Fiskus obniża VAT dla prasy elektronicznej, a podnosi dla specjalistycznej. Szef IWP: mogą zmienić się ceny pism
Z początkiem listopada Ministerstwo Finansów zrównało stawki podatku VAT dla prasy elektronicznej i specjalistycznej do 8 procent. - To dobrze dla prasy elektronicznej, gorzej dla specjalistycznej, ale będziemy walczyli o dalsze zmiany w stawkach podatkowych - mówi portalowi Wirtualnemedia.pl Marek Frąckowiak, dyrektor generalny Izby Wydawców Prasy.
Dotychczas VAT na prasę elektroniczną wynosił 23 procent, na specjalistyczną i lokalną - 5 procent. Teraz prasa lokalna zachowuje dotychczasowe stawki, zaś dla prasy elektronicznej i specjalistycznej VAT będzie wynosić 8 procent.
- Zatem mamy tutaj do czynienia z dwoistą sytuacją, nie do końca jednoznaczną. Z jednej strony to dobrze, że część prasy ma niższą stawkę, z drugiej jednak wylewamy dziecko z kąpielą i podnosimy VAT innej części rynku - ocenia w rozmowie z nami Marek Frąckowiak.
Nasz rozmówca podkreśla, że zrównanie stawek VAT-u to sukces i ważna zmiana zarówno dla wydawców, jak i dla czytelników. - Może to być jednym z elementów obniżenia ceny prasy cyfrowej i dotarcia do szerszego grona czytelników takiej prasy. Dzięki temu ludzie mogą też zacząć więcej czytać. Oczywiście: obniżka nie nastąpi gwałtownie, z dnia na dzień. Od lat staraliśmy się o obniżenie tej stawki, mając bardzo mocne wsparcie organu finansowego. Ale obniżenie VAT-u ma też szersze znaczenie: pokazuje jasno, że prasa to nie nośnik, ale treść, ludzie ją tworzący itd. Ta oczywista prawda zyskała teraz fiskalne potwierdzenie - analizuje Frąckowiak.
Dyrektor IWP mówi, że sprawa ma też drugi aspekt. - Podniesienie VAT-u dla prasy specjalistycznej jest naszym wielkim zmartwieniem. To złe rozwiązanie, uderza bowiem w bardzo wrażliwy segment. Pisma specjalistyczne niosą cenną wiedzę fachową, ale są drogie, niskonakładowe. Wyższy podatek może spowodować odpływ czytelników. Z punktu widzenia Skarbu Państwa kwoty, jakie powinny wpływać od listopada, nie są wysokie. Dlatego będziemy naciskali, aby powrócić do 5-procentowej stawki VAT - zapowiada.
Zdaniem Marka Frąckowiaka jest realna szansa na taką zmianę, ale dopiero wiosną przyszłego roku. - Reforma normatywna wchodzi w całości w życie w kwietniu 2020 roku. Mamy zapewnienie Ministerstwa Finansów, że do tego czasu będziemy jeszcze się spotykali i rozmawiali o powrocie dotychczasowej stawki dla specjalistycznych wydawnictw - zaznacza dyrektor Izby Wydawców Prasy.
Niektórzy wydawcy prasy specjalistycznej zapowiadają, że - przynajmniej na razie - nie będą podnosili cen swoich czasopism.
Ile zarabiają czołowi wydawcy prasowo-internetowi?
W ub.r. grupa kapitałowa Polska Press zanotowała spadek wpływów sprzedażowych o 0,8 proc. do 426,3 mln zł oraz 9,64 mln zł zysku netto (wobec 4,76 mln zł rok wcześniej). Samo wydawnictwo Polska Press osiągnęło wzrost przychodów z reklam o 2,8 proc., natomiast jego wpływy ze sprzedaży prasy i usług poligraficznych zmalały o 7,5 proc.
Wydawnictwo Bauer w ub.r. zanotowało spadek wpływów sprzedażowych o 6,2 proc. do 464,33 mln zł, natomiast jego zysk netto zmalał ze 119,8 do 94,39 mln zł. Firma wydała 19,5 mln zł na aktualizacji wartości aktywów niefinansowych, toczyły się wobec niej działania prawne na łączną kwotę 7,75 mln zł.
Ringier Axel Springer Polska osiągnął w 2018 roku 6 mln zł zysku netto. W ciągu roku firma połączyła się z 10 powiązanymi z nią spółkami. Ze względu na restrukturyzację Ruchu utworzyła 28,7 mln zł rezerwy.
W ub.r. Edipresse Polska, jedna z kilku spółek, w których grupa Edipresse realizuje swoją działalność mediową w Polsce, zanotowała spadek przychodów sprzedażowych netto o 5,7 proc. do 153,66 mln zł i 26,44 mln zł straty netto, z czego 20,3 mln zł jest księgowym efektem restrukturyzacji prawnej grupy polegającej na przeniesieniu udziałów między spółkami w naszym kraju. Firma odpisała 8,34 mln zł należności od Ruchu. Cała grupa kapitałowa Edipresse Polska zanotowała w ub.r. 175,04 mln zł przychodów (po spadku o 5,9 proc. w skali roku) i 9,91 mln zł straty netto.
