Orlen przyspiesza prace nad własnymi automatami do obsługi paczek, szuka partnerów z gruntem
Tuż po wakacjach Orlen we współpracy z Ruchem będzie chciał uruchomić Orlen Paczkę. Na początek koncern odda do użytku 200 automatów do nadawania i odbierania paczek - ustalił portal Wirtualnemedia.pl. Właśnie rozpoczęło się szukanie najdogodniejszych lokalizacji pod orlenowskie urządzenia.
PKN Orlen już w marcu br. złożył w Urzędzie Patentowym wniosek o zastrzeżenie marki usługi Orlen Paczka. Z kolei w grudniu ub. roku koncern zawnioskował o rejestrację znaku Orlen w Ruchu. Tymczasem jeszcze w grudniu spółka informowała, że automaty do paczek staną w całej Polsce do końca 2021 roku. - Przyspieszenie jest uzasadnione, bo InPost, największy gracz w tym segmencie, coraz bardziej nam ucieka - mówi portalowi Wirtualnemedia.pl anonimowo osoba z kręgów zarządu Orlenu.
InPost rośnie w siłę…
InPost w pandemicznym roku 2020 i na początku 2021 wprowadził wiele zmian i udogodnień dla klientów. Choćby w czerwcu br. Lidl Polska podpisał umowę z tą spółką, w ramach której zakupy z internetowego sklepu można będzie odbierać w Paczkomatach (wiele z nich znajduje lokalizację przy sklepach tej sieci). W maju we Wrocławiu (jako trzecim mieście w Polsce) stanęły Lodówkomaty. Także w maju spółka ogłosiła, że będzie stawiać swoje Paczkomaty na terenach kościelnych, oferując w zamian parafiom niemal darmową usługę Podaj Dalej (kosztuje 1 grosz). A to tylko kilka przykładów z ostatnich miesięcy.
W pierwszym kwartale br. InPost osiągnął - w rezultacie pandemicznego wzrostu zainteresowań swoimi usługami - wzrost przychodów o 93 proc. do 793,2 mln zł oraz skorygowanego zysku EBITDA ze 136,3 do 332,2 mln zł. Firma ma już 13 553 Paczkomaty i podniosła swoje plany biznesowe na cały bieżący rok.
…Orlen chce go gonić
Nic dziwnego, że PKN Orlen, który po przejęciu Ruchu chciałby zaistnieć na rynku automatów do wydawania i nadawania paczek (wyraz „Paczkomat” został zastrzeżony przez InPost) musi się spieszyć. Stąd decyzja o wzmocnienia biznesu detalicznego i inwestycji w sieć automatów. - Już w trzecim kwartale 2021 r. klientom udostępniona zostanie możliwość odbioru i nadania paczek w 200 automatach paczkowych, na wybranych stacjach Orlen oraz w kilku tysiącach punktów Ruch – informuje nas biuro prasowe PKN Orlen.
Do końca tego roku korzystać będzie można w sumie już z ponad 5,5 tys. punktów sieci. Docelowo usługa odbioru i nadania paczek będzie dostępna w 10 tys. punktów, w tym 2 tys. automatach paczkowych - informuje spółka. Pierwszych 200 stanąć ma jeszcze w tym roku.
Obecnie Orlen szuka dogodnych lokalizacji dla automatów paczkowych, ale także partnerów lokalizacyjnych, którzy byliby gotowi dzierżawić teren pod urządzenie. Spółka stawia na lokalizacje ze swobodnym, całodobowym dostępem - przez 7 dni w tygodniu. - Bardzo istotne jest także zapewnienie wygodnego dojścia do automatu dla klientów i kurierów. Jednym z istotnych elementów decydujących o nawiązaniu współpracy będzie atrakcyjna lokalizacja w uczęszczanych miejscach, m.in. na osiedlach mieszkaniowych, w pobliżu węzłów przesiadkowych, sklepów, galerii handlowych, zakładów pracy, placówek kultury z dostępem do przyłącza energetycznego – informuje koncern paliwowy.
W ramach współpracy Orlen bierze na siebie koszty montażu automatu, koszty przygotowania terenu oraz instalacji elektrycznej, zajmuje się obsługą przysyłek w automacie paczkowym, a także załatwia wszelkie formalności związane z montażem urządzenia.
Rozwój usług zapisany w strategii
Prace nad Orlen Paczką wpisują się w ogłoszoną pod koniec grudnia ub.r. strategię firmy do 2030 roku. Ujęto w niej także rozwój oferty pozapaliwowej, która ma się opierać o sieć Ruchu (udziały w tej firmie koncern kupił w grudniu ub. roku). W założeniach ujęto, że PKN Orlen na bazie Ruchu rozwinie formaty sklepowo-gastronomiczne poza stacjami paliw, a także rozbuduje własną sieć punktów odbioru paczek i ofertę e-commerce. Bezobsługowe punkty odbioru i nadawania paczek - według strategii - mają być rozwijane także w przyszłym roku. Łącznie ma to dać (do końca 2022 r.) ok. 3 tys. punktów.
Orlenowi po piętach zaczynają też deptać inni. Na własne automaty paczkowe stawiają także platformy sprzedażowe – w początkach czerwca Allegro postawiło pierwsze cztery własne automaty paczkowe zasilane zieloną energią, z czego trzy w Warszawie i jeden w Poznaniu. Rozbudowa sieci zaplanowana jest na okres wakacyjny, a pierwsze przesyłki z nowych urządzeń klienci będą mogli odebrać jesienią br. W drugiej połowie roku firma planuje także uruchomienie usługi logistycznej dla sprzedających, która obejmie kompleksową obsługę zamówień - m.in. przechowywanie towarów oraz pakowanie i nadawanie przesyłek, a także obsługę zwrotów.
W marcu br. także chiński serwis Aliexpress ustawił w Warszawie swój pierwszy automat służący do dostarczania paczek. Według wcześniejszych zapowiedzi - urządzenia nie mają zastąpić automatów InPostu, a spełniać jedynie rolę logistycznych uzupełnień.
Dołącz do dyskusji: Orlen przyspiesza prace nad własnymi automatami do obsługi paczek, szuka partnerów z gruntem