SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Sukces TVP w Cannes

Duże zainteresowanie produkcjami TVP na międzynarodowych targach telewizyjnych w Cannes.

Telewizja Polska zaprezentowała ok. 150 swoich produkcji na odbywających się od 3 do 7 kwietnia  2006 r. międzynarodowych targach telewizyjnych w Cannes.

Na Międzynarodowych Targach Mediów Elektronicznych MIPTV – MILIA przedstawiciele Telewizji Polski odbyli 200 spotkań handlowych, prezentując  pięć rodzajów produkcji:  filmy i seriale TVP (m.in. „Jasminum”, „Wieża”, „Skazany na bluesa”, „M jak miłość”, „Oficer”, „Bulionerzy”, „Glina”, „Komornik”, „Oda do radości”, dzieła Krzysztofa Kieślowskiego), filmy dokumentalne oraz filmy dla dzieci i młodzieży, formaty i programy muzyczne.

4 kwietnia br., w Cannes odbyła się konferencja prasowa na temat rosyjskiej wersji „M jak miłość”, w której wzięli udział przedstawiciele TVP - Piotr Gaweł i Piotr Fajks oraz  reprezentanci firmy Amedia – rosyjskiego producenta serialu. Do tej pory telenowelę w Rosji obejrzało 35 milionów widzów, co sprawiło, że oglądalność pasma, w którym emitowany jest serial w stacji Pierwyj Kanał wzrosła o 150 proc. Po sukcesie serialu, Rosjanie wyrazili wstępne zainteresowanie serialem „Glina”.  Rozmowy o sprzedaży „M jak miłość” TVP prowadzi m.in. z przedstawicielami telewizji z Irlandii, Francji, Japonii, Niemiec, Belgii i Czech.

Wiele telewizji interesuje się fabularyzowanym serialem przyrodniczym TVP „Saga o prastarej puszczy”. Każdy z dziesięciu odcinków opowiada o innym zwierzęciu zamieszkującym polskie lasy. Zdjęcia do serialu rozpoczęto w 1998 roku, a jego zakończenie planowane jest na 2007 rok. Planowana jest również wersja kinowa filmu. Duże zainteresowanie budzą także wydane przez TVP na DVD i emitowane w telewizjach na całym świecie „Classic Music Videoclips” – animowane teledyski do utworów Chopina, Beethovena, Mozarta i innych kompozytorów muzyki poważnej. Zrealizowana w artystyczny, ale przystępny i atrakcyjny sposób produkcja została sprzedana do ponad 50 krajów, m.in. do Japonii i Chin. Inną atrakcyjną propozycją TVP są „Bajki i baśnie polskie”, które sprzedano m.in. do Włoch, Hiszpanii, Argentyny, Chin, Portugalii, Andory, na  Bliski Wschód i do Korei Południowej. Kilkudziesięciu kontrahentów potwierdziło zainteresowanie dokumentem „Still Alive” Marii Zmarz-Koczanowicz opowiadającym o Krzysztofie Kieślowskim.

Produkcjami TVP najbardziej zainteresowane są kraje europejskie: Węgry, Niemcy, Słowenia, Chorwacja i Finlandia. Najchętniej kupowanym gatunkiem filmowym są: filmy fabularne (28,2%), animacje (18,23%), filmy dokumentalne (17,65%), seriale dla dorosłych (11,14%) i seriale dla dzieci (5,6%). W przyszłości coraz ważniejszymi partnerami będą jednak Azja i Ameryka Południowa. W Ameryce Północnej rynek zdominowany jest przez odbiorców polonijnych, do których trafia ponad 75% sprzedawanych programów. Dominują tu seriale dla dorosłych, filmy fabularne i telewizyjne oraz dokumenty. Stacje amerykańskie kupują przede wszystkim fragmenty i filmy dokumentalne.

Zainteresowanie polską produkcją zaczynają wykazywać kraje Ameryki Południowej (głównie Argentyna, Brazylia i Meksyk). Zainteresowanie budzą tam zwłaszcza programy dziecięce (seriale i animacje), a także filmy  Krzysztofa Kieślowskiego. Na współpracę otwiera się też rynek bliskowschodni, zwłaszcza Izrael (40% zakupów) i Iran (35%). Wśród kupowanych materiałów dominuje produkcja dziecięca i filmy fabularne.

Rozwija się współpraca z Australią, Japonią, Chinami, Koreą i Tajwanem, a ostatnio z Wietnamem, Singapurem i Tajlandią. W Azji najbardziej popularne są filmy fabularne, dokumenty, animacje, seriale dla dzieci i dorosłych, zwłaszcza zrealizowane w oparciu o powieści historyczne.  Rynek ten kupuje przede wszystkim prawa telewizyjne i DVD, ale także, jako jeden z niewielu, wykazuje zainteresowanie prawami kinowymi.

Najlepiej sprzedające się produkcje TVP (od 1 stycznia 2003 r. do  marca 2006 r.) to:

Filmy fabularne: „Cześć, Tereska” (sprzedane do Czech, Słowenii, Finlandii, Szwecji, Słowacji, Chorwacji); „Wiedźmin” (Indonezja, Wietnam, Chiny, Tajlandia, Indonezja, Sri Lanca); „Pogoda na jutro” (Węgry, USA (DVD- Polonia), Słowacja, Chorwacja, Czechy, Słowenia); „Warszawa” (Francja, Finlandia, Litwa, Węgry, Słowacja, Słowenia); „Komornik” (Finlandia, Węgry).

Seriale dla dorosłych: „Dekalog” (Wlk. Brytania, Grecja, Japonia, Ameryka Płd., Słowenia, Rumunia); „Czterej pancerni i pies” (Czechy, Węgry); „Stawka większa niż życie” (Czechy, Węgry); „Wiedźmin” (Wietnam, Chiny, Rosja, Czechy, Tajlandia, Indonezja, Sri Lanca); „Ogniem i mieczem” (Japonia, Czechy, Rosja)

Produkcja dziecięca (ceniona przede wszystkim za brak przemocy i edukacje połączoną z rozrywką): „Bajki i baśnie polskie” (Chiny, Chorwacja, Argentyna, Malta, Bliski Wschód, Finlandia, Hiszpania, Iran); „Magiczne drzewo” (Kanada (pokazy w szkołach), Finlandia, Szwecja, Niemcy, Brazylia, Iran, Korea); Wideoklipy do muzyki klasycznej (Chiny, Tajwan, Izrael); „Miś Uszatek” (Słowenia, Finlandia); „Olimpiada Bolka i Lolka” (Czechy, Litwa, Węgry).

Dokumenty: „Dziobem i pazurem” (Finlandia, Węgry, Hong Kong, Szwajcaria); „Born Dead” (Estonia, Finlandia, Hiszpania); „Życie przed Tobą” (Holandia); „Żywot Michała” (Francja)

Inne produkcje: wywiad z Benedyktem XVI (Rumunia, Belgia, Dania, Portugalia, Kanada, Singapur);  dotyczące Jana Pawła II, Solidarności, Lecha Wałęsy (Niemcy, Francja, Włochy, Wlk. Brytania Kanada, USA)

Archiwa TVP: do najczęściej sprzedawanych należy „Stawka większa niż życie”, „Czterej pancerni i pies”, „Miś Uszatek”, „Olimpiada Bolka i Lolka”. Dużą popularnością cieszą się także archiwa dokumentalne.

Dołącz do dyskusji: Sukces TVP w Cannes

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl