Play sfinalizował kupno UPC Polska za 7 mld zł. Odchodzi prezes
P4, operator sieci telekomunikacyjnej Play, sfinalizował w piątek kupno od koncernu Liberty Global 100 proc. udziałów firmy UPC Polska. Zapłacił za nie 7,013 mld zł.
100 proc. udziałów firmy UPC Polska zostało kupione przez operatora sieci Play od należącej do Liberty Global holenderskiej spółki UPC Poland Holding.
Cena wyniosła 7,013 mld zł, z czego 5,5 mld zł P4 pozyskał w grudniu ub.r. jako kredyt.
- Transakcja nie wymaga od dotychczasowych klientów obu podmiotów żadnych działań. Umowy zawarte przez klientów z operatorami pozostają w mocy i nie wymagają podpisywania aneksów - podkreślił Play w komunikacie.
Umowa dotyczącą kupna 100 proc. udziałów UPC Polska została zawarta przez P4 z koncernem Liberty Global we wrześniu ub.r. W komunikacie P4 zaznaczono, że cena w wysokości 7 mld zł „odpowiada mnożnikowi EBITDAaL za rok 2020 na poziomie 9,3x przed efektami synergii i około 7x z uwzględnieniem synergii przychodowych i kosztowych”.
Dziś tworzymy historię! Today @Play_Polska finalized the acquisition of 100% of @UPC_Polska! We will combine best-in-class mobile, fixed and TV services for the benefit of Polish consumers. Welcome to UPC teams! Let’s reinvent convergence together 💪 https://t.co/319mLy9Yza
— Jean Marc Harion (@Harion) April 1, 2022
W pierwszej połowie marca bezwarunkową zgodę na transakcję wyraziła Komisja Europejska. - Pozytywna decyzja Komisji Europejskiej daje zielone światło do sfinalizowania transakcji i stworzenia zupełnie nowej jakości dzięki połączeniu najlepszych usług mobilnych, stacjonarnych i telewizyjnych na polskim rynku telekomunikacyjnym. Koncentrujemy się na przygotowaniu integracji Play i UPC oraz bardzo cieszymy się na współpracę z zespołem UPC - skomentował w komunikacie prasowym Jean Marc Harion, prezes P4.
- W tych trudnych i niepewnych czasach Play i UPC już pokazały, że łączą siły, aby wspierać obywateli Ukrainy. A wkrótce wykorzystamy potencjał obu organizacji do realizacji naszego strategicznego celu, jakim jest stworzenie silnego operatora konwergentnego w Polsce - zapowiada.
Z UPC Polska odchodzi prezes Robert Redeleanu. Co za podróż! Zakończyliśmy sprzedaż UPC Polska do spółki zależnej iliad PLAY a moje 4 lata w Polsce dobiegły końca. Jestem bardzo dumny z tego, co zespół UPC osiągnął w ostatnich latach i czuję się szczęśliwy, że mogę pracować z tak wieloma utalentowanymi, pełnymi pasji i pięknymi ludźmi. Polska zawsze będzie ważną częścią naszego życia rodzinnego i zabieramy ze sobą wiele fantastycznych wspomnień i przyjaźni. Z niecierpliwością czekamy na to, jak nowy krajowy czempion staje się numerem 1 na polskim rynku, łącząc uzupełniające się mocne strony i dziedzictwo UPC i Play.
Dziękuję moim polskim przyjaciołom! Życzę wszystkim wielu sukcesów - napisał w serwisie LinkedIn.
Redeleanu stanowisko prezesa UPC Polska objął w kwietniu 2018 roku.
Play po kupnie UPC zaproponuje oferty konwergentne
W drugiej połowie marca Jean-Marc Harion zapowiedział, że po realizacji przejęcia UPC Polska i Play będą dalej działały jako osobne marki. - UPC to marka mocno zakorzeniona w świadomości polskich użytkowników, kojarzy się z szybkim internetem i wysoką jakością usług, a to cel zbliżający nas mocno do siebie - zaznaczył Harion.
Natomiast telekom w związku z kupnem UPC Polska przygotowuje nowe oferty, łączące usługi stacjonarne i mobilne.
- Na razie za wcześnie jeszcze mówić o tym, jaka będzie nasza strategia marketingowa w perspektywie połączenia z UPC. Na pewno musi ulec poważnym zmianom. Przewidujemy także istotne modyfikacje w naszej komunikacji reklamowej i wprowadzenie w tym segmencie nowych rozwiązań - dodał.
Play należy do Grupy Iliad
Pod koniec 2020 roku P4 zostało przejęte przez francuską Grupę Iliad, która za 97 proc. akcji operatora zapłaciła 9,6 mld zł.
W grudniu ub.r. operator Play zaciągnął 464,4 mln zł kredytu w Banco Santander na kupno sprzętu Samsunga oraz 470 mln zł od Europejskiego Banku Inwestycyjnego.
W ub.r. P4 osiągnął wzrost przychodów o 2 proc. do 7,3 mld zł i zysku EBITDAaL z 2,38 do 3,13 mld zł. Liczba użytkowników telekomu zwiększyła się o 323 tys. do 12,396 mln.
Z kolei UPC Polska w całym ub.r. osiągnęło wzrost przychodów o 4,6 proc. do 454,8 mln dolarów i zysku netto z 58,4 do 82,6 mln dolarów. Na koniec roku operator miał 1,57 mln klientów, którym świadczył 3,35 mln jednostkowych usług (RGU).
Dołącz do dyskusji: Play sfinalizował kupno UPC Polska za 7 mld zł. Odchodzi prezes