W marcu rozprawa celebrytów reklamujących alkohol. Oskarżona m.in. aktorka Joanna Opozda
Sąd Rejonowy dla Warszawy-Śródmieścia w Warszawie na 11 marca wyznaczył pierwszy termin rozprawy dotyczącej 12 osób oskarżonych przez prokuraturę o nielegalną reklamę alkoholu. Wśród nich są znane aktorki i influencerki m.in. Joanna Opozda-Królikowska (zgodziła się na publikację danych)., Olga K., Tatiana M., czy Ewa M.-K. - dowiedziała się PAP. Grozi im grzywna do 500 tys. zł.
Prokuratura Rejonowa Warszawa–Śródmieście skierowała do sądu akt oskarżenia przeciwko osobom zaangażowanym w nielegalną reklamę alkoholu w październiku ub.r. Zostało nim objętych 12 osób, w tym przedstawiciele podmiotów zlecających reklamę alkoholu osobom umieszczającym je następnie na swoich profilach w portalu Instagram.
Zobacz: Śpiewak chce 500 tys. zł grzywny dla Palikota i Wojewódzkiego za reklamy wódki
Oskarżone aktorki, influencerki i pracownicy firm zlecających
Wśród oskarżonych są znane aktorki Joanna Opozda-Królikowska i Olga K. oraz influencerki Tatiana M., czy Ewa M-K. znana też z jednego z programów telewizyjnych.
Pozostali oskarżeni Jakub N., Maciej M., Aneta T., Adam Sz., Dominika B., Kamil B., Łukasz S. oraz Małgorzata L. - to m.in. pracownicy firm zlecających.
Sąd Rejonowy dla Warszawy-Śródmieścia pierwsze posiedzenie w tej sprawie zaplanował na 11 marca.
"Osobom tym zarzucono zlecanie oraz prowadzenie reklamy alkoholu w postaci wina oraz innych napojów alkoholowych wbrew ustawie o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Według dokumentacji zabezpieczonej w toku dochodzenia prowadzonego przez prokuraturę, reklama napojów alkoholowych miała być realizowana za pośrednictwem serwisu Instagram, przy udziale osób rozpoznawalnych w związku z ich aktywnością w mediach społecznościowych. Przypomnieć przy tym należy, że polskie przepisy ustanawiają bezwzględny zakaz reklamy napojów alkoholowych innych niż piwo i są jasne oraz precyzyjne w tej kwestii" - poinformowała wówczas Prokuratura Okręgowa w Warszawie.
Podkreśliła, że zasięg nielegalnych reklam, skierowanych głównie do ludzi młodych był ogromny. W Polsce na początku 2022 roku portal społecznościowy Instagram miał bowiem 10,7 mln zarejestrowanych użytkowników.
"Dostęp do serwisu jest bezpłatny i nie wymaga instalowania żadnych aplikacji. Wszystkie profile, których dotyczy niniejsze postępowanie funkcjonowały jako publiczne, a tym samym dostęp do zamieszczonych na nich treści nie był uzależniony od wcześniejszej akceptacji ze strony właściciela profilu. Łączna liczba osób obserwujących profile osób uczestniczących w przestępczym procederze wynosiła blisko 5 mln osób" - wyjaśniła prokuratura.
Dodawała, że czyny zarzucone oskarżonym zagrożone są karą grzywny w wysokości od 10 tys. do 500 tys. złotych.
Zobacz: Margaret z zarzutem nielegalnej reklamy alkoholu na Instagramie
Musiał i Maffashion skazani za promocję alkoholu na Instagramie
Jak informowaliśmy w lipcu aktor Maciej Musiał i influencerka Julia „Maffashion” Kuczyńska zostali skazany na grzywny za wpisy na Instagramie promujące mocne alkohole. Wyrok wydano w trybie nakazowym.
Zgodnie z wyrokiem Sądu Rejonowego dla m. st. Warszawy Maciej Musiał ma zapłacić 15 tys. zł grzywny, a Julia „Maffashion” Kuczyńska - 10 tys. zł. Oboje muszą też ponieść koszty procesu.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu
W aktach oskarżenia opisano, że Maffashion 23 czerwca 2022r. na profilu instagramowym reklamowała włoskie piwo, a Maciej Musiał 31 sierpnia 2021 roku i 6 lipca ub.r. na swoim profilu promował szkocką whisky i włoskie piwo.
Reklama alkoholu w internecie
W polskim prawie inaczej traktowane są reklamy piwa, a inaczej wszystkich pozostałych alkoholi, jak whisky czy wódka. Zgodnie z obowiązującą ustawą "Wychowanie w trzeźwości i przeciwdziałanie alkoholizmowi", zakazuje się reklamy dla wysokoprocentowych napojów alkoholowych.
Natomiast reklamy piwa podlegają kilku ograniczeniom - nie mogą pokazywać osób nieletnich ani być do nich skierowane, wywoływać skojarzeń z „atrakcyjnością seksualną, relaksem lub wypoczynkiem, nauką lub pracą, sukcesem zawodowym lub życiowym”, ani przekonywać, że „alkohol posiada właściwości lecznicze, jest środkiem stymulującym, uspakajającym lub sposobem rozwiązywania konfliktów osobistych”. Określono też, że w telewizji, radiu i kinach spoty piwa mogą być emitowane tylko między godz. 20 a 6, nie mogą pojawiać się w prasie młodzieżowej i dziecięcej ani na okładkach gazet i czasopism, a na reklamach outdoorowych 20 proc. musi zajmować komunikat o szkodliwości spożycia alkoholu lub o zakazie sprzedaży go nieletnim.
Czytaj także: Do sądu trafił akt oskarżenia przeciwko Tomaszowi Lisowi. Chodzi o nielegalną reklamę alkoholi
Nie wskazano natomiast żadnych szczegółowych zasad dotyczących reklam piwa w internecie, gdyż w czasie, gdy ustawa powstawała, ten kanał komunikacji właściwie nie istniał. W praktyce niektórzy próbują udowadniać, że skoro przepisy nie uwzględniają wprost internetu, to nie mają do niego zastosowania, jednak z taką argumentacją trudno się zgodzić - twierdzą prawnicy.
Dołącz do dyskusji: W marcu rozprawa celebrytów reklamujących alkohol. Oskarżona m.in. aktorka Joanna Opozda