Właściciel Canal+ rozważa podział firmy na trzy podmioty
Francuski koncern Vivendi poinformował, że rozważa podział swojej działalności na trzy podmioty, z których każdy byłby notowany na giełdzie. Canal+ koncentrowałby się na działalności telewizyjnej, Havas na reklamowej, natomiast Lagardère skupiałby się na działalności inwestycyjnej, wydawniczej i handlu detalicznym.
Podział ma na celu zwiększenie wycenianej wartości poszczególnych części koncernu. Otwierałby też drogę do fuzji i rozwoju konkretnych podmiotów. Reuters zauważył, że analitycy wskazują Havas jako szczególnie atrakcyjne aktywo do przejęcia. Giełda bardzo pozytywnie zareagowała na zapowiedź Vivendi. W czwartek kurs akcji firmy wzrósł o 0,89 euro, czyli 9,96 proc.
Vivendi poinformował, że rada nadzorcza wyraziła już zgodę na realizację planu podziału koncernu. Ma to podkreślić znaczenie Canal+, który na prawie 50 rynkach posiada ponad 25 mln abonentów i subskrybentów usług telewizyjnych i streamingowych. Vivendi zauważa, że w ostatnich latach przejął M7 Group i SPI International. Wspomina też o objęciu strategicznych udziałów w Multichoice, VIU i Viaplay. Już niebawem w tej skandynawskiej grupie Canal+ może mieć 29,3 proc. akcji.
Kanały, platformy cyfrowe, gazety i sklepy w jednych rękach
Pod koniec listopada Vivendi, właściciel m.in. Grupy Canal+, ogłosił sfinalizowanie przejęcia koncernu Lagardère. W portfolio Lagardère są m.in. tytuły prasowe „Paris Match”, „Le Journal du Dimanche”, stacje radiowe Europe 1, Europe 2, RFM. Firma jest również właścicielem wydawnictw Hachette Livre czy Larousse, a za pośrednictwem spółki Lagardère Travel Retail sieci sklepów Aelia Dutyfree, 1 Minute, inmedio, Hubiz i Relay. Lagardère posiada również teatry, takie jak Casino de Paris.
W wyniku transakcji Vivendi posiada 60 proc. udziałów w Lagardère i może korzystać z ponad połowy głosów podczas zgromadzenia akcjonariuszy. Francuski gigant, do którego należy m.in. Grupa Canal+, zwiększa po zmianach zatrudnienie z 38 tys. do 66 tys. pracowników na wszystkich kontynentach. Spodziewany jest wzrost sprzedaży o 72 proc. z 9,6 mld euro do 16,5 mld euro w porównaniu z 2022 rokiem.
Z raportu Europejskiego Obserwatorium Audiowizualnego wynika, że w maju 2022 roku Grupa Canal+ nadawała tylko na tym kontynencie 113 kanałów telewizyjnych. Więcej stacji mają Disney (130), Comcast/Sky (172), Paramount Global (203) i Warner Bros. Discovery (360). W Polsce Canal+ nadaje 20 kanałów. Są to: Canal+ Premium, Canal+ 4K Ultra HD, Canal+ 1, Canal+ Film, Canal+ Family, Canal+ Seriale, Canal+ Sport, Canal+ Sport 2, Canal+ Sport 3, Canal+ Sport 4, Canal+ Sport 5, Canal+ Now, Canal+ Kuchnia, Canal+ Domo, Canal+ Dokument, AleKino+, Planete+, TeleToon+, MiniMini+, Novelas+.
Canal+ jest też właścicielem platformy cyfrowej, serwisu streamingowego Canal+ online i firmy Digital SPI International. W jej portfolio są: Kino Polska, Kino Polska Muzyka, Kino TV, FilmBox Extra, FilmBox Premium, FilmBox Family, FilmBox Action, FilmBox Arthouse, FightBox, Dizi, DocuBox, Fast&Fun Box i 360 TuneBox, a także naziemne kanały Stopklatka i Zoom TV. Grupa Canal+ poza Europą działa także w Afryce i Azji Południowo-Wschodniej.
Przychody Grupy Canal+ wzrosły o 5,7 proc. w III kwartale 2023 roku i o 3,9 proc. w pierwszych dziewięciu miesiącach roku. Nastąpiło to dzięki dobrym wynikom Studiocanal i segmentu płatnej telewizji we Francji. W III kwartale br. przychody całej Grupy Canal+ wyniosły 1,5 mld euro. Przychody Studiocanal, wytwórni i dystrybutora filmowo-telewizyjnego wzrosły o 26,9 proc. z 92 mln euro do 115 mln euro.
W III kwartale br. przychody całego koncernu Vivendi wzrosły o 3,1 proc. w porównaniu z analogicznym okresem zeszłego roku do 2,43 mld euro. Stało się to dzięki dobrym wynikom Canal+ i agencji reklamowej Havas.
Dołącz do dyskusji: Właściciel Canal+ rozważa podział firmy na trzy podmioty