SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

"Słowami kreujemy rzeczywistość" - przekonuje IKEA w nowej kampanii

Sieć sklepów IKEA rozpoczyna w Polsce ogólnopolską kampanię #ZmieniamyNarracje. Wskazuje w niej, że określanie osób “nielegalnymi” jest krzywdzące. 

IKEA zwraca uwagę, że hasło „nielegalni migranci” jest  widoczne w polskich mediach, a liczba publikacji zawierających takie sformułowanie znacząco wzrosła w okresie przedwyborczym. Dlatego też w ogólnopolskiej kampanii #ZmieniamyNarracje wskazuje, że określanie osób „nielegalnymi” jest krzywdzące. Choć w ostatnich miesiącach w kampanii poruszano przede wszystkim temat osób uchodźczych, teraz IKEA chce jeszcze szerzej mówić o języku, równości i włączaniu.

IKEA Retail Polska wraz z Press Service Monitoring Mediów przeprowadzili analizę publikacji w mediach, która miała sprawdzić, jaki obraz osoby uchodźczej kreują media, od rozpoczęcia kryzysu humanitarnego na granicy polsko-białoruskiej, aż do końca czerwca br.1. Raport wykazał, że najczęstszym pejoratywnym określeniem pojawiającym się w kontekście osób uchodźczych lub migranckich było słowo „nielegalny” (41 proc.), które dotyczyło głównie osób z doświadczeniem uchodźczym / migranckim pochodzących z Bliskiego Wschodu.

Określenie “nielegalny” nigdy w odniesieniu do człowieka

Jak podkreśla IKEA w swojej kampanii, określenie “nielegalny” może odnosić się do czynu, ale nigdy do człowieka. Analiza wypowiedzi cytowanych w mediach pokazały, że wyraz „uchodźca” nabrał negatywnego znaczenia, a do cech, które przypisuje się uchodźcom, należą m.in. obcość, agresja, niskie wykształcenie i ubóstwo.

W obawie przed przyjęciem do codziennego języka niektórych pojęć, takich jak „inwazja” lub „fala” uchodźców czy „nielegalny” w stosunku do osoby, IKEA rozpoczęła kampanię #ZmieniamyNarracje, w której zachęca do zmiany tworzonych narracji nie tylko przez media, ale także polityczki, polityków oraz społeczeństwo. 

W jej ramach powstał - we współpracy z Fundacją Ocalenie - Leksykon Dobrego Języka, czyli zbiór pojęć wraz z definicjami i wskazówkami. W ramach działań budujących świadomość firma prowadzi także bieżący monitoring mediów i kontaktuje się z autorkami oraz autorami publikacji, w których pojawiają się nieprzyjazne i nieprecyzyjne określenia. Dzięki temu Leksykon dociera bezpośrednio do dziennikarek i dziennikarzy.

Organizowane są także warsztaty we współpracy z Fundacją Ocalenie dla polskich redakcji i wydawnictw. Ekspertki z fundacji dzielą się swoimi spostrzeżeniami na temat narracji tworzonych w mediach wokół osób uchodźczych. 

Kampania #ZmieniamyNarracje ma potrwać do czerwca 2024 roku. W jej ramach IKEA planuje aktywności w mediach społecznościowych oraz współprace ambasadorskie i influencerskie z osobami, które reprezentują podobne wartości oraz inspirują do analogicznych działań.

Projekt #ZmieniamyNarracje jest częścią działań realizujących Strategię Równości, Różnorodności i Włączania IKEA. Za stworzenie koncepcji i realizację kampanii odpowiada agencja Walk PR. 
 

Dołącz do dyskusji: "Słowami kreujemy rzeczywistość" - przekonuje IKEA w nowej kampanii

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl