Premium Mobile: wpływy wzrosły mocniej od kosztów, strata do 20,8 mln zł, kapitał od firm Solorza
W ub.r. wirtualny operator telekomunikacyjny Premium Mobile zanotował wzrost przychodów o 86,9 proc. do 28,86 mln zł oraz straty netto z 16,4 do 20,8 mln zł. Po przejęciu przez firmy Zygmunta Solorza (właściciela Cyfrowego Polsatu) telekom został mocno dokapitalizowany.
Według sprawozdania opublikowanego właśnie w elektronicznym KRS przychody Premium Mobile zwiększyły się z 15,44 mln zł w 2017 roku do 28,86 mln zł w ub.r. Te od firm powiązanych z operatorem wzrosły z 3,94 do 4,04 mln zł.
Firma jest wirtualnym operatorem telekomunikacyjnym, wykorzystuje infrastrukturę sieciową Cyfrowego Polsatu. Nie podaje, ile ma użytkowników, natomiast w ostatnich latach była w czołówce sieci, do której przenoszono najwięcej numerów. W całym ub.r. zyskała ich 55,6 tys., a tylko w trzecim kwartale br. - 13,6 tys. (według danych Urzędu Komunikacji Elektronicznej).
- Sprzedaż usług odbywa się poprzez sklepy internetowe, własne call center (spółka zależna Saveadvisor), call centra zewnętrzne, Salon Firmowy w Rzeszowie, sieć sklepów partnerskich działających w oparciu o umowę dealerską w zakresie sprzedaży produktów telekomunikacyjnych w modelu postpaid oraz dystrybutorów posiadających sieci punktów sprzedaży w zakresie sprzedaży produktów telekomunikacyjnych w modelu prepaid - wyliczono w sprawozdaniu.
Oferta abonamentowa Premium Mobile obejmuje cztery główne pakiety, natomiast usługi w modelu prepaidowym są oparte na marce a2mobile, którą firma przejęła jesienią ub.r. od Aero 2.
Większe koszty i strata
Koszty operacyjne Premium Mobile w ub.r. wyniosły 48,76 mln zł, co wobec 29,72 mln zł rok wcześniej oznacza wzrost o 64 proc. Wydatki na usługi obce poszły w górę z 25,46 do 42,75 mln zł, a na wynagrodzenia - z 1,43 do 2,28 mln zł. Firma w ub.r. zatrudniała na etacie 47 osób, a z 26 współpracowała w oparciu o umowy zlecenia.
Z kolei jej nakłady na amortyzację zwiększyły się ze 159,7 do 258 tys. zł, na zużycie materiałów i energii - z 218,4 do 273,8 tys. zł, a na podatki i opłaty - ze 138,5 do 240,5 tys. zł. Natomiast pozostałe koszty rodzajowe wzrosły z 2,08 do 2,63 mln zł.
W konsekwencji mocno pogorszyła się rentowność firmy. Strata sprzedażowa zwiększyła się z 14,28 do 19,9 mln zł, strata operacyjna - z 14,91 do 20,49 mln zł, a strata netto - z 16,4 do 20,8 mln zł.
Premium Mobile z kapitałem od firm Solorza
Wiosną ub.r. podano, że większościowy pakiet udziałów Premium Mobile przejęły firmy kontrolowane przez Zygmunta Solorza. Na koniec ub.r. należąca do niego cypryjska WBN Holding Limited miała udziały stanowiące 39,37 proc. kapitału i 51,53 proc. głosów na walnym zgromadzeniu telekomu, a Polkomtel (należący do Cyfrowego Polsatu) - walory stanowiące 10,49 proc. kapitału i 10,61 proc. głosów.
Jednocześnie wiceprezesem Premium Mobile został Piotr Janik będący we władzach kilku spółek należących do Cyfrowego Polsatu, a do rady nadzorczej spółki dołączyli m.in. wieloletni dyrektor finansowy grupy Cyfrowy Polsat Tomasz Szeląg oraz Wojciech Pytel, członek rad nadzorczych Polkomtelu i Netii.
Równocześnie ze sprzedażą udziałów spółkom Zygmunta Solorza podwyższono kapitał Premium Mobile z 17,6 do 36,8 mln zł. Dzięki temu mimo dużych strat telekom ma dodatnie kapitały własne, które wzrosły z -6,31 mln zł na koniec 2017 roku do 32,75 mln zł na koniec ub.r. Przy czym kapitał podstawowy zmniejszył się z 17,58 do 12,69 mln zł, za to kapitał zapasowy zwiększył z 2,21 do 35,96 mln zł.
W styczniu br. znów podwyższono kapitał zakładowy - z 12,69 do 16,62 mln zł w formie wkładu pieniężnego.
- Spółka zamierza w trakcie 2019 roku kontynuować obecną politykę produktową w ofercie abonamentowej opartą na przejrzystych i prostych ofertach taryfowych w atrakcyjnych cenach oraz rozwijać ofertę pakietów cyklicznych w usłudze przedpłaconej opartą o proste pakiety dające klientowi możliwość wyboru i dopasowania do jego potrzeb przy atrakcyjnych cenach - zapowiedziano w sprawozdaniu. Dodano, że telekom „planuje utrzymać dotychczasową strategię pozyskania klientów z wykorzystaniem sklepów internetowych oraz własnego call center, zewnętrznych call center, własnego punktu stacjonarnego, jak również kontynuuje pozyskiwanie nowych partnerów w modelu dealerskim oraz kolejnych dystrybutorów posiadających sieci sklepów”.
Dołącz do dyskusji: Premium Mobile: wpływy wzrosły mocniej od kosztów, strata do 20,8 mln zł, kapitał od firm Solorza