W ub.r. grupa kapitałowa Agora zanotowała spadek wpływów sprzedażowych o 2,1 proc. do 1,14 mld zł i 9,4 mln zł zysku netto. Wzrosły jej przychody z biletów w kinach Helios i sprzedaży „Gazety Wyborczej”, a zmalały z reklam kinowych.
W ub.r. wydawnictwo Burda Media Polska zanotowało spadek wpływów sprzedażowych o 8,2 proc. do 145 mln zł, a jego zysk netto zmalał z 2,65 mln zł do 679 tys. zł, do czego przyczyniły się odpisy zapasów i należności. Mocno zmniejszyły się przychody ze sprzedaży magazynów i książek, a minimalnie wzrosły wpływy reklamowe. Liczba pracowników zmalała o 19.
W ub.r. firma ZPR Media, wydająca wówczas „Super Express”, miała 50,49 mln zł wpływów ze sprzedaży prasy i książek, 19,36 mln zł z reklam prasowych, 8,83 mln zł z internetowych i 3,12 mln zł z telewizyjnych. Dokonała 9,2 mln zł odpisów dotyczących głównie należności od Ruchu. Łącznie zanotowała spadek wpływów sprzedażowych o 47,4 proc. do 130,62 mln zł, wskutek sprzedaży spółek telewizyjnych i magazynów.
Infor Biznes, wydawca „Dziennika Gazety Prawnej” i związanych z nim serwisów internetowych, zanotował wzrost przychodów sprzedażowych o 1,7 proc. do 59,48 mln zł. Wynik netto firmy zmalał z 1,87 mln zł zysku do 2,04 mln zł straty, głównie wskutek odpisania 6,41 mln zł należności od Ruchu.
Bonnier Business Polska, wydawca „Pulsu Biznesu” i Grupy Bankier.pl, w ub.r. osiągnął wzrost przychodów sprzedażowych o 4,5 proc. do 62,27 mln zł oraz kosztów operacyjnych o 11 proc. do 59,5 mln zł. Zwiększyły się jej wpływy z e-commerce i reklam, natomiast zmalały ze sprzedaży „Pulsu Biznesu” i eventów. Wydawca dostał 3 mln zł dywidendy od spółki zależnej Prawomaniacy.
Spółka Vistera wydająca miesięcznik „Vogue Polska” w ub.r. zanotowała 19,64 mln zł wpływów sprzedażowych, 25,23 mln zł kosztów operacyjnych i 5,63 mln zł straty netto. W br. chce zwiększyć nakład magazynu i pozyskać do niego nowych reklamodawców.
W ub.r. Niezależne Wydawnictwo Polskie, wydawca tygodnika „Gazeta Polska”, zanotował 18 mln zł przychodów sprzedażowych (wobec 15,09 mln zł rok wcześniej), a wynik netto spółki poprawił się z 539,9 tys. zł straty do 311,9 tys. zł zysku. Zarząd firmy podkreśla, że dzięki uruchomieniu własnego działu sprzedaży reklam wpływy z tego źródła zwiększyły się o 33,2 proc. Narzeka natomiast na duży wzrost kosztów druku i ogromną presję płacową na rynku pracy.
W ub.r. firma Spes wydająca „Nasz Dziennik” zanotowała spadek przychodów sprzedażowych o 8 proc. do 18,21 mln zł, a jej wynik netto pogorszył się w skali roku z 1,56 do 3,12 mln zł. Spółka zatrudnia 89 osób, ograniczyła koszty usług obcych, a więcej wydała na wynagrodzenia oraz zużycie materiałów i energii.
W ub.r. spółka Forum wydająca „Gazetę Polską Codziennie” zanotowała spadek przychodów sprzedażowych o 6,7 proc. do 14,75 mln zł oraz 1,75 mln zł straty netto, wobec 32,3 tys. zł zysku rok wcześniej. Wydawca liczy na pozyskanie nowych reklamodawców i wpływy z obecności na kongresach gospodarczych.
Z kolei wydawnictwo Marquard Media Polska zanotowało spadek przychodów sprzedażowych o 24,3 proc. do 29,12 mln zł oraz 665 tys. zł zysku netto (wobec 10,58 mln zł straty rok wcześniej). Firma liczy, że w efekcie restrukturyzacji od drugiej połowy br. nie będzie już potrzebowała wsparcia finansowego od swojego właściciela.
Dołącz do dyskusji: Fiskus obniża VAT dla prasy elektronicznej, a podnosi dla specjalistycznej. Szef IWP: mogą zmienić się ceny pism