Prezes PKO BP: liczenie uśmiechów u pracowników nie narusza RODO, a służy życzliwości
W liczeniu uśmiechów pracowników PKO BP chodzi tylko o zachętę do dzielenia się życzliwości, system ten nie jest sposobem monitorowania zatrudnionych osób - informuje Rzecznika Praw Obywatelskich prezes banku Zbigniew Jagiełło.
Adam Bodnar poprosił o wyjaśnienia prezesa PKO Banku Polskiego po tym, jak media opisały nowy system Quantum CX wdrażany w banku. W kilkunastu swoich oddziałach prowadzone są testy systemu zliczającego uśmiechy pracowników, a także obsługiwanych przez nich klientów. Punkty za uśmiechy pracownicy mogą wymienić na nagrody, zaś uśmiechy klientów są przeliczane na pieniądze, które następnie są kierowane na cel charytatywny. Bank zapewniał, że udział w testach jest dobrowolny, a rejestrowane nagrania nie są zachowywane.
Rzecznik Praw Obywatelskich zwrócił uwagę, że takie praktyki stosowane w oddziałach mogą naruszać prywatność i godność pracowników, a także może stać w sprzeczności z kodeksem pracy. Pod koniec października br. poprosił zarząd PKO BP o wyjaśnienia w tej kwestii.
Odpowiedzi udzielił prezes Zbigniew Jagiełło. Zapewnił, że podstawowym celem Quantum CX jest zachęcenie pracowników i klientów do dzielenia się uśmiechem. Zaprzeczył też, aby chodziło o ocenę pracowników i ich monitoring, a media przedstawiają ten projekt błędnie. - Każdy uśmiech to jeden grosz z funduszu Fundacji PKO Banku Polskiego przeznaczony na lokalny cel dobroczynny. Rozwiązanie jest analogiczne do powszechnie prowadzonych akcji pracowniczych motywujących do aktywności fizycznej, gdzie każdy krok czy kilometr to datek na cel charytatywny - napisał Zbigniew Jagiełło.
Prezes banku przekonuje też, że decydując się na pilotaż, PKO BP sprawdziło wszelkie aspekty prawne projektu. - Sensory Quantum CX umożliwiają w czasie rzeczywistym określenie emocji. Nie należy ich stawiać na równi z kamerami rejestrującymi obraz. Nie stanowią one narzędzia do monitoringu i oceny pracowników, jak błędnie przedstawiają je media - napisał prezes Jagiełło.
Dodał, że liczone uśmiechy są anonimowe i nie mają wpływu na przyjęty w banku system premiowy, wyniki są dostępne wyłącznie dla pracowników, a każdy bierze udział w projekcie dobrowolnie. Technologia w żaden sposób ma nie naruszać przepisów RODO.
- Dziś, po ponad 10 miesiącach trwania projektu i ponad 312 000 interakcjach naszych klientów i pracowników z rozwiązaniem Quantum CX, możemy powiedzieć, że technologia może mieć wymiar społeczny. Wszystkie strony biorące udział w projekcie wygrywają - zapewnił Zbigniew Jagiełło.
Na koniec czerwca br. PKO BP obsługiwał 7,59 mln rachunków klientów indywidualnych, miał 1,13 tys. oddziałów i 540 placówek agencyjnych. Zatrudnienie w grupie kapitałowej PKO BP wynosiło 28,1 tys. etatów, o 1,6 proc. mniej niż rok wcześniej.
Dołącz do dyskusji: Prezes PKO BP: liczenie uśmiechów u pracowników nie narusza RODO, a służy życzliwości