KRRiT zapowiada konkursy na zagospodarowanie kolejnego multipleksu radia cyfrowego
Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji ogłosiła konsultacje społeczne w sprawie projektu ogłoszeń dotyczących możliwości uzyskania koncesji na nadawanie programu na ogólnopolskim multipleksie cyfrowym DAB+ (Digital Audio Broadcasting+). Przewodniczący Rady chce się dowiedzieć m.in. o charakter programów, proporcje pomiędzy uniwersalnymi a wyspecjalizowanymi formatami czy ich liczbę w wersji analogowej.
Strategia KRRiT zakłada zagospodarowanie multipleksów pierwszego (MUX R1), drugiego (MUX R1) oraz trzeciego (MUX R3). Pierwszy z nich ma mieć ogólnokrajowym zasięg, składać się z 22 obszarów rezerwacji i być przeznaczony dla niepublicznych nadawców. Drugi jest skierowany do nadawców regionalnych (w ostateczności dla nadawców aspirujących do zasięgu ogólnokrajowego lub prawie ogólnokrajowego), składać się będzie z 24 obszarów rezerwacji; a trzeci – użytkowany jest przez Polskie Radio, które zajmuje 5/6 pojemności multipleksu i rozgłośnie regionalne. Docelowo w 2022 roku ma on objąć 82 proc. ludności kraju.
Na początku 2019 roku decyzją prezesa UKE uzupełniono częstotliwości o 28 nowych o zasięgu lokalnym, kolejnych 7 czeka na wpisanie do planu zagospodarowania.
Część nadawców lokalnych miało już wyrazić zainteresowanie nadawaniem programów o zasięgu ogólnopolskich, podobnie jak Polskie Radio, które miało zgłosić chęć nadawania dodatkowych stacji na multipleksie ogólnokrajowym (MUX R1).
KRRiT czeka na uwagi rynku
Krajowa Rada zanim opublikuje ogłoszenia o możliwości uzyskania koncesji najpierw zaprosiła nadawców i zainteresowane podmioty do konsultacji społecznych.
Zaproponowała trzy warianty dla nadawców. W ramach pierwszego z nich chciałaby przeznaczyć trzy spośród dwunastu slotów na multipleksie na rozszerzenie istniejących ogólnopolskich koncesji analogowych na program o charakterze uniwersalnym lub wyspecjalizowanym społeczno-religijnym; kolejne pięć miejsc chciałaby przeznaczyć na rozszerzenie istniejących koncesji analogowych o zasięgu ponadregionalnym (zasięg programu powyżej 4,5 mln); cztery miejsca na rozszerzenie lub udzielenie koncesji na programy o charakterze uniwersalnym lub wyspecjalizowanym.
Druga opcja zakłada, aby trzy spośród dwunastu miejsc (slotów) w multipleksie przeznaczyć na rozszerzenie istniejących ogólnopolskich koncesji analogowych na program o charakterze uniwersalnym lub wyspecjalizowanym społeczno-religijnym; dziewięć miejsc na rozszerzenie lub udzielenie koncesji na programy o charakterze uniwersalnym lub wyspecjalizowanym.
Trzeci wariant miałby objąć dwanaście miejsc na rozszerzenie lub udzielenie koncesji na programy o charakterze uniwersalnym lub wyspecjalizowanym.
Według przewodniczącego KRRiT, druga i trzecia opcja „jest bardziej elastyczna, ponieważ pozwala na ubieganie się o koncesję cyfrową większej liczbie obecnych lub przyszłych nadawców, bez względu na charakter i zasięg programu oraz ich pozycję na rynku analogowym”.
Uwagi i opinie na temat przedstawionych opcji i propozycje zmian zainteresowani mogą nadsyłać do 20 lipca 2020 r. na adres:
konsultacjemux-r1@krrit.gov.pl
Koszt ogólnopolskiej koncesji cyfrowej wydanej w 2020 to 1,67 mln zł (nadawcy nowego programu przysługuje zniżka).
W maju 2019 roku KRRiT wróciła do realizacji planu cyfryzacji radia - przedstawiła wtedy główne założenia oraz mechanizmy wdrażania technologii nadawania w systemie Digital Audio Broadcasting+. Ogłosiła start konkursu na cyfrowe multipleksy lokalne w 34 miastach dla nadawców lokalnych i regionalnych. Otrzymała wtedy zgodę na w sumie 47 częstotliwości, w 34 różnych lokalizacjach. Każdy z multipleksów może pomieścić maksymalnie do 12 rozgłośni.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń o pracę
W 2019 roku średni dzienny zasięg radia wyniósł 72,2 proc., a tygodniowy - 91,2 proc. Z kolei średni dobowy czas słuchania wyniósł 269 minut. Najchętniej słuchaną stacją niezmiennie było RMF FM, a sieć Eska wyprzedziła Jedynkę.
Dołącz do dyskusji: KRRiT zapowiada konkursy na zagospodarowanie kolejnego multipleksu radia cyfrowego
Głupoty wypisujesz. Na FM jest mnóstwo stacji, a jakimś cudem RMF dominuje. Na DAB+ byłoby dokładnie tak samo.
To jest usiłowanie reanimacji trupa jakim jest DAB+ w dobie internetu mobilnego.