Mundial napędza sprzedaż telewizorów? "Wyjątkowy okres w historii sprzedaży elektroniki"
Polacy w tym roku kupili więcej telewizorów niż rok temu, co jest efektem zmiany standardu nadawania telewizji naziemnej. Wpływ na sprzedaż odbiorników ma też mundial, ale trudno jego efekt rozłączyć od promocji związanych z tzw. Black Week i przedświątecznych zakupów. Ostatnio coraz większą popularnością cieszą się telewizory o największej przekątnej ekranu.
Wielkie imprezy sportowe jak Mistrzostwa Świata w piłce nożnej czy Mistrzostwa Europy w piłce nożnej zwykle odbywały się w czerwcu i lipcu, co napędzało sprzedaż telewizorów późną wiosną i na początku lata. Bowiem dla przeżywania sportu na szklanym ekranie ważny jest obraz odpowiedniej wielkości i jakości. Początek piłkarskich emocji, śledzonych przez miliony Polaków, był zawsze dobrym pretekstem do wymiany sprzętu telewizyjnego.
W tym roku jest inaczej, bo mundial w Katarze nietypowo odbywa się w listopadzie i grudniu.
- IV kwartał tego roku jest wyjątkowym okresem w historii sprzedaży elektroniki konsumenckiej, ponieważ pierwszy raz dokona się kumulacja wydarzeń sportowych (mistrzostwa świata w piłce nożnej w Katarze) oraz wydarzeń pro-sprzedażowych, czyli Black Friday. Z tych powodów nie mam wystarczających danych historycznych, aby jednoznacznie stwierdzić, które z nich i w jakim stopniu będzie wpływało na wzrost popytu np. w kategorii telewizorów - mówi Wirtualnemedia.pl Tomasz Wawszczyk, B2C business director LG Electronics Polska
Black Friday w ostatnich latach przekształcił się w Black Week. Z roku na rok liczba tych tzw. Czarnych Tygodni rosła, a markety z elektroniką prześcigają się w tym czasie w akcjach promocyjnych, zachęcając klientów do zakupów (chociaż nie zawsze jest specjalnie taniej). W tym roku doszedł do tego jeszcze mundial.
Po pierwszej połowie 𝐏𝐑𝐎𝐖𝐀𝐃𝐙𝐈𝐌𝐘 z Arabią 1⃣:0⃣!
— TVP SPORT (@sport_tvppl) November 26, 2022
𝐓𝐑𝐀𝐍𝐒𝐌𝐈𝐒𝐉𝐀 𝐎𝐍𝐋𝐈𝐍𝐄 ▶️ https://t.co/gN9BGXGfzO
__________#POLKSA 🇵🇱🇸🇦 • #mundialove pic.twitter.com/yleUAJnVoG
Ten rok z większą liczą sprzedanych telewizorów
- Porównując październik 2022 roku do tego samego okresu roku poprzedniego odnotowaliśmy wzrost sprzedaży o około 7 proc. Widzimy obecnie trend wzrostowy i w IV kwartale spodziewamy się sprzedaży większej o ponad 10 proc. niż przed rokiem - mówi Wirtualnemmedia.pl Grzegorz Stanisz, szef sprzedaży i marketingu firmy Samsung Polska.
- Mundial dopiero się rozpoczął, więc trudno wiarygodnie podsumować ten okres. Będziemy mogli to zrobić dopiero po jego zakończeniu. Jednak nasze dotychczasowe doświadczenia wskazują, że konsumenci zmieniają telewizory nie tylko przed wielkimi imprezami sportowymi, ale również w ich trakcie - mówi nam Zdzisław Lewicki, TV marketing head w Sony Europe B.V. oddział w Polsce.
Przed nami jeszcze dwa mecze Polaków w fazie grupowej. Finał imprezy przypadnie 18 grudnia, tydzień przed Bożym Narodzeniem, które tradycyjnie oznacza wspólne gromadzenie się w salonie i oglądanie telewizji przez rodziny.
Na efekty sprzedażowe związane z promocjami listopadowymi czy mundialem, nakłada się kwestia zmiany standardu nadawania naziemnej telewizji cyfrowej.
Od końca marca do końca czerwca br. na standard DVB-T2/HEVC przechodziły kolejne regiony Polski. Osoby ze starszymi dekoderami lub telewizorami utraciły dostęp do kanałów nadawanych w MUX-1, MUX-2 i MUX-4 (TVN, TVN7, TTV, Polsat, Super Polsat, TV4, TV6, TV Puls, Puls 2, Polo TV, Eska TV, TV Trwam, Stopklatka, Fokus TV). Pierwotnie także MUX-3, gdzie są nadawane główne kanały TVP (TVP1, TVP2, TVP3, TVP Info, TVP Sport, TVP Historia) miał przejść na DVB-T2/HEVC. Jednak w marcu minister spraw wewnętrznych i administracji zwrócił się jednak do prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej z wnioskiem o możliwość dalszej emisji tego multipleksu w starym standardzie. Tłumaczono to wojną na Ukrainie. UKE zgodził się na nadawanie MUX-3 w standardzie DVB-T do końca 2023 roku.
