Serial „W garniturach” największym hitem amerykańskiego streamingu
Po rekordowych wynikach oglądalności serialu „W garniturach” na Netfliksie latem i jesienią 2023 roku, obraz może poszczycić się kolejnym kamieniem milowym: jest to najczęściej odtwarzana przez amerykańskich subskrybentów produkcja w ciągu roku w historii rankingów Nielsena.
Nielsen twierdzi, że w 2023 r. liczba godzin korzystania przez subskrybentów ze streamingu wzrosła o 21 proc., a widzowie w USA spędzili na oglądaniu transmisji strumieniowej równowartość ponad 21 milionów lat – czyli nieco ponad 11 bilionów minut, czyli 183,96 miliardów godzin. Był to drugi rok z rzędu, w którym czas transmisji strumieniowej wzrósł o ponad 20 proc., co nie jest wielką niespodzianką, biorąc pod uwagę, że transmisja strumieniowa stanowi zdecydowanie największą część aktualnego wykorzystania telewizji: stanowiła 36 proc. całkowitego wykorzystania telewizji w roku w porównaniu do 30 proc. w przypadku telewizji kablowej i około 23 proc. w przypadku sieci nadawczych.
Rok 2023 w streamingu
2023 był też rokiem, w którym kilka platform streamingowych odeszło od modelu zwanego ogrodem otoczonym murem polegającym na gromadzeniu na swój użytek wszystkich posiadanych seriali i filmów. Platformy, jak np. Disney+ zaczęły ponownie wykorzystywać licencjonowanie zarówno jako źródło przychodów, jak i narzędzie marketingowe. Siedem z 10 najpopularniejszych seriali 2023 roku dostępnych jest w serwisie Netflix, ale trzy z nich – „W garniturach” (również w Peacock), „NCIS” (Paramount+) i kanadyjski dramat „Heartland” (Hulu i Peacock) są też dostępne na innych platformach.
„To prawie tak, jakbyśmy weszli do strefy wolnego handlu” – powiedział serwisowi The Hollywood Reporter Brian Fuhrer, wiceprezes ds. strategii produktów w Nielsenie. „W szczególności umowa Warner Bros. Discovery z Netfliksem tego dowodzi” – dzięki niej tytuły HBO takie jak „Sześć stóp pod ziemią” i „Kompania braci” były transmitowane w serwisie Netflix.
Rekord serialu „W garniturach”
Nie można jednak zaprzeczyć, że Netflix jest głównym czynnikiem wpływającym na oglądanie tych udostępnianych tytułów. Najłatwiej to dostrzec w przypadku serialu „W garniturach”. Ten dramat prawniczy telewizji USA Network zyskał drugie życie po premierze na Netfliksie. W 2023 roku serial oglądano przez 57,7 miliarda minut, co stanowi najwyższą sumę, jaką Nielsen kiedykolwiek odnotował w ciągu czterech lat publikowania rocznej sumy transmisji strumieniowych.
Około 53,1 miliarda minut w „W garniturach” przypadło na 28 tygodni transmisji zarówno w serwisie Netflix, jak i Peacock. Pozostałe 4,6 miliarda pochodziło z 25 tygodni*, w których serial obecny był wyłącznie na platformie Peacock. (*Tak, rok ma tylko 52 tygodnie, ale pomiar Nielsena za rok 2023 obejmuje również tydzień od 26 grudnia 2022 r. do 1 stycznia 2023 r.).
W okresie gdy serial „W garniturach” obecny był tylko w ofercie Peacock oglądał się średnio przez 191 milionów minut tygodniowo, co jest przyzwoitym wynikiem, który prawdopodobnie umieściłby serial na liście 30–40 najpopularniejszych tytułów w danym tygodniu. Po tym jak trafil do oferty Netfliksa liczba ta wzrosła do prawie 1,9 miliarda minut tygodniowo, co oznacza dziesięciokrotny wzrost.
W Polsce serial „W garniturach” także dostępny jest na platformie Netflix.
Dołącz do dyskusji: Serial „W garniturach” największym hitem amerykańskiego streamingu