69 proc. polskich internautów nie słyszało o RODO, tylko 15 proc. nie obawia się o swoje dane w sieci
Blisko 70 proc. polskich internautów nie wie o unijnym rozporządzeniu o ochronie danych osobowych RODO, które wejdzie w życie pod koniec maja br. 34 proc. uważa, że udostępniane przez nich w sieci dane osobowe nie są bezpieczne.
W sondażu zrealizowanym na zlecenie Publicis Media tylko 8 proc. internautów stwierdziło, że zapoznało się z zasadami rozporządzenia o ochronie danych osobowych. 23 proc. wie, że takie przepisy wejdą w życie, ale ich nie zna, natomiast aż 69 proc. w ogóle nie słyszało o RODO.
Jednocześnie osoby, które słyszały o RODO, rzadziej oceniają, że ich dane w internecie nie są bezpieczne, a także mają większą świadomość wykorzystywania ich danych przez firmy oraz częściej zdecydowanie nie zgadzają się na to, żeby informacje, które zostawiają w sieci, były w jakikolwiek sposób wykorzystywane.
- Administratorzy danych, informując internautów o związanych z RODO zmianach w politykach prywatności, przysługujących im prawach, czy prosząc o zgodę na przetwarzanie danych osobowych, powinni mieć świadomość, że zdecydowana większość odbiorców ich komunikatów kompletnie nie wie, „o co chodzi”. Dlatego aby nie wywołać reakcji obronnej („skoro nie rozumiem, to bezpieczniej powiedzieć nie”), kluczowe będzie, aby komunikaty związane z przetwarzaniem danych były przedstawione w przejrzystej, zrozumiałej dla konsumentów i łatwo dostępnej formie. Szum w mediach związany z RODO, którego możemy się spodziewać w najbliższych miesiącach w związku ze zbliżającym się terminem wejścia przepisów w życie, zwiększy świadomość RODO wśród konsumentów - komentuje Anna Sakowicz, chief digital, data & analytics officer w Publicis Media
Z kolei wśród wszystkich internautów tylko 16 proc. zgadza się z tym, że ich dane są w sieci bezpieczne. Prawie 60 proc. ma świadomość, że informacje pozostawiane w internecie mogą być w jakiś sposób wykorzystywane, a 22 proc. deklaruje, że wyraża zgodę na użycie ich.
- Nasze badania pokazują, że bez rzetelnej edukacji o szerokim spektrum aspektów wykorzystania danych, w tym o benefitach wynikających między innymi z dopasowania procesów obsługi klienta do jego potrzeb, będzie rósł odsetek osób nie zgadzających się na to, aby informacje, które zostawiają w internecie były w jakikolwiek sposób wykorzystywane. Może się to wiązać nie tyle z obawą o niewłaściwe ich wykorzystanie i naruszenie zasad prywatności, które będą przez nowe prawo rygorystycznie chronione, ale z częstotliwości prób nieuzasadnionego pozyskania tych danych, z jaką konsumenci spotykali się do tej pory - ocenia Anna Sakowicz.
Ok. 60 proc. internautów wie, że wydawcy i inne firmy zbierają ich dane o wyszukiwanych w sieci treściach, odwiedzanych serwisach oraz adresach IP.
Natomiast 42 proc. ma świadomość, że pozyskiwane są ich dane osobowe.
Badanie został przeprowadzone na zlecenie Publicis Media dniach 23-25 marca br. Zrealizowano je metodą CAWI (Computer Assisted Web Interview) w panelu Ariadna, na reprezentatywnej dla całej populacji Polski grupie dorosłych internautów mieszkających w naszym kraju.
Dołącz do dyskusji: 69 proc. polskich internautów nie słyszało o RODO, tylko 15 proc. nie obawia się o swoje dane w sieci
Czytaj więcej tutaj ...... >>>>>>>> Praca70.COM