TVP akredytowała ponad 150 osób na mundial w Rosji. To siedem razy więcej niż w Brazylii
Telewizja Polska na mistrzostwa świata w piłce nożnej w Rosji wysyła ponad 150 osób. - Obsługa medialna mundialu to jedna z największych operacji logistycznych, które TVP przeprowadza w ostatnich latach - przyznaje Marek Szkolnikowski, dyrektor TVP Sport.
Mundial potrwa od 14 czerwca do 15 lipca br. Mistrzostwa będzie można oglądać w TVP1, TVP2, TVP Sport, na stronie Sport.tvp.pl i w aplikacji mobilnej. W fazie grupowej Polska rozegra pierwszy mecz 19 czerwca z Senegalem. Do spotkania dojdzie w Moskwie. 24 czerwca Polacy zagrają w Kazaniu z reprezentacją Kolumbii, a 28 czerwca z reprezentacją Japonii na stadionie w Wołgogradzie.
Marek Szkolnikowski wyjaśnia portalowi Wirtualnemedia.pl, że w przypadku mundialu w Rosji TVP przyjęła inną taktykę obsługi medialnej niż podczas mistrzostw w Brazylii dokąd wysłała ok. 20 osób. - Tym razem ekipa jest znacznie większa. Akredytowaliśmy ponad 150 osób. W Rosji w sumie rozegrane zostaną 64 mecze, jednego dnia nawet cztery spotkania, czyli dziennie potrzebujemy 12 ekspertów i dziennikarzy. Na pewno pojawią się w naszych studiach: Tomasz Frankowski, Sebastian Mila, Adam Matysek, Maciej Żurawski, trener Jerzy Engel, Andrzej Strejlau i Jan Tomaszewski - informuje Szkolnikowski.
Według szefa TVP Sport telewizję publiczną czeka skomplikowana akcja logistyczna. - Największy problem w Rosji to odległości pomiędzy stadionami. Wizy dziennikarskie polegają na tym, że podczas mundialu można tylko dwa razy wjechać i wyjechać z kraju. Przyjęliśmy więc taką strategię, że team ekspercko-dziennikarski, który będzie pracować przy danym meczu, po prostu poleci tam i z powrotem. Nie będziemy go przenosić z jednego krańca Rosji na drugi. Pamiętajmy, by dostać się np. do Samary trzeba spędzić trzy dni w podróży. Piłkarze lecą bezpośrednio czarterem na swoje mecze, ale dziennikarze i eksperci musieliby lecieć z kilkoma przesiadkami. Stąd postanowiliśmy inaczej niż w Brazylii zorganizować tę obsługę. Na mistrzostwach w 2014 roku duża ekipa jechała na miejsce i zostawała tam cały miesiąc. W Rosji to się nie uda - mówi Szkolnikowski.
Jednocześnie szef TVP Sport zapowiada, że tegoroczne mistrzostwa świata w TVP to zupełnie nowa jakość, jeśli chodzi o technologię przekazu telewizyjnego. - Będziemy mieć specjalne stacje do analizy taktycznej, nasi eksperci mają dokładnie tłumaczyć na czym polegają błędy sędziowskie i VAR. W większym zakresie niż dotychczas zastosujemy takie środki jak: augmented reality i grafikę 3D. Niektóre rozwiązania pojawiły się już podczas transmisji z igrzysk zimowych w Pjongczangu i spodobały się widzom. Wprowadzimy także dynamiczne statystki i zdjęcia typu isolated field, czyli specjalne kamery, które obserwują wybrane osoby, a więc np. tylko Roberta Lewandowskiego - dodaje Szkolnikowski.
Oprócz TVP do obsługi medialnej mistrzostw świata przygotowują się też inne polskie redakcje. Jak wyjaśnia portalowi Wirtualnemedia.pl Jakub Kwiatkowski rzecznik prasowy PZPN na mundial w Rosji wszystkie akredytacje przyznawane są przez FIFA. - PZPN pomagał jedynie przy przydzielaniu akredytacji dla fotoreporterów i dziennikarzy piszących. W sumie w Rosji będzie 15 fotoreporterów oraz 42 dziennikarzy piszących z Polski. Akredytacje otrzymały wszystkie największe redakcje zgodnie ze swoimi oczekiwaniami. Liczba akredytacji jest dwukrotnie większa niż podczas mistrzostw w Brazylii. Wynika to z tego, że FIFA dwukrotnie zwiększyła limit dla polskich mediów ponieważ reprezentacja Polski jest finalistą mistrzostw - stwierdza Kwiatkowski. Rzecznik PZPN dodaje, że związek nie ma informacji jak dużą ekipę wysyłają do Rosji media elektroniczne, które w odróżnieniu od TVP czy Polskiego Radia nie mają tak zwanych "praw do mistrzostw" - Procesy akredytacyjne dla obu tych grup prowadzone są bezpośrednio przez FIFA - mówi Jakub Kwiatkowski.
W 2018 roku Rosja po pierwszy w historii zorganizuje piłkarskie mistrzostwa świata. Turniej rozpocznie się i zakończy w Moskwie. Mistrzostwa zostaną rozegrane na dwunastu stadionach w 11 miastach: Moskwie, Kaliningradzie, Sankt Petersburgu, Niżnym Nowogrodzie, Sarańsku, Kazaniu, Samarze, Wołgogradzie, Rostowie nad Donem, Soczi i właśnie w Jekaterynburgu.
W lutym br. liderem oglądalności wśród stacji sportowych był Eurosport 1. Największym wzrostem w zestawieniu pochwalić się mógł Eleven Sports 1, a na czele spadków znalazł się TVP Sport - wynika z raportu Wirtualnemedia.pl.
Dołącz do dyskusji: TVP akredytowała ponad 150 osób na mundial w Rosji. To siedem razy więcej niż w Brazylii
Zapowiedzi tego jak będzie wyglądał Mundial prezentowany przez TVP, robi moim zdaniem wrażenie, oby i takie też było już faktyczne działanie i efekt. Z tego co wiem to np. w 2017 roku kanał TVP Sport był w 100 % finansowany z tzw. dochodów komercyjnych spółki, poza abonamentowych (0 % z abonamentu RTV) i chyba tak jest od samego początku istnienia tej stacji.