Kompania Piwowarska: Sprzedaż piwa spadła do 33,9 mln hl w 2010 r.
Sprzedaż piwa spadła w Polsce o 0,3% w całym 2010 roku, osiągając 33,9 mln hl, poinformowała Kompania Piwowarska w środę. Natomiast sama KP w ciągu 12 miesięcy 2010 roku sprzedała 14,2 mln hl piwa czyli o 0,3 pp mniej niż w analogicznym okresie roku poprzedniego. Grupa oczekuje dalszej poprawy na rynku piwa w 2011 r., choć jego wzrost może nieco zahamować podwyżka podatku VAT.
"Po niezwykle trudnym roku 2009, w którym – głównie w wyniku podwyżki akcyzy – rynek piwa skurczył się o ponad 4%, rok 2010 zakończył się zahamowaniem tendencji spadkowej i stopniową stabilizacją rynku. W ciągu ostatnich 12 miesięcy ogółem sprzedano w Polsce ok. 33,9 mln hl piwa, czyli o ponad 100 tys. hl mniej niż w okresie poprzedniego roku (spadek o 0,3%). Zmniejszenie sprzedaży wynika przede wszystkim z tragicznych wydarzeń, takich jak żałoba narodowa i powodzie, oraz z niesprzyjających warunków pogodowych (krótkie gorące lato, wczesna zima z opadami śniegu i mrozami)" - czytamy w komunikacie.
W tym samym okresie KP sprzedała 14,2 mln hl piwa, co pozwoliło jej na utrzymanie niezagrożonej pozycji lidera na rynku z udziałem 41,6% (zaledwie o 1,1 pp mniejszym niż w roku 2009). KP to właściciel największych na rynku pod względem sprzedaży marek Tyskie oraz Żubr, ale największe wzrosty wśród marek grupy odnotowały Wojak (ponad dwukrotny) oraz Grolsch (blisko trzykrotny).
"Mając na uwadze niezwykły charakter niefortunnych wydarzeń w kraju oraz niesprzyjających warunków pogodowych w roku 2010 oraz ich wpływ na sprzedaż piwa, uważamy, że rok 2011 przyniesie ożywienie na rynku piwa, chociaż najprawdopodobniej nie uda się jeszcze powrócić do tempa wzrostu sprzedaży znanego sprzed kilku lat. Spodziewany wzrost może też być utrudniony przez wzrost kosztów produkcji oraz podwyżkę podatku VAT, które z pewnością uderzą w konsumentów" - czytamy dalej.
Kompania Piwowarska jest największym przedsiębiorstwem piwowarskim w Polsce. Do portfela marek KP należą m.in. Tyskie, Żubr, Lech, Dębowe Mocne, Redd's, Gingers, a także międzynarodowe marki premium: Pilsner Urquell, Grolsch oraz Peroni Nastro Azzurro.
Dołącz do dyskusji: Kompania Piwowarska: Sprzedaż piwa spadła do 33,9 mln hl w 2010 r.