Sztuczna inteligencja zdała maturę z polskiego. Celem jest zmiana w szkole
Do matury pisemnej z języka polskiego przystąpiło w tym roku 263 tys. osób. Obok nich egzamin z z sukcesem zdał Prymus – model sztucznej inteligencji. Jeśli AI jest w stanie zaliczyć ten najważniejszy w życiu nastolatków egzamin, to czy powinniśmy się cieszyć czy myśleć o zmianach w systemie szkolnictwa? Na te pytania odpowiada kampania społeczna Fundacji Zwolnieni z Teorii „Otwarci na zmianę”.
Prymus, model AI wykorzystany w kampanii Fundacji Zwolnieni z Teorii, przygotowywał się do matury na podstawie tej samej wiedzy co tegoroczni abiturienci. Wyposażony został w podstawę programową oraz system oceny matur. Przystąpił do matury z języka polskiego i już wiadomo, że ją zdał. Zajęło mu to około 30 minut. Do budowy Prymusa wykorzystano ChatGPT 4.0, który został wyposażony w podstawę programową, treść obowiązujących lektur oraz wytyczne Centralnej Komisji Egzaminacyjnej.
Pracę przygotowaną przez Prymusa oceniło, niezależnie od siebie, trzech nauczycieli, z których dwóch to egzaminatorzy maturalni.
Eksperyment został nagrany w spocie, który trafił do social mediów (Instagram, Facebook, TikTok, X, LinkedIn).
– Do stworzenia kampanii „Otwarci na zmianę” zainspirowała nas rosnąca rola technologii, w tym przede wszystkim sztucznej inteligencji, która potęguje rozdźwięk między szkołą a rzeczywistością. W zdigitalizowanym świecie mamy szybki i nieograniczony dostęp do informacji, tymczasem polska szkoła wciąż koncentruje się na zapamiętywaniu przez uczniów wiedzy teoretycznej, na ocenach i rankingach, nie rozwijając w wystarczającym stopniu kluczowych umiejętności unikalnych dla człowieka, takich jak innowacyjność, współpraca, przedsiębiorczość, empatia i sprawczość. To wszystko zrodziło w nas pytanie, czy w naszym codziennym życiu AI zastąpi człowieka. Postanowiliśmy to sprawdzić na przykładzie egzaminu maturalnego, który jest przełomowym momentem w edukacji każdego ucznia – opowiada portalowi Wirtualnemedia.pl Klaudia Krasowska, senior growth manager Fundacji Zwolnieni z Teorii.
Fundacja Zwolnieni z Teorii, w ramach kampanii, zaprasza do poparcia idei wszystkich zainteresowanych zmianami w systemie oświaty w Polsce. Można to zrobić podpisując List Otwarty, w którym Fundacja podkreśla konieczność pilnego zrównoważenia proporcji między wiedzą a umiejętnościami.
Jak piszą inicjatorzy listu: Trochę mniej teorii, więcej praktyki. Apelujemy o realny czas w szkole na aktywności, które umożliwią uczniom rozwijanie kompetencji przyszłości. (...) proponujemy, aby aktywności uczniów kształtujące kompetencje przyszłości zostały uwzględnione na maturze i w kryteriach rekrutacji na studia.
List podpisało już 40 przedstawicieli edukacji, biznesu, mediów i organizacji pozarządowych, m.in. Piotr Wachowiak - profesor, Rektor Szkoły Głównej Handlowej, Przemek Staroń - psycholog, Nauczyciel Roku 2018, Maciej Witucki - prezes Konfederacji Pracodawców Lewiatan, Brunon Bartkiewicz – prezes ING Banku Śląskiego, Bogusław Chrabota - redaktor naczelny dziennika „Rzeczpospolita” czy Jędrzej Witkowski - prezes Centrum Edukacji Obywatelskiej.
Spotkanie z ministrą edukacji
Kampania poskutkowała już spotkaniem twórców z ministrą edukcji Barbarą Nowacką.
– Nasze propozycje spotkały się z dużym zainteresowaniem Pani Ministry. Przekazaliśmy również list otwarty kampanii „Otwarci na zmianę” z ponad 2600 podpisami. Wierzymy, że to początek owocnej współpracy, która w przyszłości przyniesie wymierne rezultaty. Jesteśmy gotowi, metodą małych kroków, uczestniczyć w stopniowym otwieraniu się edukacji na sugerowane przez nas zmiany – mamy nadzieję, że w przyszłości zobaczymy tego realne efekty – komentuje dla Wirtualnemedia.pl Klaudia Krasowska z Fundacji Zwolnieni z Teorii.
Nasza rozmówczyni deklaruje, że kampania będzie miała swoją kontynuację.
– Już we wrześniu ruszamy z naszą coroczną trasą, która w tym roku będzie przebiegać pod hasłem “Szkoły otwarte na zmianę”. Podczas spotkań w szkołach w całej Polsce będziemy przedstawiać uczniom i nauczycielom misję Zwolnionych z Teorii, kontynuując tym samym dyskusję o konieczności zmian w polskim systemie edukacji – opowiada Klaudia Krasowska.
Reżyserem spotu jest Maciej Dydyński. Za realizację kampanii odpowiadają Adam Smereczyński (creative director) i Aleksander Frydrych (creative innovation officer) z agencji 180heartbeats + Jung v Matt, za produkcję filmu – dom produkcyjny Shoot me, a za komunikację PR – monday comms.
Dołącz do dyskusji: Sztuczna inteligencja zdała maturę z polskiego. Celem jest zmiana w szkole