Play ze wzrostem wpływów i zysku, więcej na marketing. 20 tys. użytkowników Play Now Box TV
W trzecim kwartale br. Play Communications osiągnął wzrost przychodów operacyjnych w skali roku o 5,2 proc. do 1,8 mld zł oraz 233,1 mln zł zysku netto (wobec 189,8 mln zł rok wcześniej). Na koniec września telekom miał 12,72 mln aktywnych klientów, w tym 9,11 mln abonentów. Wydatki marketingowe zwiększył o 29 proc.
W trzech kwartałach br. wpływy operacyjne Play Communications zwiększyły się o 4,1 proc. do 5,24 mld zł. Przychody ze sprzedaży usług zwiększyły się z 3,79 do 3,94 mld zł, a ze sprzedaży towarów i innych źródeł - z 1,24 do 1,3 mld zł.
Z kolei koszty operacyjne firmy w ujęciu trzech kwartałów poszły w górę rok do roku z 3,98 do 4,01 mld zł, a w samym minionym kwartale z 1,35 do 1,38 mld zł. Operator coraz mniej wydaje na połączenia międzysieciowe, roaming i inne koszty usług (w zeszłym kwartale te nakłady zmalały z 497,3 do 445,6 mln zł), natomiast wyraźnie zwiększył nakłady na deprecjację i amortyzację (ze 198,2 do 227,2 mln zł) oraz administracyjne i ogólne (z 201,6 do 233,6 mln zł).
Znacząco wzrosły wskaźniki rentowności: w trzecim kwartale br. zysk operacyjny zwiększył się z 345,7 do 408,9 mln zł, a zysk netto ze 189,8 do 233,1 mln zł, natomiast w trzech kwartałach zysk operacyjny poszedł w górę z 1,03 do 1,18 mld zł, a zysk netto z 542,4 do 700,5 mln zł.
- W trzecim kwartale kontynuowaliśmy pozytywny trend wyników finansowych odnotowany w pierwszym półroczu. Równolegle z poprawą EBITDA, mogliśmy zwiększyć nasze wolne przepływy pieniężne dla właścicieli kapitału własnego i dalej zmniejszyć dźwignię finansową2. W oparciu o tak dobre wyniki finansowe po raz kolejny zrewidowaliśmy w górę nasze oczekiwania na cały rok - komentuje Holger Püchert, dyrektor finansowy P4, spółki zależnej Play Communications będącej operatorem sieci Play.
Więcej abonentów, mnie klientów oferty prepaid
Na koniec września br. Play miał 15,11 mln klientów, o 0,6 proc. więcej niż przed rokiem. Liczba abonentów zwiększyła się w skali roku o 1,8 proc. do 9,95 mln, a liczba użytkowników taryf prepaidowych zmalała o 1,8 proc. do 5,16 mln.
Liczba aktywnych klientów wynosiła 12,72 mln, po minimalnym spadku w skali roku. Liczba aktywnych abonentów wzrosła o 1,4 proc. do 9,11 mln, a klientów ofert prepaidowych spadła o 3,3 proc. do 3,61 mln.
Z usługi Play Now Box TV wprowadzonej w kwietniu br. korzystało 20,3 tys. użytkowników.
W minionym kwartale średni miesięczny przychód od klienta (ARPU) miał wartość 33,4 zł, o 2,8 proc. więcej niż rok wcześniej. W przypadku abonentów wzrósł w skali roku o 1,2 proc. do 38,3 zł, a w przypadku użytkowników prepaidowych - o 6,9 proc. do 20,8 zł.
W czerwcu Play wprowadził podwyżki w ofercie abonamentowej: w dotychczasowych taryfach zwiększono paczkę internetu mobilnego i podniesiono stawki miesięczne o 5-10 zł, dodano też nowy plan Homebox z nielimitowanym internetem.
Średnie zużycie danych internetowych przez klientów Play w minionym kwartale było o 32,4 proc. wyższe niż przed rokiem.
