Wydawca „Gazety Olsztyńskiej” bez 11 proc. wpływów. Zysk dzięki wyższej wycenie majątku
Przychody Grupy WM wydającej m.in. „Gazetę Olsztyńską” zmalały w ub.r. o 11,3 proc. do 9,17 mln zł. Firma zarobiła na czysto 5,22 mln zł, głównie dzięki 7,32 mln zł z wyceny aktywów niefinansowych.
Wpływy Grupy WM ze sprzedaży prasy zmalały w ub.r. z 1,98 do 1,1 mln zł, a z ogłoszeń i reklam - z 7,18 do 6,13 mln zł. Firma oprócz „Gazety Olsztyńskiej” wydaje miesięczniki „Rolnicze ABC” oraz „Turystyka Warmii i Mazur”, a także periodyk „Gazeta Pielgrzyma”.
- Spółka aktywnie dostosowuje cen swoich produktów wydawniczych i reklam do aktualnego poziomu cen materiałów i energii, a także poziomu wynagrodzeń. Nastąpił wzrost ceny wydań gazety codziennej o ok. 5-7 proc. za egzemplarz. Dodatkowo wprowadzone zostaną wydania tygodniowe „Gazety Olsztyńskiej” - wyliczono w sprawozdaniu firmy.
Z kolei przychody z usług poligraficznych poszły w górę z 957,9 tys. do 1,74 mln zł. - Kluczowym czynnikiem kształtującym efektywność ekonomiczną drukarni był bardzo wysoki wzrost cen papieru drukarskiego oraz ograniczenie jego dostępności - zaznaczono w raporcie.
Wydatki operacyjne spółki kolejny rok były znacznie wyższe od przychodów, mimo że w ub.r. zmniejszyły się o 13,5 proc. do 12,22 mln zł. - W ramach poprawy efektywności procesów dokonano analizy głównych procesów, w tym procesu tworzenia gazet i tygodników począwszy od efektywności pracy dziennikarzy, nadzoru redaktorskiego, korekty, grafiki i łamania. W wyniku analizy spółka podjęła decyzję o modyfikacji obecnego systemu do tworzenia gazet, co powoli na standaryzację oferty reklamowej spółki i automatyzację wybranych procesów, co powinno pozwolić na utrzymaniu kosztów na niezmienionym poziomie przy jednoczesnym wdrożeniu nowych tytułów wydawniczych - opisano w sprawozdaniu.
Wydatki na wynagrodzenia zmniejszyły się z 6,93 do 5,82 mln zł, a na ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia pracownicze - z 1,13 mln do 979,1 tys. zł. Zatrudnienie w firmie zmalało z 97 do 79 pracowników.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu
Spadły też koszty usług obcych (z 3,14 do 2,58 mln zł), natomiast nakłady na zużycie materiałów i energii zwiększyły się 1,97 do 2,14 mln zł. W efekcie strata sprzedażowa zmalała z 3,8 do 3,05 mln zł.
Pozostałe wyniki rentowności Grupy WM mocno poprawiły się przede wszystkim dzięki skokowemu wzrostowi wpływów z aktualizacji wyceny aktywów niefinansowych - z 267,8 tys. do 7,43 mln zł. Dodatkowo koszty aktualizacji aktywów finansowych skurczyły się z 4,46 mln zł do zera, a pozostałe wydatki operacyjne - z 935,1 do 78,3 tys. zł.
W efekcie spółka osiągnęła 5,98 mln zł zysku operacyjnej i 5,22 mln zł zysku netto, wobec odpowiednio 2,77 i 7,14 mln zł straty rok wcześniej. Zgodnie z decyzją Andrzeja Senkowskiego, jedynego udziałowca Grupy WM, zeszłoroczny zysk netto zostanie przeznaczony na pokrycie wcześniejszych strat. Dzięki temu kapitał własny spółki wyszedł na plus: z -990,1 tys. zł do 4,23 mln zł.
W poniższej grafice bieżący rok obrotowy to 2022, a poprzedni - 2021
Dołącz do dyskusji: Wydawca „Gazety Olsztyńskiej” bez 11 proc. wpływów. Zysk dzięki wyższej wycenie majątku