„Gazeta Polska Codziennie” z zyskiem. 54 proc. więcej z reklam
Spółka Forum wydająca „Gazetę Polską Codziennie” w ub.r. zwiększyła przychody o 21 proc., a przy spadku wydatków operacyjnych jej rentowność netto poszła w górę z 2,1 mln zł straty do 1,1 mln zł zysku.
Przychody wydawcy „Gazety Polskiej Codziennie” w ub.r. wyniosły 14,99 mln zł, co wobec 12,43 mln zł rok wcześniej oznacza wzrost o 20,6 proc. Wynika on przede wszystkim ze zwiększenia wpływów reklamowych o 54,2 proc. (w sprawozdaniu firmy nie podano, do jakiej kwoty).
- Zrealizowano założenia zwiększenia zainteresowania podmiotów zewnętrznych wydatkami na reklamę. W roku 2023 w ramach działań eventowych Spółka zorganizowała wydarzenie specjalne „Polski Przedsiębiorca” i gale urodzinową oraz uczestniczyła w forach ekonomicznych i kongresach gospodarczych; dodatkowym aspektem mającym związek ze wzrostem przychodów z reklam był dodatek „Patriotyzm Gospodarczy” dedykowany informacjom gospodarczym - wyliczyła firma.
CZYTAJ TEŻ: „Gazeta Polska”: ponad 800 tys. zł zysku na koniec rządów PiS
W mediach związanych z Tomaszem Sakiewiczem w ostatnich latach mocno promowały się firmy i instytucje państwowe. W 2021 roku z tego sektora pochodziło 28,9 proc. cennikowych wpływów reklamowych „Gazety Polskiej Codziennie” (według danych Kantar Media opracowanych przez prof. Tadeusza Kowalskiego).
Natomiast wpływy ze sprzedaży „GPC” w wersji papierowej zmalały w ub.r. o 6,9 proc., a w przypadku e-wydań o 3,5 proc. - Kolejne negatywne zmiany na rynku kolportażu prasy związane były ze zmniejszeniem sieci sprzedaży w miejscowościach zamieszkiwanych przez czytelników dziennika, jak również silna pozycja kolporterów, problem dominacji na rynku kolporterów i związana z tym wysokość marży za utrzymanie tytułu w sieci sprzedaży nadal pozostaje bez zmian. Nadal ciężar zwiększonych kosztów działalności kolporterów przerzucana jest na wydawców prasy. Jedyną alternatywą pozostaje wykorzystanie elektronicznych kanałów dystrybucji prasy - opisano w sprawozdaniu Forum.
Sprzedaż „Gazety Polskiej Codziennie” od kilku lat nie jest audytowana przez Polskie Badania Czytelnictwa.
Mniej na papier, prąd i pensje
Koszty działalności operacyjnej wydawcy „GPC” zmniejszyły się w ub.r. o 3,9 proc. do 13,87 mln zł. Wydatki na zużycie materiałów i energii zmalały z 4,7 do 4,13 mln zł, na wynagrodzenia - z 3,05 do 2,95 mln zł, a koszty określone jako pozostałe - z 1,47 do 1,36 mln zł. Zaś pozostałe koszty operacyjne skurczyły się z 414,4 do 44,6 tys. zł, bo bilansu spółki nie obciążył już odpis dotyczący należności od Garmond Press.
Z kolei nakłady na usługi obce wzrosły z 5 do 5,23 mln zł. W ub.r. spółka miała 23 pracowników etatowych i 76 współpracowników, wobec odpowiednio 25 i 100 rok wcześniej.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu
Rentowność operacyjna Forum poszła w górę z 2,08 mln zł straty do 1,09 mln zł zysku, a wynik netto - z 2,08 mln zł straty do 1,08 mln zł zysku. Firma wróciła do dodatniej rentowności po rocznej przerwie. W 2021 roku przy 13,19 mln zł wpływów zarobiła na czysto 8,3 tys. zł, a rok wcześniej zanotowała 13,9 mln zł przychodów i 552,6 tys. zł zysku netto.
Bez dywidendy dla spółek działaczy PiS
Zeszłoroczny zysk netto Forum w całości ma zostać przeznaczony na pokrycie wcześniejszych strat. Głównymi udziałowcami wydawcy są powiązane z działaczami PiS spółki Geranium (ma 44,04 proc. walorów) i Srebrna (17,73 proc.).
22,49 proc. udziałów ma spółka Słowo Niezależne (wydająca m.in. portal Niezalezna.pl), a mniejsze pakiety należą m.in. do Katarzyny Hejke (5,09 proc.) i Tomasza Sakiewicza (3,77 proc.).
W poniższej grafice bieżący rok obrotowy to 2023, a poprzedni - 2022
Dołącz do dyskusji: „Gazeta Polska Codziennie” z zyskiem. 54 proc. więcej z reklam