- Rok temu przedstawiliśmy naszą mobilno-centryczną strategię na lata 2019-2022, a dziś ośmielam się powiedzieć, że nasze osiągnięcia przekraczają oczekiwania. Racjonalizacja rynku oparta na podejściu „więcej za więcej” jest wyraźnie widoczna. W trzecim kwartale rozwinęliśmy to podejście, dodając nowe mobilne pakiety konwergentne, takie jak Homebox TV i bogatsze pakiety danych dla segmentu B2B. Pozycja lidera w szybkości własnej sieci przez ostatnie dwanaście kolejnych miesięcy jest faktem i dowodem, że jakość za rozsądną cenę się opłaca - wylicza Jean Marc Harion, prezes P4.
Wzrosły wydatki marketingowe
W trzech kwartałach br. wydatki Play Communications na wynagrodzenia i inne świadczenia pracownicze wyniosły 211,8 mln zł, o 9,5 proc. więcej niż rok wcześniej.
Znacząco w górę, o 8,9 proc do 399,6 mln zł, poszły też koszty usług zewnętrznych. Wydatki marketingowe zwiększyły się o 1,4 proc. do 119,4 mln zł, a tylko w zeszłym kwartale - aż o 29,3 proc. do 40,5 mln zł.
635 mln zł na inwestycje, 18 proc. więcej stacji bazowych
Od stycznia do września br. gotówkowe nakłady inwestycyjne telekomu wyniosły 635 mln zł, o 24,5 proc. więcej niż przed rokiem. Firma uzasadnia to rozbudową i modernizacją swojej sieci radiowej i szkieletowej oraz kapitalizacją urządzeń klienckich do mobilnego dostępu szerokopasmowego i do Play Now TV Box. W samym zeszłym kwartale nakłady inwestycyjne zmalały w skali roku o 1,2 proc. do 200 mln zł
Na koniec września br. Play miał 7 613 stacji bazowych, o 18,2 proc. więcej niż rok wcześniej. Tylko w trzecim kwartale br. uruchomiono 231 stacji.
W efekcie zasięg oferowanego przez telekom internetu 4G LTE wynosił już 98,4 proc., o 3 pkt proc. więcej niż na koniec września ub.r.
- Dotychczasowe osiągnięcia Play dają nam pewność, że wyniki za cały rok będą lepsze od naszych początkowych oczekiwań. Zdecydowaliśmy się podzielić te lepsze wyniki w uczciwy sposób, aby przynieść korzyści naszym akcjonariuszom i zainwestować w nasz przyszły sukces. Dlatego też nie tylko po raz drugi w tym roku podnosimy nasze oczekiwania na 2019 r., ale zdecydowaliśmy się również przyspieszyć dalsze modernizacje sieci do standardu 5G Ready oraz połączyliśmy siły z Grupą 3S w celu rozwoju sieci dosyłowej - wylicza Jean Marc Harion.
Przedwstępna umowa kupna 100 proc. udziałów firmy 3S (wraz z jej wszystkimi spółkami zależnymi), do której należy m.in. 3,8 tys. km sieci światłowodowej, została podpisana przez P4 pod koniec czerwca. Wartość przejmowanej firmy określono na 96 mln euro, a wartość jej kapitałów własnych na 78 mln euro. Transakcja została sfinalizowana w połowie sierpnia.
6,8 mld zł długu
Na konie września br. łączne zadłużenie netto Play Communications wynosiło 6,8 mld zł, a jego relacja do zysku EBITDA firmy z ostatnich 12 miesięcy - 2,83. Na ten dług składało się przede wszystkim 5,77 mld zł obligacji i 1,01 mld zł pożyczki. W drugim kwartale br. firma wypłaciła swoim akcjonariuszom 368 mln zł dywidendy.
W drugiej połowie października Play Communications zapowiedział, że zamierza ustanowić program emisji obligacji o wartości do 2 mld zł. Papiery dłużne zostaną wyemitowane na okres od roku do 7 lat, będą notowane na rynku giełdowym Catalyst lub BondSpot.
Play Communications jest notowany na warszawskiej giełdzie od połowy 2017 roku. Głównymi akcjonariuszami spółki są fundusze Tollerton Investment Limited (ma 29,14 proc. kapitału) i Kenbourne Invest (25,43 proc.).
We wtorek na koniec sesji giełdowej kurs Play Communications wynosił 30,20 zł, co dawało kapitalizację firmy wynoszącą 7,67 mld zł.
Dołącz do dyskusji: Play ze wzrostem wpływów i zysku, więcej na marketing. 20 tys. użytkowników Play Now Box TV