GOL I ŁZY ⚽️😭 "LEWY", DZIĘKUJEMY! 🤍❤️
— TVP SPORT (@sport_tvppl) November 26, 2022
𝐓𝐑𝐀𝐍𝐒𝐌𝐈𝐒𝐉𝐀 𝐎𝐍𝐋𝐈𝐍𝐄 ▶️ https://t.co/gN9BGXo6lG
__________#POLKSA 🇵🇱🇸🇦 • #mundialove pic.twitter.com/moIIXg3aeB
Branża czuje niedosyt w związku z refarmingiem
Według danych Krajowego Instytutu Mediów, na koniec sierpnia br. było cały czas około milion gospodarstw domowych, które nie zdecydowały się na wymianę odbiornika na model pozwalający na oglądanie telewizji w standardzie DVB-T2/HEVC (nowszych danych nie ma). Reszta kupiła albo nowy telewizor albo do starego odbiornika dokupiła do dekoder. Rząd oferował 250 zł dofinansowania na zakup telewizora lub 100 zł na zakup dekodera.
- Jeśli chodzi o sprzedaż telewizorów przy okazji zmiany sygnału na standard DVB-T2, to czujemy niedosyt połączony z rozczarowaniem. Jako branża liczyliśmy na zwiększenie sprzedaży na poziomie przekraczającym 250 tys. sztuk, a w rzeczywistości było to o ponad połowę mniej - mówi Grzegorz Stanisz.
Samsung szacuje, że w okresie styczeń-wrzesień 2022 Polacy kupili o ok. 100 tys. telewizorów więcej niż w tym samym czasie 2021 roku. - Największy wpływ miał na to II kwartał, w którym sprzedaż wzrosła o ok. 25 proc. w stosunku do tego samego okresu roku poprzedniego. Następnie w lipcu i kolejnych miesiącach zauważyliśmy rynkowe spowolnienie związane z korektę zakupów - mówi Stanisz.
- Szacujemy, że kategoria telewizorów w 2022 zanotuje wzrost sprzedaży w porównaniu do poprzedniego roku i niewątpliwe wpływ na to miało przełączenie sygnału, zmiana standardu nadawania oraz mistrzostwa świata w piłce nożnej i Black Friday w czwartym kwartale - ocenia Tomasz Wawszczyk
Sieć marketów Media Expert zakłada, że cały 2022 rok będzie bardzo porównywalny, zarówno pod względem ilościowej, jak i wartościowej sprzedaży. - To dobra wiadomość biorąc pod uwagę różnego rodzaju perturbacje w światowej gospodarce i łańcuchach dostaw - mówi mam Michał Mystowski, rzecznik prasowy Media Expert.
Jakie telewizory kupują Polacy?
Co najchętniej kupują klienci? Już nie tylko duże telewizory, ale coraz częściej te największe. - W kwietniu, maju i czerwcu najlepiej sprzedawały się telewizory o przekątnej 32 cale, natomiast obecnie na pozycję lidera powróciły ekrany o przekątnej 55 cali. Co czwarty kupowany telewizor ma teraz właśnie taką przekątną. Z relatywnie mniejszej bazy bardzo dynamicznie rośnie sprzedaż telewizorów o przekątnej 75 i 85 cali. W ostatnich miesiącach stanowią już 5 proc. ilościowo i blisko 15 proc. wartościowo. Widzimy także, że Polacy coraz bardziej cenią sobie jakość obrazu i to, co oferują zaawansowane technologie – mówi Grzegorz Stanisz.
- Aktualnie klienci najczęściej wydają na nowy telewizor średnio ok. 3,5 tys. złotych, ale dużą popularnością cieszą się także droższe modele z technologią OLED i QLED. Od wielu miesięcy widzimy dynamiczny wzrost zainteresowania urządzeniami o dużych przekątnych, szczególnie 75 cali i większych. Jako kolejny telewizor do domu Polacy najczęściej decydują się na urządzenie z przedziału 50-55” - opisuje Michał Janczyk, dyrektor kategorii RTV w MediaMarkt.
- Klienci od kilku tygodni coraz częściej pytają o produkty w technologii optymalizującej obraz pod kątem oglądania sportu, co wyraźnie wskazuje, że mistrzostwa świata w Katarze w wielu przypadkach determinują decyzję o ostatecznym wyborze kupowanych urządzeń - ocenia Michał Mystowski.
Nie wszyscy chcą wydawać jednak za dużo na nowy telewizor. W sklepach MediaMarkt w tym roku wyraźnie wzrosła grupa zainteresowanych urządzeniami własnej marki OK, które stanowią tańszą alternatywę dla produktów znanych marek. Można to łączyć z pojawieniem się grupy klientów, którzy musieli wymienić odbiornik, by dalej oglądać wszystkie kanały z naziemnej telewizji cyfrowej.
- Najtańszy telewizor marki własnej kosztuje w regularnej cenie 599 zł (telewizor turystyczny 24”z ładowarką samochodową 12V), za 699 kupimy 32 cale, większe przekątne smart TV to wydatek około tysiąca złotych i więcej - mówi Janczyk.
Dołącz do dyskusji: Mundial napędza sprzedaż telewizorów? "Wyjątkowy okres w historii sprzedaży elektroniki"