SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Stanieją koncesje naziemne. KRRiT przygotowała rozporządzenie

Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji przygotowała projekt rozporządzenia obniżającego nawet czterokrotnie opłatę za koncesję na nadawanie stacji radiowych w naziemnym systemie cyfrowym DAB+.

Rządowe Centrum Legislacji opublikowało projektowane rozporządzenie Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji zakłada m.in. zmiany w stosunku do obecnie obowiązującego rozporządzenia polegającą na niższej 4 razy opłacie za udzielenie lub zmianę koncesji na rozpowszechnianie programu radiowego w sposób rozsiewczy naziemny w standardzie DAB+.

Jak wyjaśniono w jego uzasadnieniu, "projekt rozporządzenia Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji zmieniającego rozporządzenie z dnia 4 października 2018 r. w sprawie wysokości opłat za udzielenie koncesji na rozpowszechnianie programów radiowych i telewizyjnych oraz sposobu ich wyliczania został przygotowany na podstawie upoważnienia wynikającego z art. 40 ust. 6 ustawy z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji (Dz. U. z 2022 r. poz. 1722) (zwanej dalej: +ustawą+)".

"Projektowane rozporządzenie zakłada następujące zmiany w stosunku do obecnie obowiązującego rozporządzenia: niższą 4 razy opłatę za udzielenie lub zmianę koncesji na rozpowszechnianie programu radiowego w sposób rozsiewczy naziemny w standardzie DAB+, wygasającej przed dniem 1 stycznia 2035 r., tj. przedłużenie o 2 lata zniżki dotychczas obowiązującej w § 3 ust. 5 rozporządzenia" - czytamy w uzasadnieniu.

Projektowane rozporządzenie zakłada "następnie niższą 2 razy opłatę za udzielenie lub zmianę koncesji na rozpowszechnianie programu radiowego w sposób rozsiewczy naziemny w standardzie DAB+, dla koncesji wygasającej po dniu 31 grudnia 2034 r. a przed dniem 1 stycznia 2037 r.".

"Wysokość opłaty za udzielenie koncesji na rozpowszechnianie programu radiowego w sposób cyfrowy rozsiewczy naziemny w multipleksie ogólnokrajowym, dla wszystkich standardów naziemnej radiofonii cyfrowej, określona w § 3 ust. 1 rozporządzenia (w wysokości 6 444 140 zł) jest obecnie niewspółmiernie wysoka w zestawieniu ze skalą rynku i liczbą odbiorców, do których docierać może naziemnie cyfrowy program radiowy. Należy mieć także na uwadze, że opłata ta podlega dodatkowo corocznej waloryzacji, zgodnie z przepisami art. 40 ust. 8 i 9 ustawy (zwaloryzowana kwota opłaty wynosi w 2023 r. 7 424 338 zł)" - napisano w uzasadnieniu.

Zaznaczono, że "zgodnie z art. 40 ust. 6 pkt 4 lit. b ustawy, projekt rozporządzenia zakłada kontynuację zróżnicowania wysokości opłaty z uwzględnieniem standardu naziemnej radiofonii cyfrowej".

"I tak: zmieniany § 3 ust. 5 rozporządzenia przewiduje: kontynuację przez 2 lata niższej 4 razy (zniżka 0,25) opłaty za udzielenie koncesji na rozpowszechnianie programu radiowego w sposób cyfrowy rozsiewczy naziemny w standardzie DAB+, tj. dla koncesji wygasającej przed dniem 1 stycznia 2035 r. (§ 3 ust. 5 pkt 1 zmienianego rozporządzenia); a następnie (w kolejnych dwóch latach) niższą 2 razy (zniżka 0,5) opłatę za udzielenie koncesji na rozpowszechnianie programu radiowego w sposób cyfrowy rozsiewczy naziemny w standardzie DAB+, tj. dla koncesji wygasającej po dniu 31 grudnia 2034 r., a przed dniem 1 stycznia 2037 r. (§ 3 ust. 5 pkt 2 zmienianego rozporządzenia)" - napisano.

Jak wyjaśniono, "ww. niższa opłata będzie również naliczana przy rozszerzaniu radiowej naziemnej koncesji analogowej o możliwość rozpowszechniania w sposób cyfrowy w standardzie DAB+".

