Roaming, SMS-y premium, mikropłatności - jak korzystają z nich Polacy?
Z SMS-ów premium korzysta 5,9 proc. Polaków mających telefon komórkowy, a z mikropłatności - 2,1 proc. Natomiast roaming wykorzystuje prawie 60 proc. użytkowników wyjeżdżających za granicę w obrębie Unii Europejskiej.
Badanie przeprowadzone przez PBS DGA i CBM Indicator pokazuje, że co czwarty użytkownik telefonii komórkowej korzystający z SMS-ów premium robi to przynajmniej raz w tygodniu, a ponad połowa - co najmniej raz na kwartał.
Ponad połowa tych użytkowników wysyła SMS-y w konkursach, a prawie 45 proc. bierze w ten sposób udział w akcja charytatywnych. Za muzykę albo gry płaci SMS-ami po ponad 15 proc. osób z tej grupy.
Połowa użytkowników SMS-ów premium jest co najmniej raczej zadowolona z ich cen. Z kolei wystąpienie problemów z tymi usługami deklaruje co dziewiąty ich użytkownik, a co trzynasty twierdzi, że zareklamował je u operatora lub dostawcy.
Z kolei wśród 2,1 proc. użytkowników telefonii komórkowej, którzy korzystają z mikropłatności, ponad 60 proc. płaci w ten sposób za dostęp do stron internetowych.
Mniej niż połowa użytkowników mikropłatności korzysta z nich przynajmniej raz w miesiącu. Problemy z nimi związane deklaruje tylko 2,9 proc. tych osób.
Aż 82,5 proc. wszystkich użytkowników telefonii komórkowej nie wyjechała w ciągu ostatniego roku do innych krajów Unii Europejskiej. Spośród 17,5 proc., którzy wyjeżdżali, z roamingu skorzystało 59,8 proc.
W ramach roamingu Polacy częściej wykonują połączenia i wysyłali SMS-y niż je odbierają.
Zastępowanie połączeń SMS-ami to najczęściej stosowana metoda ograniczenia kosztów roamingu.
Reklamację na wysokość rachunku za roaming złożyło kiedykolwiek tylko 2,4 proc. jego użytkowników. Mniej więcej tyle samo - po prawie 50 proc. - osób korzystających z roamingu potrafi i nie potrafi zmienić w telefonieoperatora tej usługi.
Badanie zostało przeprowadzone na zlecenie Urzędu Komunikacji Elektronicznej przez firmy PBS DGA i CBM Indicator od 22 listopada do 2 grudnia br. Sondaże - w formie bezpośrednich wywiadów kwestionariuszowych twarzą w twarz - zrealizowano w całym kraju na grupie 1,6 tys. osób w wieku minimum 15 lat reprezentatywnej pod względem miejsca zamieszkania. 1356 z nich zadeklarowało korzystanie z telefonii komórkowej.
Dołącz do dyskusji: Roaming, SMS-y premium, mikropłatności - jak korzystają z nich Polacy?