Telewizja Republika z pierwszym zyskiem w historii, obcięła koszty pracownicze o jedną czwartą
W ub.r. Telewizja Republika pierwszy raz w swojej 9-letniej historii osiągnęła zysk netto - 228 tys. zł. Nadawca zanotował wzrost przychodów o 12,4 proc., utrzymując w ryzach koszty operacyjne, m.in. dzięki zmniejszeniu o 24 proc. wydatków na pracowników - wynika z analizy portalu Wirtualnemedia.pl.
Wpływy Telewizji Republika zwiększyły się z 15,67 do 17,61 mln zł. W sprawozdaniu firma nie podała, ile zarobiła z emisji reklam na swojej antenie, ile z reklam na portalu internetowym, a ile z innych źródeł.
Wyliczyła natomiast, że w ub.r. w jej ramówce pojawiły się programy „Republika młodych”, „Republika pyta” (który zniknął już z anteny, w maju br. zastąpił go nowy program Mikołaja „Jaoka” Janusza) i „Tajniki umysłu”, krótsze cykle „Zawsze bezpieczny”, „Zdrowy Ruch”, „Agro Info”, „Twoja akcja” i „Czas przedsiębiorców” (część z nich jest sponsorowały państwowe firmy i instytucje), natomiast zakończono emisję programów „Tweet Up”, „Koniec systemu”, „Otwartym tekstem”, „Ostry dyżur prawniczy”, „Nie daj się epidemii”, „Geopolityczny tygiel” i „Za siódmą górą”.
- Oprócz stałych pozycji programowych na antenie pojawiały się liczne wydania specjalne, będące odpowiedzią na bieżące wydarzenia oraz tematyczne (np. z okazji świąt, czy rocznic ważnych wydarzeń). Emitowane były liczne gale i koncerty, a także relacje na żywo z ważnych wydarzeń i konferencje prasowe. W ramach pasma ,,Film na sobotę” emitowane były filmy dokumentalne, między innymi o tematyce politycznej, historycznej, religijnej - dodano w raporcie.
Według danych Nielsen Audience Measurement w ub.r. Telewizja Republika miała 0,068 proc. udziału w rynku oglądalności, wobec 0,05 proc. rok wcześniej. Natomiast serwis internetowy stacji w lutym br. odwiedziło 744,4 tys. internautów, każdy spędził tam średnio 8 minut i 48 sekund (dane z Mediapanelu).
W sprawozdaniu zaznaczono, że wzrost przychodów to także efekt wzmocnienia działu sprzedaży i wprowadzenia systemu motywacyjnego dla jego pracowników. Dodano, że „dzięki nowemu kierownictwu działu promocji udało się zdynamizować reklamę naszej telewizji i jej programów oraz cytowalność”.
Reorganizacja pod wodzą Sakiewicza
Koszty operacyjne Telewizji Republika w ub.r. minimalnie zmalały - o 0,2 proc. do 17,23 mln zł. W sprawozdaniu podkreślono, że w firmie przeprowadzono reorganizację, po tym jak kwietniu ub.r. odeszła z niej Dorota Kania (została członkinią zarządu ds. redakcyjnych w Polska Press), a funkcję redaktora naczelnego przejął po niej Tomasz Sakiewicz, prezes i jedyny członek zarządu spółki.
- W wyniku zmiany kierownictwa firmy i redakcji przeprowadzona została reorganizacja w obszarze redakcji, w tym wprowadzono nową funkcję dyrektora programowego oraz odmłodzono zespół. Dokonano także gruntownej przebudowy działu produkcji, działu on-line oraz działu promocji - opisano.
Zaznaczono, że celami reorganizacji były „obniżenie kosztów, zwłaszcza w zakresie wynagrodzeń oraz eliminacja nieefektywności, przede wszystkim w obszarze produkcji”.
Efekty? Koszty wynagrodzeń zmalały z 7,6 do 5,79 mln zł, a ubezpieczeń społecznych i innych świadczeń pracowniczych - z 97,4 do 96,2 tys. zł. Nadawca zatrudniał w ub.r. na etacie 12 osób: dwie w zarządzie, trzy w pionie produkcji i siedem w administracji.
- Dokonano zmian personalnych obejmujących praktycznie cały zespół, wraz z kierownictwem - podsumowano w sprawozdaniu.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu
Za to wydatki na usługi obce zwiększyły się z 8,81 do 10,52 mln zł, a koszty operacyjne określone jako pozostałe - ze 126,6 do 192,5 tys. zł.
Pierwszy zysk Telewizji Republika
Dzięki utrzymaniu poziomu wpływów i obniżeniu kosztów operacyjnych Telewizja Republika pierwszy raz w swojej historii osiągnęła zysk. Jej wynik sprzedażowy poszedł w górę z 1,59 mln zł straty do 378,2 tys. zł zysku, a wynik netto - z 1,53 mln zł straty do 228,1 tys. zł zysku.
Od startu działalności do końca 2020 r. Telewizja Republika zanotowała łącznie 27,82 mln zł strat netto. W konsekwencji mimo kolejnych dopłat do kapitału jej fundusz własny był na minusie, w 2020 r. jego ujemna wartość zwiększyła się z -2,19 do -2,46 mln zł. Jesienią ub.r. w KRS zarejestrowano 41. dokapitalizowanie spółki.
Zeszłoroczny zysk netto przeznaczono na częściowe pokrycie wcześniejszych strat.
Z początkiem br. z Telewizji Republika wycofano codzienne pasmo telezakupów, a wśród nowych programów pojawił się cykl Mariana Kowalskiego. W drugiej połowie lutego ramówkę zdominowała wojna w Ukrainie, stacja zrezygnowała z emisji reklam firm, które zdecydowały się pozostać w Rosji.
Nadawca także w br. zamierza osiągnąć zysk, „dzięki rosnącym wpływom ze sprzedaży w obszarze sponsoringu i zwiększeniu oglądalności przy surowej dyscyplinie kosztowej, pomimo zagrożeń związanych z pogorszeniem się koniunktury i wysokiej inflacji”.
W poniższej grafice bieżący rok obrotowy to 2021 r., a poprzedni - 2020 r.
Dołącz do dyskusji: Telewizja Republika z pierwszym zyskiem w historii, obcięła koszty pracownicze o jedną czwartą