Frisco.pl: wpływy wzrosły z 57 do 75,7 mln zł, 12,7 mln zł straty
W ub.r. firma zarządzająca sklepem internetowych z żywnością Frisco.pl zanotowała wzrost wpływów sprzedażowych o 32,9 proc. do 75,74 mln zł oraz 12,72 mln zł straty netto (wobec 13,22 mln zł straty rok wcześniej). Liczba pracowników firmy zwiększyła się z 81 do 181.
Przychody sprzedażowe grupy kapitałowej Frisco zwiększyły się z 56,99 mln zł w 2016 roku do 75,74 mln zł w ub.r. Ich zdecydowaną większość zapewniła sprzedaż towarów, z której wpływy wzrosły z 55,76 do 72,92 mln zł. Natomiast przychody z usług marketingowych zwiększyły się z 1,23 do 2,82 mln zł.
Należący do firmy serwis Frisco.pl jest jednym z najpopularniejszych polskich sklepów internetowych z żywnością - według badania Gemius/PBI w lipcu ub.r. zanotował 441,3 tys. użytkowników i 717,9 tys. odsłon.
Wiosną br. Frisco uruchomiło program lojalnościowy „Frisco owocuje”, a w połowie br. zaczęło budowę nowego magazynu w Klaudynie koło Warszawy. Nastąpiły też zmiany w kierownictwie firmy: szef marketingu Tomasz Dębowski przeszedł do McDonald’s Polska, a pełniąca funkcję CEO Katarzyna Kazior - do Żabka Polska.
Koszty działalności operacyjnej grupy Frisco zwiększyły się z 69,71 mln zł w 2016 roku do 88,11 mln zł w ub.r. Wartość sprzedanych towarów i materiałów podskoczyła z 45,56 do 59,37 mln zł, a wydatki na usługi obce - z 12,23 do 15,94 mln zł.
Na wynagrodzenia firma przeznaczyła w ub.r. 8,65 mln zł, wobec 8,12 mln zł rok wcześniej. W skali roku liczba pracowników etatowych grupy Frisco zwiększyła się z 81 do 181, na co głównie złożył się wzrost liczby pracowników fizycznych - z 45 do 139.
Strata firmy ze sprzedaży zmalała z 12,72 mln zł w 2016 roku do 12,37 mln zł w ub.r., a zysk netto - z 13,22 do 12,72 mln zł.
Zadłużenie długoterminowe grupy Frisco wzrosło z 383 tys. zł na koniec 2016 roku do 6,06 mln zł na koniec ub.r., głównie ze względu na 5,85 mln zł kredytu wziętego w ramach limitu kredytowego wynoszącego 10 mln zł.
Głównymi akcjonariuszami grupy Frisco są MCI Private Ventures (na koniec ub.r. miał 49,9 proc. jej kapitału) i Eurocash (44 proc.). W sprawozdaniu za ub.r. firma podkreśliła, że firmy potwierdzili jej dalsze wsparcie finansowe.
Frisco liczy, że wzrost obrotów przyniesie poprawę rentowności
W sprawozdaniu jako cele na br. firma oprócz budowy nowego magazynu wyliczyła poprawę wydajności sortowania poprzez zwiększenie liczby stanowisk skanowania, wzrost możliwości dystrybucyjnych poprzez rozbudowę strefy załadunkowej oraz zwiększenie liczby samochodów oraz zmianę modelu rozliczeniowego odzwierciedlającego faktycznie ponoszone koszty.
Frisco planuje też rozwój systemów informatycznych, m.in. aplikacji dla kierowców, żeby usprawnić ich pracę i lepiej kontrolować wykonywane dostawy oraz dodatkowe usługi, m.in. rozbudowaną dystrybucję przy współpracy zewnętrznych firm kurierskich.
Firma podkreśla, że jest gotowa do obsługiwania znacznie większej liczby zakupów. - Cała infrastruktura grupy kapitałowej, bez żadnych inwestycji, może obsłużyć dwa razy większą ilość zamówień niż obecnie. Dzięki lokalizacji magazynu przy ulicy Omulewskiej 27 w Warszawie, grupa kapitałowa ma możliwość rozszerzenia działalności o nowe formy, które są rozważane przez grupę kapitałową, a których lokalizacja bezpośrednio przy istniejącym magazynie gwarantuje bezproblemową i nisko kosztową integrację z obecnymi procesami operacyjnymi - stwierdzono w sprawozdaniu.
Firma zwraca uwagę, że ponosi wysokie koszty stałe, dlatego znaczny wzrost wolumenu obsługiwanych zamówień, dzięki efektowi skali, istotnie poprawi rentowność.
Z powodu sporych strat w poprzednich latach grupa Frisco na koniec ub.r. miała ujemne kapitały własne w wysokości 7,24 mln zł. Ponadto zobowiązania bieżące firmy przewyższały aktywa obrotowe.
Dołącz do dyskusji: Frisco.pl: wpływy wzrosły z 57 do 75,7 mln zł, 12,7 mln zł straty