UOKiK i Inspekcja Handlowa sprawdzili jakość paliw. Ponad 30 próbek nie spełniło norm
Prezes UOKiK wraz z Inspekcją Handlową monitorują jakość paliw stałych m.in. węgla kamiennego, brykietu i peletu. Podczas kontroli zbadano 489 próbek paliw, z czego trzydzieści cztery (6,9 proc.) nie spełniały wymagań jakościowych.
Podczas kontroli UOKiK i Inspekcja Handlowa zbadano jakości paliw stałych. Do badań laboratoryjnych pobrano 489 próbek, z czego 34 nie spełniały wymagań, co stanowi 6,9 proc. spośród skontrolowanych.
Prezes UOKiK wraz z #InspekcjaHandlowa monitorują jakość paliw stałych https://t.co/FpNwO5Gy2D. węgla kamiennego, brykietu i peletu - skontrolowaliśmy łącznie 940 przedsiębiorców.
— UOKiK (@UOKiKgovPL) February 11, 2022
🔗 Zobacz raport ➡️ https://t.co/2olsLciv35 pic.twitter.com/fpe25vtsJ2
Większość próbek nie spełniała jednego z wymogów, ale były również przypadki, w których paliwo nie spełniało dwóch i trzech parametrów. Najwięcej próbek nie spełniało wymagań w zakresie wymiaru podziarna (18 próbek) oraz wymiaru nadziarna (11 próbek).
- Jeśli kontrolowane paliwo stałe nie spełnia wymagań jakościowych określonych w przepisach, wojewódzki inspektor Inspekcji Handlowej kieruje zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa do właściwej prokuratury - tłumaczy Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.
Zobacz: UOKiK: kontrole cen produktów spożywczych dotyczą największych uczestników rynku
W laboratorium sprawdzano również, czy deklarowane przez przedsiębiorców parametry paliw mają odzwierciedlenie w rzeczywistości. Prawie 14 proc. - 67 próbek paliw stałych nie spełniało zadeklarowanych wartości przedstawionych w świadectwach jakości.
Kilkaset tysięcy złotych kar dla przedsiębiorców
W 2021 roku Inspekcja Handlowa skontrolowała łącznie 940 przedsiębiorców wprowadzających do obrotu paliwa stałe. Sprawdzaliśmy, czy wystawiają oni świadectwa jakości i wydają ich kopie konsumentom przy sprzedaży. W większości przypadków inspektorzy nie stwierdzili naruszeń. Na podmioty, które nie wypełniały obowiązków zostały nałożone kary administracyjne.
Inspektorzy Inspekcji Handlowej stwierdzili również uchybienia w sposobie wystawiania świadectw, tj. braku informacji o systemie certyfikacji, błędnie podanym rodzaju paliwa stałego, braku daty i miejsca wystawienia świadectwa jakości oraz braku podpisu. Kary nałożone w toku 63 decyzji wyniosły łącznie 578 tys. zł. 49 decyzji dotyczyło przedsiębiorców, którzy nie wstawili i nie przekazali kopii świadectwa jakości. Tu kary wyniosły ponad 662 tys. zł.
Upomniani przedsiębiorcy dostosowywali świadectwa jakości do obowiązujących przepisów.
Zobacz: Prezes UOKiK apeluje do sklepów o obniżki cen żywności i zapowiada kontrole
- Przedsiębiorca wprowadzając do obrotu paliwo stałe ma obowiązek wystawienia świadectwa jakości. Jest to dokument potwierdzający spełnienie przez produkt wymagań jakościowych określonych w przepisach. Dzięki temu konsument może sprawdzić parametry wybieranego paliwa, a tym samym ma świadomość jego wpływu na środowisko – mówi Tomasz Chróstny.
Inspekcja Handlowa sprawdza działalność przedsiębiorców pod kątem wypełniania obowiązków związanych z wystawianiem świadectw jakości paliw. Monitoruje, czy paliwa stałe spełniają wymagania jakościowe określone w przepisach oraz czy wartości wynikające ze świadectwa jakości są zgodne ze stanem faktycznym.
Zobacz: UOKiK po skargach klientów sprawdzi, jak Plus i Play reklamują 5G
Kontrole Inspekcji Handlowej są prowadzone na podstawie zlecenia prezesa UOKiK oraz w oparciu o sygnały dotyczące niewłaściwej jakości paliw. Informacje te pochodzą m.in. od konsumentów, z Policji i CBŚ oraz z wyników poprzednich kontroli.
Dołącz do dyskusji: UOKiK i Inspekcja Handlowa sprawdzili jakość paliw. Ponad 30 próbek nie spełniło norm