TVP mniej wiarygodna od „Faktu” i „Gazety Polskiej”. RMF FM i Polsatowi ufa ponad połowa Polaków
47 proc. Polaków nie ma zaufania do informacji z Telewizji Polskiej, natomiast ponad połowa za wiarygodne źródła newsów uznaje RMF FM i Polsat. 14 proc. deklaruje, że płaci za treści informacyjne w internecie - wynika z raportu Reuters Institute.
W sondażu na potrzeby tegorocznego raportu Reuters Institute wiarygodne źródło informacji Telewizję Polską oceniło jedynie 28 proc. Polaków, a przeciwną opinię wyraziło 47 proc. Publiczny nadawca jest mniej wiarygodny nawet od tabloidów: newsom z „Super Expressu” ufa 30 proc. ankietowanych, a tym z „Faktu” 33 proc. Z kolei „Gazeta Polska” uzyskała 31 proc. pozytywnych wskazań.
TVP i tak zanotowała lepszy wynik niż przed rokiem, gdy jej wiarygodność pozytywnie oceniło zaledwie 24 proc. respondentów, a negatywnie - 49 proc.
Ponad połowa Polaków wierzy RMF FM i Polsatowi
Na przeciwnym biegunie są radio RMF FM i Polsat. Pierwszemu nadawcy w obszarze informacji ufa 55 proc. Polaków, a przeciwnego zdania jest jedynie 15 proc. Polsat uzyskał 51 proc. pozytywnych ocen i 20 proc. negatywnych. Tylko 17 proc. ankietowanych za niewiarygodne uznało Radio ZET i Radio Eska, a 19 proc. - gazety lokalne i regionalne (zdecydowaną większość dzienników regionalnych wydaje Polska Press).
Podobne oceny zanotowały czołowe portale internetowe: Interia - 44 proc. pozytywnych ocen i 21 proc. negatywnych, Onet - 46 proc. pozytywnych i 23 proc. negatywnych, a WP.pl - 44 proc. pozytywnych i 21 proc. negatywnych.
Łączny wskaźnik zaufania do informacji podawanych przez mediach wyniósł 42 proc., tyle samo co przed rokiem. Spory spadek zanotował w drugiej połowie zeszłej dekady, a wzrost w roku wybuchu epidemii okazał się krótkotrwały.
Tylko 11 proc. Polaków szuka newsów w prasie
Od wybuchu epidemii w 2020 roku znacząco zmalało korzystanie przez Polaków ze wszystkich kategorii mediów w celach informacyjnych. W przypadku telewizji to kontynuacja dłuższego trendu: w 2015 roku newsy czerpało z niej 81 proc. ankietowanych, a obecnie 56 proc. W przypadku prasy spadek w tym okresie jest dużo większy: z 28 do 11 proc.
Nieznacznie zmalał wynik mediów społecznościowych (z 52 do 50 proc.) oraz całego internetu (z 84 do 77 proc.).
W 20 najważniejszych krajach objętych badaniem za newsy w internecie płaci średnio 17 proc. użytkowników. W Norwegii to aż 39 proc., w Szwecji - 33 proc., a w Japonii i Wielkiej Brytanii - tylko 9 proc.
Wśród respondentów ze wszystkich 46 państw, w których przeprowadzono sondaż, 48 proc. stwierdziło, że są bardzo zainteresowani treściami newsowymi. W 2017 roku było to 63 proc. Za to 36 proc. czasami lub często unika informacji z mediów.
W internecie rośnie rola mediów społecznościowych - odsetek użytkowników, którzy docierają do newsów poprzez social media zwiększył się od 2018 roku z 23 do 30 proc. W przypadku przeglądarek nastąpił wzrost z 24 do 25 proc., a w przypadku bezpośrednich wejść do serwisów i aplikacji informacyjnych - spadek z 32 do 22 proc.
Newsy rzadziej na Facebooku, coraz częściej na Instagramie i TikToku
W obszarze informacji maleje znaczenie Facebooka - w 2016 roku po newsy zaglądało tam 42 proc. internautów, a w br. 28 proc.
W przypadku Instagrama od 2014 roku nastąpił wzrost z 2 do 14 proc., YouTube’a - z 16 do 20 proc., a TikTok przez ostatnie trzy lata urósł pod tym względem z 1 do 6 proc.
Dołącz do dyskusji: TVP mniej wiarygodna od „Faktu” i „Gazety Polskiej”. RMF FM i Polsatowi ufa ponad połowa Polaków
Jest o tym w tekście?