Polacy zmęczeni hasłami dostępu, chcą haseł głosowych
Prawie połowa Polaków jest zmęczona dużą liczbą haseł dostępu, kodów, PIN-ów, które trzeba pamiętać, aby uzyskać dostęp do konta bankowego. Jednocześnie coraz bardziej atrakcyjne wydają się nam nowe metody weryfikacji dostępu, takie jak hasło głosowe - wynika z badania TNS Polska.
47% respondentów czuje się zmęczona liczbą haseł dostępu, kodów, PIN-ów, które trzeba zapamiętać. 46% denerwuje się kiedy system wymusza tworzenie skomplikowanych haseł. 27% twierdzi zaś, że nie lubi tokenów.
Połowa badanych uważa, że bezpieczeństwo ich danych zależy od instytucji, z których usług korzystają, a nie od nich samych.
Respondenci najbardziej obawiają się włamania na konto bankowe/przejęcia hasła do bankowości elektronicznej i kradzieży kart płatniczych (61%), mimo że deklarowali większe doświadczenie z innymi rodzajami zagrożeń, takimi jak rozbój na ulicy czy włamanie do domu/mieszkania.
Najwięcej posiadanych haseł zadeklarowali użytkownicy portali społecznościowych (34% ma 4 lub więcej haseł). Najmniej haseł zadeklarowali użytkownicy kart płatniczych (41% posiada jeden PIN). Generalnie większość respondentów korzysta z jednego lub dwóch haseł dostępu.
Połowa respondentów (65% mężczyzn, 39% kobiet) słyszała ogólne informacje na temat biometrycznych zabezpieczeń dostępu, a 86% internautów rozpoznaje co najmniej jeden sposób biometrycznej autentykacji. Najczęściej wymienianym rodzajem był odczyt linii papilarnych i skan tęczówki oka. Weryfikację głosową kojarzy 57% badanych.
54% respondentów stwierdziło, że weryfikacja za pomocą rozpoznawania głosu jest atrakcyjna – wygodna, bezpieczna oraz łatwa w użyciu. Sceptycy (23%) martwią się o zmiany głosu (np. podczas choroby) oraz łatwość nagrania ich głosu. Połowa respondentów chciałaby używać identyfikacji głosowej, przede wszystkim w przypadku logowania się do komputera oraz w telefonicznym centrum obsługi klientów.
Badanie zostało przeprowadzone przez TNS Polska na zlecenie firmy Nuance Communications w listopadzie 2014 r. na reprezentatywnej 1000-osobowej próbie użytkowników internetu między 18. a 65. rokiem życia, w podziale na płeć, wiek i miejsce zamieszkania.
Dołącz do dyskusji: Polacy zmęczeni hasłami dostępu, chcą haseł głosowych
A pozostałe 35% procent?