Ustabilizowały się ceny paliw na stacjach
Ceny paliw na stacjach benzynowych ustabilizowały się na wysokich poziomach i do końca kwietnia ta sytuacja nie ulegnie zmianie, oceniają analitycy Biura Maklerskiego Reflex w komentarzu tygodniowym. W długi majowy weekend ceny będą zbliżone do poziomu notowanego w Wielkanoc.
Średnie ceny detaliczne u poszczególnych dystrybutorów paliw.
Euro 95 | Superplus 98 | ON | LPG | |
PKN Orlen | 5,17 | 5,4 | 5,08 | 2,52 |
St. Lotos | 5,18 | 5,39 | 5,08 | 2,55 |
Koncerny | 5,18 | 5,08 | 2,54 | |
prywatni | 5,16 | 5,33 | 5,07 | 2,53 |
średnia 28-04-2011 | 5,17 | 5,36 | 5,08 | 2,53 |
Poniżej komentarz rynkowy BM Reflex:
Trzeci tydzień z rzędu na stacjach paliw nie obserwujemy większych zmian cen. Biorąc pod uwagę zmiany hurtowych cen paliw w mijającym tygodniu sytuacja taka powinna utrzymać się do końca kwietnia.
Poziom hurtowych cen paliw (netto) na dzień 28.04.2011 w Orlenie: Eurosuper 95 - 4143 PLN/1000l (wzrost0 o 4 PLN/1000 l w porównaniu do cen z piątku 22.04), Superplus 98 – 4265 PLN/1000l ( wzrost o 2 PLN/1000 l), olej napędowy 3898 PLN (spadek o 15 PLN/1000 l), olej opałowy lekki 2846 PLN ( spadek o 18 PLN/1000 l).
Poziom hurtowych cen paliw (netto) na dzień 28.04.2011 w Lotosie: Eurosuper 95 – 4138PLN (wzrost o 19 PLN/1000 l), za Superplus 98 – 4261 PLN (wzrost o 3 PLN/1000 l), za olej napędowy 3898 PLN (spadek o 13 PLN/1000 l), a olej opałowy lekki 2851 PLN (spadek o 18PLN/1000 l).
Podczas najbliższego weekendu majowego natomiast poziom cen paliw na stacjach będzie zbliżony do tego z ubiegłego tygodnia (okresu Świąt Wielkanocy).Średnio za litr Pb95 zapłacimy 5,17 PLN/l, olej napędowy średnio w kraju jest 8 gr./l tańszy i kosztuje 5,08 PLN/l.Autogaz LPG cały czas pozostaje ponad 50% tańszy od benzyny a jego średnia krajowa cena kształtuje się na poziomie 2,53 PLN/l. Tankowanie podczas tegorocznego weekendu majowego będzie natomiast zdecydowanie droższe niż przed rokiem. Benzyna Pb95 w skali roku zdrożała 52 gr./l, olej napędowy 79 gr./l a LPG 38 gr./l.
W pierwszej połowie maja natomiast ze względu na wygaśnięcie ulg dla biopaliw możemy spodziewać się podwyżek cen rzędu 5-10 gr./l z tym, że jesli złotówka nadal będzie się umacniać a ceny ropy pozostaną na stabilnym poziomie, wówczas nie odczujemy efektu zniesienia ulg na biopaliwa - ceny nie wzrosną, natomiast zamiast spaść w normalnych warunkach pozostaną nadal na wysokim poziomie.
Na światowym rynku ropy naftowej tydzień upłynął równie spokojnie.Zmienność cen okazła się niewielka a ceny ropy Brent w Londynie pozostały w rejonie 125 USD.Ropa WTI w Nowym Jorku pozostaje 12 USD/bbl tańsza.Postepujące osłabienie dolara póki co nie wpływa na znaczne podwyżki cen, jednak stanowi solidną barierę przed większymi spadkami. Środowa decyzja Fed o pozostawieniu stóp procentowych na niezmienionym poziomie i komunikat, że utrzymane zostaną one bez zmian przez „wydłużony okres czasu" bezpośrednio wpływa na osłabienia dolara co rynek surowców odbiera pozytywnie.
Kolejny tydzień z rzędu natomiast w USA spadły rezerwy benzyn. Zgodnie z informacjami Departamentu Energii w minionym tygodniu zmniejszyły się one 2,5 mln bbl do poziomu 205 mln bbl. W porównaniu z rokiem ubiegłym poziom zapasów benzyn jest 8,5% niższy. Ze względu na wysoki poziom cen mniejsza jest również o około 1,5% konsumpcja benzyn . Zapasy ropy z kolei wzrosły 6,2 mln bbl do poziomu 363 mln bbl i są one na bardzo wysokim poziomie.
W marcu w Japonii import ropy spadł 6,3% w skali roku do 3,78 mln bbl/d i jest to wynikiem marcowego trzęsienia ziemi. Zwiększono natomiast dostawy LNG o 6%
Na rynek dotarły również informacje z Rosji o problemach z brakiem benzyny na krajowym rynku i decyzją ministerstwa energetyki o wstrzymaniu w maju eksportu produktów naftowych z Rosji.Oczywiście ceny ropy i produktów gotowych wogóle nie zareagowały na tę informację. Brak benzyn wydaje się być wewnętrznym problemem Rosji.Dostawy benzyn na rynek europejski stanowią niecałe 1% konsumpcji, do Polski praktycznie wogóle nie importujemy benzyn z Rosji. Sytuacja byłaby o wiele bardziej poważna gdyby dotyczyła przedłużających się przestojów w dostawach olejów. Europa jest w dużej mierze uzalezniona od importu diesla z Rosji.Obecnie ponad 16% ogólnoeuropejskiego popytu na diesel jest zaspokajne z importu w tym ponad 9% to diesel z Rosji. W Polsce import oleju napędowego z Rosji zaspokaja około 3,5% krajowej konsumpcji diesla.
Dołącz do dyskusji: Ustabilizowały się ceny paliw na stacjach