Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę w kampanii społecznej mówi o roli świadków hejtu
Nowa kampania Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę „Nie hejtuję - reaguję” zwraca uwagę na rolę świadków hejtu w środowisku dzieci i młodzieży.
Punktem wyjścia kampanii są dane NASK na temat zjawiska hejtu w najmłodszej części społeczeństwa. Według badań instytutu ponad 32 proc. nastolatków doświadczyło wyzywania w internecie, a poniżany i ośmieszany przez swojego rówieśnika był co piąty z nich (20 proc.).
Świadkami zachowań przemocowych w stosunku do swoich znajomych było blisko 60 proc. badanych. Najczęstszymi, obserwowanymi przez młodzież negatywnymi zjawiskami są: wyzywanie ich znajomych (59,7 proc) oraz poniżanie i ośmieszanie ich (58,1 proc.). Rozpowszechnianie kompromitujących materiałów na temat swoich znajomych zadeklarowało 33 proc. nastolatków.
Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę przeciwko hejtowi
W reakcji na te dane Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę rozpoczęła ogólnopolska kampanię „Nie hejtuję – reaguję”, w której szczególny nacisk położony jest na rolę świadków. Akcja zwraca uwagę na konieczność podejmowania działania w sytuacji zetknięcia z cyberprzemocą m.in. poprzez zgłaszanie krzywdzących treści administratorom stron czy wsparcie dla osób, które doświadczyły zachowań przemocowych w internecie.
Do tworzenia materiałów kampanii zaproszono dzieci i młodzież. W szkołach (klasy 1-6) mogły opracować własny projekt plakatu kampanii w ramach konkursu. Dla starszej młodzieży (14-17 lat) fundacja przygotowała warsztaty kreatywne. W spotkaniu uczestniczyło 65 uczniów z sześciu szkół, którzy pod okiem trenerów metody design thinking pracowali nad hasłami wyrażającymi sprzeciw wobec hejtu oraz podkreślającymi rolę świadków w przeciwdziałaniu temu zjawisku.
Zwycięskie hasło to gra słów, będąca jednocześnie wezwaniem do refleksji i działania: HEJTY widzisz! HEJ, Ty pomyśl! HEJ, Ty zrób coś!
Zwycięskie hasło zostało zilustrowane przez Zofię Lasocką -– absolwentkę Wydziału Grafiki na warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych.
Podczas warsztatu nagrany został krótki film ukazujący pracę młodzieży i towarzyszący jej proces twórczy nad konstruowaniem haseł kampanii. Film dostępny jest na kanale Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę w serwisie YouTube.
Inauguracja kampanii „Nie hejtuję - reaguję” odbyła się 12 grudnia w Warszawie. Podczas wydarzenia zaprezentowane zostały materiały kampanii wypracowane przez dzieci i młodzież. Ogłoszeniu kampanii towarzyszyło eksperckie seminarium poświęcone tematyce cyberprzemocy, hejtu i mowie nienawiści.
Seminarium zostało zorganizowane przez Fundację Dajemy Dzieciom Siłę i Państwowy Instytut Badawczy NASK w ramach projektu Safer Internet.
Projekt "Nie hejtuję - reaguję" jest dofinansowany ze środków Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji.
Dołącz do dyskusji: Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę w kampanii społecznej mówi o roli świadków hejtu