami newsowymi w sieci idzie większa chęć internautów do zamawiania cyfrowych subskrypcji gazet. W wypadku Europy liczba internetowych prenumerat we wspomnianym wcześniej tygodniu wzrosła o 267 proc., natomiast w wypadku USA wskaźnik ten osiągnął 63 proc.

Piano zaznacza w komunikacie, że statystyki w wypadku Stanów Zjednoczonych mogą w przyszłości dynamicznie rosnąć. Chodzi bowiem o to, że we wcześniejszym okresie, gdy cyfrowe subskrypcje wzrosły w Europie o 84,5 proc., to w USA wzrosty były wciąż nieznaczne. Może się więc okazać, że dopiero w nadchodzących dniach i tygodniach amerykańscy czytelnicy masowo skierują się w stronę cyfrowych wydań gazet.

Rosnące prenumeraty to trend

Pandemia koronawirusa może być w ostatnim czasie znaczącym katalizatorem wzrostów cyfrowych subskrypcji prasy, jednak już od kilku lat niektórzy wydawcy w USA i Europie przyciągają do siebie coraz więcej internetowych prenumeratorów.

Według danych z listopada 2019 r. dostarczonych przez organizacje FIPP i CeleraOne w ciągu 1,5 roku globalna liczba subskrybentów cyfrowych wersji wiodących tytułów prasowych uległa podwojeniu i sięgnęła prawie 20 mln.

Światowym liderem jest „The New York Times” z liczbą ponad 3,8 mln cyfrowych subskrybentów, na podium znajdują się jeszcze 2 amerykańskie tytuły - „The Informer” (2,1 mln) oraz „Wall Street Journal” (ponad 1,8 mln).

Wśród europejskich wydawców najlepszy wynik zanotowała norweska grupa Schibsted z liczbą 800 tys. cyfrowych subskrybentów, a także brytyjskie tytuły „Financial Times” (796 tys.) oraz „Guardian” (655 tys.).

Na polskim rynku prasowym liderem pod względem liczby internetowych prenumeratorów jest należąca do Agory „Gazeta Wyborcza”. Na koniec 2019 r. dziennik miał 218 tys. cyfrowych subskrybentów, po wzroście o 47,5 tys. w skali roku.

Media informacyjne docenione, wydawcy mogą skorzystać

Statystyki podane przez Piano mogą stanowić dla wydawców prasowych szansę do zmiany modelu biznesowego i czerpanie większych przychodów z cyfrowych prenumerat w obliczu kurczącego się segmentu reklamowego spowodowanego m.in. obecną pandemią koronawirusa. Potwierdza to w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Alex Chapko, szef ds. sprzedaży i wiceprezes platformy Piano.

- Myślę że na razie nie można mieć pewności, czy obecne statystyki to stały trend na rynku – zaznacza Alex Chapko. - Dowiemy się tego za kilka miesięcy, kiedy zobaczymy czy prenumeratorzy kontynuują subskrypcje po pierwszych miesięcznych okresach próbnych, które wielu wydawców oferuje. Wydaje się, że jest to ważne dla wydawców w utrzymaniu przychodów w momencie, gdy wpływy z reklam spadają. A fakt, że wydawcy którzy dostarczają treści Covid-19 poza paywallem, również widzą wzrost liczby prenumerat oznacza, że czytelnicy dostrzegają wartość, jaką media informacyjne mają w obecnym kryzysie. Jest więc duży potencjał aby odbudować zaufanie, co dla wydawców byłoby znaczącą korzyścią w dłuższej perspektywie – ocenia menedżer z Piano.

Dołącz do dyskusji: W Europie cyfrowe prenumeraty gazet w górę o 267 procent. „Czytelnicy widzą wartość mediów informacyjnych”

13 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Paweł
W Polsce za to wzrasta oglądalność TVP info
0 0
odpowiedź
User
Czas na normoalność
Koleżanki i koledzy, należy sobie zadać pytanie - Jak bardzo koronawirus "wyczyści" całe środowisko medialne ? Niestety ale znaczna część czwartej władzy zatrzymała się w czasach słusznie minionych. Media papierowe od lat robiły bokami. Fakt jest że znaczna część przeniosła się do internetu, jednak bez zmian mentalnościowych - Do kogo media papierowe które są również w internecie kierują swoje coś tam coś tam? Rozgłośnie radiowe, podobnie gadu, gadu ! Faktycznie ostatnio wzrosło tv informacyjnym, ale nic nie może wiecznie trwać. Czas pandemii kiedyś się wyczerpie i ....wielu już nie powróci do mediów takich mediów. Koleżanki, koledzy chyba czas na powrót do prawdziwego uczciwego przekazu , informowaniu, czas na prawdziwe media!
0 0
odpowiedź
User
andyd
Wyborcza na 23 miejscu - nieźle, prawie tyle , co Le Monde, więcej niż LA Times
0 0
odpowiedź