SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Orlen przyspiesza prace nad własnymi automatami do obsługi paczek, szuka partnerów z gruntem

Tuż po wakacjach Orlen we współpracy z Ruchem będzie chciał uruchomić Orlen Paczkę. Na początek koncern odda do użytku 200 automatów do nadawania i odbierania paczek - ustalił portal Wirtualnemedia.pl. Właśnie rozpoczęło się szukanie najdogodniejszych lokalizacji pod orlenowskie urządzenia.

PKN Orlen już w marcu br. złożył w Urzędzie Patentowym wniosek o zastrzeżenie marki usługi Orlen Paczka. Z kolei w grudniu ub. roku koncern zawnioskował o rejestrację znaku Orlen w Ruchu. Tymczasem jeszcze w grudniu spółka informowała, że automaty do paczek staną w całej Polsce do końca 2021 roku. - Przyspieszenie jest uzasadnione, bo InPost, największy gracz w tym segmencie, coraz bardziej nam ucieka - mówi portalowi Wirtualnemedia.pl anonimowo osoba z kręgów zarządu Orlenu.

InPost rośnie w siłę…

InPost w pandemicznym roku 2020 i na początku 2021 wprowadził wiele zmian i udogodnień dla klientów. Choćby w czerwcu br. Lidl Polska podpisał umowę z tą spółką, w ramach której zakupy z internetowego sklepu można będzie odbierać w Paczkomatach (wiele z nich znajduje lokalizację przy sklepach tej sieci). W maju we Wrocławiu (jako trzecim mieście w Polsce) stanęły Lodówkomaty.  Także w maju spółka ogłosiła, że będzie stawiać swoje Paczkomaty na terenach kościelnych, oferując w zamian parafiom niemal darmową usługę Podaj Dalej (kosztuje 1 grosz).  A to tylko kilka przykładów z ostatnich miesięcy.

W pierwszym kwartale br. InPost osiągnął - w rezultacie pandemicznego wzrostu zainteresowań swoimi usługami - wzrost przychodów o 93 proc. do 793,2 mln zł oraz skorygowanego zysku EBITDA ze 136,3 do 332,2 mln zł. Firma ma już 13 553 Paczkomaty i podniosła swoje plany biznesowe na cały bieżący rok.

…Orlen chce go gonić

Nic dziwnego, że PKN Orlen, który po przejęciu Ruchu chciałby zaistnieć na rynku automatów do wydawania i nadawania paczek (wyraz „Paczkomat” został zastrzeżony przez InPost) musi się spieszyć. Stąd decyzja o wzmocnienia biznesu detalicznego i inwestycji w sieć automatów. - Już w trzecim kwartale 2021 r. klientom udostępniona zostanie możliwość odbioru i nadania paczek w 200 automatach paczkowych, na wybranych stacjach Orlen oraz w kilku tysiącach punktów Ruch – informuje nas biuro prasowe PKN Orlen.

Do końca tego roku korzystać będzie można w sumie już z ponad 5,5 tys. punktów sieci. Docelowo usługa odbioru i nadania paczek będzie dostępna w 10 tys. punktów, w tym 2 tys. automatach paczkowych - informuje spółka. Pierwszych 200 stanąć ma jeszcze w tym roku. 

Obecnie Orlen szuka dogodnych lokalizacji dla automatów paczkowych, ale także partnerów lokalizacyjnych, którzy byliby gotowi dzierżawić teren pod urządzenie. Spółka stawia na lokalizacje ze swobodnym, całodobowym dostępem - przez 7 dni w tygodniu. - Bardzo istotne jest także zapewnienie wygodnego dojścia do automatu dla klientów i kurierów. Jednym z istotnych elementów decydujących o nawiązaniu współpracy będzie atrakcyjna lokalizacja w uczęszczanych miejscach, m.in. na osiedlach mieszkaniowych, w pobliżu węzłów przesiadkowych, sklepów, galerii handlowych, zakładów pracy, placówek kultury z dostępem do przyłącza energetycznego – informuje koncern paliwowy.

W ramach współpracy Orlen bierze na siebie koszty montażu automatu, koszty przygotowania terenu oraz instalacji elektrycznej, zajmuje się obsługą przysyłek w automacie paczkowym, a także załatwia wszelkie formalności związane z montażem urządzenia.

Rozwój usług zapisany w strategii

Prace nad Orlen Paczką wpisują się w ogłoszoną pod koniec grudnia ub.r. strategię firmy do 2030 roku. Ujęto w niej także rozwój oferty pozapaliwowej, która ma się opierać o sieć Ruchu (udziały w tej firmie koncern kupił w grudniu ub. roku). W założeniach ujęto, że PKN Orlen na bazie Ruchu rozwinie formaty sklepowo-gastronomiczne poza stacjami paliw, a także rozbuduje własną sieć punktów odbioru paczek i ofertę e-commerce.  Bezobsługowe punkty odbioru i nadawania paczek - według strategii - mają być rozwijane także w przyszłym roku. Łącznie ma to dać (do końca 2022 r.) ok. 3 tys. punktów.

Orlenowi po piętach zaczynają też deptać inni. Na własne automaty paczkowe stawiają także platformy sprzedażowe – w początkach czerwca Allegro postawiło pierwsze cztery własne automaty paczkowe zasilane zieloną energią, z czego trzy w Warszawie i jeden w Poznaniu. Rozbudowa sieci zaplanowana jest na okres wakacyjny, a pierwsze przesyłki z nowych urządzeń klienci będą mogli odebrać jesienią br. W drugiej połowie roku firma planuje także uruchomienie usługi logistycznej dla sprzedających, która obejmie kompleksową obsługę zamówień - m.in. przechowywanie towarów oraz pakowanie i nadawanie przesyłek, a także obsługę zwrotów.

W marcu br. także chiński serwis Aliexpress ustawił w Warszawie swój pierwszy automat służący do dostarczania paczek. Według wcześniejszych zapowiedzi - urządzenia nie mają zastąpić automatów InPostu, a spełniać jedynie rolę logistycznych uzupełnień.

Dołącz do dyskusji: Orlen przyspiesza prace nad własnymi automatami do obsługi paczek, szuka partnerów z gruntem

36 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
.
Nikodem wracaj na prowincje do Koborowa, Żorż Ponimirski czeka :)
0 0
odpowiedź
User
XYZ
Im więcej konkurencji na rynku paczek tym lepiej :)
0 0
odpowiedź
User
YKK
Tak, właśnie takimi sprawami powinien się zajmować największy w kraju koncern paliwowy. Czekam teraz na sieć punktów repasacji rajstop.
0 0
odpowiedź