Polskie Wydawnictwo Rolnicze na mniejszym plusie, wpływy 3 proc. w górę
W ub.r. Polskie Wydawnictwo Rolnicze, publikujące magazyny drukowane i serwisy internetowe dla rolników, zanotowało wzrost przychodów o 3,5 proc. do 43,39 mln zł oraz spadek zysku netto z 360,2 do 343,9 tys. zł.
Przychody krajowe Polskiego Wydawnictwa Rolniczego wzrosły w ub.r. z 38,99 do 41,5 mln zł, a te z zagranicy zmalały z 2,06 do 1,89 mln zł.
Epidemia dalej utrudniała marketing bezpośredni
Firma wydaje kilka magazynów o tematyce rolniczej: „Tygodnik Poradnik Rolniczy”, miesięczniki „Top Agrar Polska”, „Sad Nowoczesny” i „WiOM Warzywa i Owoce Miękkie”, kwartalnik „Biuletyn Producenta Pieczarek”, dwumiesięczniki „Profi” i „Elita - Dobry Hodowca”, a także serwisy internetowe (m.in. Topagrar.pl, Tygodnik-rolniczy.pl, Sadnowoczesny.pl, Warzywaiowoce.pl i Abcochronyroslin.pl).
W sprawozdaniu finansowym wydawnictwo nie podaje, ile wyniosły jego wpływy ze sprzedaży czasopism, a ile z reklam prasowych, internetowych i innych usług marketingowych. Zaznacza natomiast, że ub.r. dalej odczuwała ograniczenia epidemiczne.
- W stosunku do okresu przed pandemią w 2021 roku nadal znacząco ograniczony był kanał sprzedaży na targach i eventach oraz sprzedaż w terenie poprzez przedstawicieli terenowych. Działania te przełożono na większą aktywność w pozostałych kanałach sprzedaży w tym w Internecie oraz poprzez callcenter. Utrudnienia związane z zaburzeniami rynków i zerwaniem łańcuchów dostaw występowały także u kontrahentów spółki co miało wpływ na osiągnięte wyniki - wyliczyła spółka.
W zakresie działalności internetowej wydawnictwo przygotowało nową strukturę organizacyjną, mającą przyspieszyć jeszcze rozwój oferty cyfrowej.
Pozostałe przychody operacyjne firmy zwiększyły się z 734,8 do 909 tys. zł.
Prawie 150 pracowników, więcej na pensje i amortyzację
Koszty operacyjne Polskiego Wydawnictwa Rolniczego są nieznacznie niższe od przychodów sprzedażowych, w ub.r. wzrosły o 5 proc. do 43,24 mln zł. Wydatki na wynagrodzenia zwiększyły się z 16,36 do 17,48 mln zł, na ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia pracownicze - z 2,57 do 2,7 mln zł, a na usługi obce - z 17,28 do 17,46 mln zł.
Wydawca zatrudniał w ub.r. 147 etatowych pracowników, w sprawozdaniu wyliczono, że było to 52 redaktorów czasopism, 12 grafików komputerowych, 25 pracowników działu ogłoszeń, 11 informatyków, 27 pracowników sprzedaży i marketingu, 20 pracowników administracji i wsparcia
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu
Wydatki na zużycie materiałów i energii wzrosły z 2,06 do 2,28 mln zł, na amortyzację - z 1,83 do 2,14 mln zł, a pozostałe koszty rodzajowe - z 492,3 do 510,9 tys. zł.
Na niefinansowe aktywa trwałe firma w ub.r. przeznaczyła 1,54 mln zł, wobec 965,9 tys. zł w 2020 roku. Na koniec ub.r. w na rachunkach i lokatach bankowych miała 10,91 mln zł, rok wcześniej było to 10,3 mln zł.
Wyniki zyskowności Polskiego Wydawnictwa Rolniczego znacząco zmalały. Zysk sprzedażowy poszedł w dół z 743,3 do 149,9 tys. zł, a zysk operacyjny - z 836,9 do 477,3 tys. zł.
Zysk netto zmalał mniej - z 360,2 do 343,9 tys. zł, ponieważ spółka w ub.r. zapłaciła 64,8 tys. zł podatku dochodowego, wobec 451,6 tys. zł rok wcześniej. Mająca 100 proc. udziałów wydawnictwa niemiecka spółka Landwirtschaftsverlag postanowiła, że jego zysk netto z ub.r. trafi na kapitał zapasowy.
Wojna w Ukrainie może zaszkodzić reklamowo
Po wybuchu wojny w Ukrainie wydawnictwo oceniło związane z tym ryzyka dla własnej działalności. Nie ma w tym kraju znaczących aktywów ani kontrahentów, może jednak odczuć skutki konfliktu w inny sposób.
- Sytuacja na Ukrainie pośrednio może wpłynąć na szacowane przychody roku 2022, ze względu na spadek obrotów u kontrahentów prowadzących sprzedaż na rynki wschodnie, co może wpłynąć na ograniczenie budżetów i zleceń szczególnie w zakresie usług reklamowych - stwierdzono w sprawozdaniu firmy.
Dołącz do dyskusji: Polskie Wydawnictwo Rolnicze na mniejszym plusie, wpływy 3 proc. w górę