SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Najbardziej ufamy biznesowi i własnym pracodawcom

77 proc. badanych Edelman Trust Barometer wskazało własnego pracodawcę jako podmiot najbardziej godny zaufania. Tylko 40 proc. respondentów (aż 10 pkt. mniej niż rok temu) twierdzi, że za 5 lat im i ich rodzinom będzie się lepiej powodzić.

Tegoroczny Edelman Trust Barometer, autorstwa agencji doradztwa komunikacjnego Edelman, został przeprowadzony na grupie ponad 32 tys. respondentów w 28 krajach (m.in. Francja, Niemcy, Włochy, Hiszpania, Holandia, Wielka Brytania, USA, Chiny, Japonia, RPA, Korea Płd.) w okresie od 1 do 28 listopada 2022 roku. W tym roku badanie nie objęło Rosji.

Brak ogólnego zaufania

Według najnowszych wyników generalny wskaźnik zaufania Trust Index, podobnie jak rok temu, wynosi globalnie 56 punktów, co oznacza, że nadal mamy do czynienia z brakiem ogólnego zaufania. Zgodnie z założeniami badawczymi o zaufaniu świadczy bowiem uzyskanie wyniku na poziomie minimum 60 procent. Najwyższy wskaźnik zaufania Trust Index odnotowano w Chinach – 83 proc. Dla porównania, w innych krajach wynosi on: Francja: 51 proc., Stany Zjednoczone: 48 proc., Niemcy: 46 proc., Wielka Brytania: 43 proc.

Brak zaufania rodzi polaryzację - jedynie 30 proc. pytanych osób byłoby skłonnych pomóc komuś, mieszkać (27 proc.) w pobliżu kogoś lub pracować (20 proc.) z kimś, kto nie zgadza się z ich punktem widzenia w kwestii, która jest dla nich bardzo ważna.

 

Spada zaufanie do mediów

Jedyną instytucją cieszącą się zaufaniem jest obecnie biznes - 62 proc. (bez zmian). Organizacje pozarządowe straciły 1 pkt. i z 59 proc. zajmują drugie miejsce na liście instytucji najbardziej godnych zaufania. Rządowi ufa zaledwie 51 proc. ankietowanych (bez zmian), zaś mediom 50 proc. (- 1 pkt.).

Dziennikarzom ufa jedynie 47 proc. ankietowanych - to jeden z najgorszych rezultatów w badaniu. Najwyższym zaufaniem cieszą się naukowcy i współpracownicy.

Blisko trzy czwarte badanych uważa, że prezesi firm są zobowiązani do obrony faktów i obnażania pseudonauki wykorzystywanej do uzasadniania złej polityki społecznej, a także do wycofywania pieniędzy na reklamę z platform medialnych, które szerzą dezinformację. 64 proc. ankietowanych twierdzi, że firmy mogą przyczynić się do umocnienia postaw obywatelskich.

Najbardziej godny zaufania według ankietowanych jest ich własny pracodawca – zdanie takie wyraziło aż 77 procent badanych.

Brak zaufania wynika m.in. z obaw związanych z przyszłością: aż 89 proc. ankietowanych martwi się o utratę pracy, 74 proc. wyraża niepokój związany z inflacją. Obawiamy się także konsekwencji związanych ze zmianami klimatycznymi (76 proc.), niedoborami żywności (67 proc.) i energii (66 proc.). Do tego doszedł strach przed wybuchem wojny nuklearnej (72 proc.).

Coraz bardziej pesymistycznie spoglądamy w przyszłość. Na pytanie: „Czy ja i moja rodzina będziemy mieli lepszą sytuację ekonomiczną za 5 lat?”, twierdząco odpowiedziało zaledwie 40 proc. badanych, podczas gdy jeszcze rok temu taką nadzieję wyrażało o 10 proc. osób więcej.

Biznes ma przed sobą wyzwanie

Już trzeci rok z rzędu biznes jest postrzegany jako jedyna kompetentna i działająca etycznie instytucja. Biznes poprawił swój wynik w zakresie etyki o 20 pkt. w stosunku do 2020 roku. Co więcej ma obecnie aż 53 punktów  przewagi nad rządem w zakresie kompetencji i 30 pkt. przewagi w zakresie etyki.     

Mimo pokładanego kredytu zaufania społeczeństwo oczekuje, że biznes nie poprzestanie na obecnym stanie rzeczy i jeszcze bardziej zaangażuje się w sprawy, które są kluczowe dla obywateli tj.: nierówności ekonomiczne, zmiany klimatyczne, niedobory energetyczne, dostęp do opieki zdrowotnej, pomoc w przekwalifikowaniu się pracowników.

Ankietowani przyznają, że zaangażowanie w sprawy społeczne naraża biznes na ryzyko upolitycznienia. Natomiast dzięki przejrzystym działaniom i prowadzeniu wiarygodnej komunikacji takie ryzyko może zostać zminimalizowane. Ważne, by bazować na sprawdzonych informacjach, opierać się na nauce, być wiernym wyznawanym wartościom i nie zajmować stanowiska po jednej stronie politycznej.

Od prezesów firm oczekuje się działań na rzecz pracowników (89 proc.), klimatu (82 proc.) i zwalczania dyskryminacji (80 proc.).   

Rząd i media źródłami fałszywych informacji

Wyniki raportu wskazują, że społeczeństwa nie mają zaufania ani do rządów, ani do mediów. Co więcej, uważają, że obie instytucje napędzają spiralę nieufności i postrzegane są jako źródła fałszywych lub wprowadzających w błąd informacji (rząd – 46 proc., media – 42 proc.). Poziom zaufania do liderów tych organizacji tylko potwierdza ich słaby odbiór społeczny. Dziennikarzom ufa zaledwie 47 proc. ankietowanych, liderom rządów 41 proc.

Nieznacznie, tj. o 1 pkt. procentowy, wzrosło zaufanie do medialnych źródeł informacji. Jako najbardziej wiarygodne wskazujemy wyszukiwarki (63 proc.), dalej media tradycyjne (59 proc.), a najmniej ufamy mediom społecznościowym (41 proc.).

- Ostatnie trzy lata odcisnęły piętno praktycznie na każdej dziedzinie naszego życia. W obliczu niepewności związanych z pandemią, wojną w Ukrainie, a także kryzysem ekonomicznym, ludzie oczekują, że sektor prywatny będzie prawdziwym liderem, który będzie motorem zmian i gwarantem stabilizacji – mówi Jarosław Bańda, managing director w firmie Lighthouse, wyłącznego przedstawiciela sieci Edelman w Polsce. – Wyniki raportu wskazują, że jedynie biznes, zresztą już kolejny rok z rzędu, cieszy się zaufaniem społecznym, co jest ogromnym wyróżnieniem, ale też wiąże się z jeszcze większą odpowiedzialnością.

Dołącz do dyskusji: Najbardziej ufamy biznesowi i własnym pracodawcom

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl