Polski rynek świeżych warzyw wart 5,9 mld zł rocznie
W okresie ostatnich 12 miesięcy polskie gospodarstwa domowe przeznaczyły na zakupy produktów z kategorii świeżych warzyw łączną kwotę 5,9 mld zł. To o 10,5 proc. więcej w porównaniu do poprzedniego analogicznego okresu - wynika z danych GfK Polonia.
W ujęciu ilościowym w okresie od września 2013 roku do sierpnia 2014 roku polskie gospodarstwa domowe kupowały przede wszystkim ziemniaki (38,7 proc.), pomidory (15 proc.), a w dalszej kolejności cebulę (6,7 proc.) i ogórki (6,7 proc.). Również w ujęciu wartościowym produkty te zanotowały największy udział w zakupach całej kategorii – wyniósł on łącznie 55,8 proc.
W porównaniu do analogicznego okresu w roku ubiegłym, podkategorie ziemniaków, pomidorów oraz cebuli odnotowały wzrost w ujęciu wartościowym odpowiednio o 23,4 proc., 2 proc. i 29,4 proc. Z kolei w ujęciu ilościowym udziały tych produktów zmieniły się odpowiednio o 7,5 proc., 0,1 proc. i -1 proc.
Biorąc pod uwagę miejsca zakupu i kanały sprzedaży, największy udział w zakupach świeżych warzyw w ujęciu wartościowym miał handel nowoczesny (53,8 proc.). Duże znaczenie miał również handel tradycyjny (43,1 proc.). Największe udziały w zakupach tej kategorii odnotowały dyskonty (24,1 proc. w ujęciu wartościowym i 18,7 proc. w ujęciu ilościowym).
Ponadto nie bez znaczenia pozostają sklepy wieloasortymentowe oraz uliczni sprzedawcy. Udziały wartościowe dla tych kanałów wyniosły odpowiednio 15,2 proc. i 15,1 proc., natomiast w ujęciu ilościowym - odpowiednio 16,4 proc. i 17,6 proc.
Powyższe analizy powstały na podstawie danych pochodzących z prowadzonego od 20 lat panelu gospodarstw domowych GfK Polonia. Jego próbę stanowi 8 tys. polskich gospodarstw domowych, zbierających dane za pomocą skanerów i raportujących o dokonywanych przez siebie zakupach produktów FMCG.
Dołącz do dyskusji: Polski rynek świeżych warzyw wart 5,9 mld zł rocznie