Koncesje mają stanieć, bo z DAB+ korzysta mało słuchaczy

"Na obecnym etapie rozwoju radiofonii cyfrowej należy uznać, iż rozpowszechnianie programu w sposób cyfrowy rozsiewczy naziemny w standardzie DAB+ nie wiąże się z dostępem do szerokiego grona odbiorców. Przedmiotowa zmiana służyć ma także ułatwieniu i przyspieszeniu procesu przechodzenia z nadawania analogowego na cyfrowe w sytuacji, w której nadawcy zmuszeni będą ponosić koszty jednoczesnego nadawania w sposób analogowy i cyfrowy, przy braku wymiernych korzyści finansowych związanych z nadawaniem cyfrowym, a także zmniejszeniu kosztów wejścia na rynek przez nowych nadawców radiowych" - napisano. "Proponowane zniżki w opłacie za udzielenie koncesji w standardzie DAB+ mają stanowić zachętę dla nowych lub obecnych nadawców do uruchamiania emisji w tym standardzie" - wyjaśniono.

Podkreślono, że "projekt rozporządzenia zapewni nowym lub obecnym nadawcom większe możliwości uruchamiania nowych programów. Proponowane rozwiązania wpłyną na uatrakcyjnienie oferty radiowej dla słuchaczy oraz ustanowienie nowej przestrzeni dla reklamodawców".

"Mając na uwadze wszczęte postępowania dotyczące udzielenia koncesji na rozpowszechnianie programu radiowego w sposób cyfrowy rozsiewczy naziemny w standardzie DAB+, projekt rozporządzenia w § 2 przewiduje, że do postępowań wszczętych i niezakończonych przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia stosuje się przepisy dotychczasowe, o ile są one korzystniejsze dla wnioskodawcy" - napisano, dodając, że "rozporządzenie wejdzie w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia".

Podkreślono, że "projekt rozporządzenia jest zgodny z prawem Unii Europejskiej" i "nie wymaga zasięgnięcia opinii, dokonania konsultacji oraz uzgodnienia z właściwymi organami i instytucjami Unii Europejskiej, w tym z Europejskim Bankiem Centralnym".

Wyjaśniono, że "projekt rozporządzenia nie zawiera przepisów technicznych, w związku z tym nie podlega notyfikacji w rozumieniu przepisów rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. poz. 2039, z późn. zm.)". "Zawarte w projekcie rozporządzenia regulacje nie mają wpływu na mikroprzedsiębiorców, małych i średnich przedsiębiorców zgodnie z art. 66 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2023 r. poz. 221)" - dodano.

Jak zaznaczono, "projekt rozporządzenia nie zawiera przepisów mających na celu ograniczenie biurokracji lub mogących spowodować jej wzrost".

Przypomniano, że "zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. z 2017 r. poz. 248) w związku z § 52 ust. 1 uchwały nr 190 Rady Ministrów z dnia 29 października 2013 r. – Regulamin pracy Rady Ministrów (M.P. z 2022 r. poz. 348) projekt rozporządzenia zostanie udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej Rządowego Centrum Legislacji, w serwisie Rządowy Proces Legislacyjny.

Projekt Rozporządzenia Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji zmieniającego rozporządzenie w sprawie wysokości opłat za udzielenie koncesji na rozpowszechnianie programów radiowych i telewizyjnych oraz sposobu ich wyliczania jest ujęty w wykazie prac legislacyjnych KRRiT pod nr DR.0250.1.2022.

W DAB+ inwestuje Polskie Radio

Według danych Radio Track początku br. tylko 44 tys. Polaków codziennie słucha radia w systemie DAB+.

W zasięgu 67 proc. mieszkańców kraju jest multipleks cyfrowy Polskiego Radia (Jedynka, Dwójka, Trójka, Czwórka, Polskie Radio 24, Polskie Radio Kierowców, Polskie Radio Dzieciom, Polskie Radio Chopin, Polskie Radio dla Ukrainy i lokalne rozgłośnie Polskiego Radia oraz ich kanały tematyczne).

W ub.r. ruszyły też multipleksy lokalne DAB+ w Warszawie, Poznaniu, Katowicach, Rzeszowie, Tarnowie, Toruniu i Częstochowie. Multipleksy eksperymentalne działają z kolei w Warszawie, Gdańsku, Krakowie, Łodzi, Bielsku-Białej, Gliwicach, Szczawnicy, Andrychowie, Wrocławiu i Trójmieście.

Dołącz do dyskusji: Stanieją koncesje naziemne. KRRiT przygotowała rozporządzenie

15 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Prawda
Praktycznie nikt tego nie słucha, nie ma chętnych na nadawanie, to zaczyna się obniżanie cen. Proste, ale to nie pomoże temu standardowi.
odpowiedź
User
oj
niech wreszcie opublikuja zalegle konkursy z zeszłego roku z wrzesnia jeszcze wisza a nie biora sie o jakies daby
odpowiedź
User
Pikuś
Czterokrotnie obniżone będą koszty ?Jak to możliwe ?Czy to oznacza że KRRiT będzie dopłacać koncesjonariuszom do interesu? Zapewne nie ,tylko piszący powyższy artykuł jest matematycznym analfabetą .
odpowiedź