KRRiT: autopromocja TVP w „Wiadomościach” to ukryte przekazy handlowe
Przewodniczący Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji ocenił, że materiał w „Wiadomościach” z 20 marca promujący treści w różnych stacjach i portalu internetowym Telewizji Polskiej to ukryty przekaz handlowy. Wezwał nadawcę, żeby nie emitowano materiałów o takim charakterze.
Według ustaleń portalu Gazeta.pl szef Krajowej Rady Witold Kołodziejski 24 lipca wysłał do Telewizji Polskiej stanowisko w sprawie głównego wydania „Wiadomości” z 20 marca. W programie pojawił się materiał zapowiedziany na „pasku” napisem „Specjalna oferta TVP na czas kwarantanny”.
W relacji opisano propozycje dla widzów różnych stacji Telewizji Polskiej (m.in. TVP1, TVP2, TVP ABC i TVP Kultura), a także portalu TVP VOD. - Filmy, seriale, koncerty, ale też programy edukacyjne: to wszystko znajdziecie państwo w Telewizji Polskiej, a także w internecie, w TVP VOD. A szykuje się weekend z gwiazdami, będzie muzycznie, tanecznie, a dziś, premierowo, nowy program „Ośmiu wspaniałych” - wyliczyła prowadząca Danuta Holecka.
W piśmie do TVP szef KRRiT ocenił, że w ten sposób nadawca w praktyce przerwał program informacyjny, żeby promować własne treści i usługi. Kołodziejski wezwał telewizję publiczną do „zaniechania emisji ukrytych przekazów handlowych”, a także zaniechania „przerywania, w celu nadania tych przekazów, serwisów informacyjnych”.
W „Wiadomościach” często autopromocja
W głównym wydaniu „Wiadomości” bardzo często pojawiają się materiały o różnych treściach emitowanych w Telewizji Polskiej. Zapowiadane są transmisje sportowe, programy rozrywkowe i koncerty, a także niektóre seriale. Program informuje też o dobrych wynikach oglądalności niektórych z nich, relacjonuje finałowe odcinki, w materiałach często pojawiają się pozytywne opinie widzów.
W „Faktach” TVN i „Wydarzeniach” Polsatu takie materiały emitowane są dużo rzadziej, zazwyczaj w dniach prezentacji nowych ramówek, najważniejszych eventów (np. koncertów sylwestrowych) czy po finałowych odcinkach czołowych programów rozrywkowych.
Według danych Nielsen Audience Measurement w lipcu br. główne wydanie „Wiadomości” oglądało średnio 2,4 mln widzów (6,2 proc. więcej niż rok wcześniej), z czego 1,72 mln w TVP1, a 679,9 tys. w TVP Info.
W ub.r. Telewizja Polska osiągnęła wzrost przychodów o 16,7 proc. do 2,56 mld zł oraz 89 mln zł zysku netto. Na koniec roku nadawca miał 2 790 etatowych pracowników zarabiających średnio 9 572 zł. Wynagrodzenie zarządu wyniosło 2,18 mln zł, prawie trzy razy więcej niż rok wcześniej - na nagrody dla pracowników zostanie przeznaczone 18 mln zł - wynika ze sprawozdania abonamentowego nadawcy.
Dołącz do dyskusji: KRRiT: autopromocja TVP w „Wiadomościach” to ukryte przekazy handlowe
1. Chwalą PiS a krytykują PO i LGBT w sposób niedobry
2. Panorama w sprawach zatrzymań chwali się jako pierwsza się dowiedziała - a kogo to obchodzi!?
3. 100 razy zapowiedź imprezy czy z Kielc czy nie z Kielc.
Od tego boli głowa i nie tylko
Takie praktyki stosowane są wszędzie na świecie i nikt nie ma o to pretensji. O co halo? Ze chcą zatrzymać widza w tvp, albo poinformować go, ze mają swój serwis VOD? Przecież "Wiadomości" to nie jest msza święta. Paranoja