SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Ponad 40 proc. dziennikarzy spotyka się z fake news, prawie połowa uwierzyła

42 proc. dziennikarzy spotyka się z fake news: kilka razy dziennie, raz dziennie, kilka razy w tygodniu. Niemal połowa przyznała, że zdarzyło im się uwierzyć w nieprawdziwą informację w ciągu ostatniego miesiąca - wynika z badania agencji Public Dialog, zrealizowanego przez ARC Rynek i Opinia.

fot. Pixabayfot. Pixabay

Dziennikarze spotykają się z fake news w trakcie poszukiwania tematów do pracy, weryfikacji tworzonych newsów i otrzymywanych informacji. 43% badanych dziennikarzy przyznało, że w ciągu miesiąca uwierzyło w przynajmniej jedną nieprawdziwą informację.

Najważniejsze źródła weryfikacji danych to internet (67%) i kontakt bezpośredni (63%). Ponad połowa badanych odwołuje się także do wiedzy ekspertów, bądź informacji z mediów krajowych. Większość jako najczęstsze źródło fake news wskazuje social media i internet. Niemal połowa uważa, że politycy i osoby publiczne także podają i rozpowszechniają nieprawdziwe informacje. Najczęściej spotykane typy fake news to takie, gdzie selektywnie, jednostronnie przekazuje się wiadomości i nie informuje się o kontekście relacjonowanych historii (65%). Ponad połowa badanych wskazuje, że często spotyka się ze zmyślonymi historiami, które mają być poparciem dla jakiejś tezy (54%).

W opinii badanych główną przyczyną pojawiania się fałszywych przekazów jest tabloidyzacja mediów (67%) i duża konkurencja (66%), która sprawia że podmioty prześcigają się w jak najszybszym publikowaniu newsów. Pojawianiu się nieprawdziwych komunikatów sprzyja także szybkie tempo rozpowszechniania informacji i brak czasu na ich weryfikację (53%). Zdecydowana większość badanych (ponad 90%) jest zdania, że zjawisko fake newsów będzie się pogłębiać, a blisko 1/4 uważa, że obecne zapisy prawa prasowego nie są wystarczające i powinny zostać zaktualizowane.

- Trend rozwoju mediów, w tym social media, powoduje, że rozpowszechnianie nieprawdziwych treści przybiera na sile. Wyniki badań pokazują, że praca dziennikarzy staje się coraz trudniejsza i bardziej wymagająca przy weryfikacji materiałów i źródeł - mówi portalowi Wirtualnemedia.pl Karolina Borkowska, wiceprezes agencji Public Dialog. - Biorąc pod uwagę tempo rozprzestrzeniania się informacji, fakt, że każdy z nas w dobie social media staje się medium i może wpływać na opinię coraz większej liczby osób, trzeba być wyjątkowo czujnym w oddzielaniu faktów od manipulacji - dodaje.

Badanie zostało zrealizowane przez Instytut ARC Rynek i Opinia na zlecenie agencji Public Dialog, w dniach 24-28 kwietnia 2017 r., metodą wywiadów telefonicznych CATI. Baza obejmowała dziennikarzy z różnych typów mediów, zarówno lokalnych, jak i ogólnokrajowych. Łączna wielkość próby wyniosła N=154, w tym dziennikarze prasowi, N=70, reprezentujący portale internetowe, N=28, prasę i portale, N=36, radio, N=13, i TV, N=7.

Dołącz do dyskusji: Ponad 40 proc. dziennikarzy spotyka się z fake news, prawie połowa uwierzyła

10 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
ja
Się chyba co dnia z nimi spotykam. Całą dobę można rzec...i to tam,gdzie najgłośniej się ubolewa i podkreśla jacy to oni poważni,prawdziwi,prawdomówni,a te tabloidy a te rezimowe media,wicie rozumicie. Pewnie,że uwierzyła,albo chciała wierzyć. NIeraz łatwiej niż w prawdę. Czasem słyszymy tego rodzaju powiedzenia i wtedy,gdy prawda jest prozaiczna i wtedy,gdy jest takniezwykła,czy n iewygodna,że uznaje się ją za spiskową teorię. I czy nie ma dowodów,czy są...nO nieraz od tegowiele zależy na szczęście,a le zbyt często nie.
Tak,ja nie od dziś wiem,że fałszywych informacji będzie przybywać,ostatnie miesiące to ich plaga i epidemia.Zwłaszcza jak można dowalić nielubianej opcji. Oczywiście pośród tego wszystkiego krążą plotkarze,kiepscy dz.fantaści i zawodowi lub ochotniczy trolle,którzy sami z siebie,albo za kasę,dla kogoś lub konkretnego kraju,robią co robią. Ważne,ilu uwierzy w co.I co zapamięta dzień,rok 10 lat i co z tego.I czy ktoś,kto zmyśla zaczyna wierzyć w to,albo mieć do wszystkich pretensje,że nie wierzą,lub jedno i drugie;no może to być taktyka,ale i zadufanie.Zapewne nabrać się zdarza dziennikarzom z każdej strony i bez strony,polityką się zajmujacym w różnym stopniu i znaczeniu tego słowa i zajęcia,i tym całkiem apolitycznym.Tylko zastanawiam się czy ludzie walczący z tym rządem częściej dają się nabierać,czy produkują. NO cóż,problem problemem,czasy czasami,a jeśli ktoś będzie poważnie traktował odbiorców i to co robi...NIe tylko w sensie powagi na wojnie...ale i też...uczciwie,choć w jakimś stopniu,oby w jak największym.To może nic nie dać,ale może dać mnóstwo.nO wiem,albo umrze lub żyć będzie...ale warto.
odpowiedź
User
Mietek
kto generuje fake newsy? odpowiedz jest banalna- lewaki, gdyż dla nich prawda i fakty sie nie liczą jak sie cos nie zgadza zatrute marksizmem umysły preparuja wydarzenia pod ich wizje rzeczywistości.
odpowiedź
User
polka
kto generuje fake newsy? odpowiedz jest banalna- lewaki, gdyż dla nich prawda i fakty sie nie liczą jak sie cos nie zgadza zatrute marksizmem umysły preparuja wydarzenia pod ich wizje rzeczywistości.

Idiota
odpowiedź