Forrester Research: za pięć lat wydatki na Facebooka i Twittera znikną z budżetów marketerów
Facebook staje się coraz mniej efektywny pod względem reklamowym, marki powinny szukać innych platform do prowadzenia komunikacji z klientami - uważa Nate Elliot, analityk z Forrester Research.
Elliot opublikował swoje uwagi na temat marketingowej przyszłości Facebooka na blogu Forrester Research przy okazji ukazania się raportu tej firmy poświęconego strategiom komunikacji w social media. Raport pojawił się kilka dni po tym, jak Facebook ogłosił, że od początku 2015 roku będzie ograniczał zasięg organicznych postów, które tak naprawdę są ukrytymi reklamami (więcej informacji tutaj).
- Już od dłuższego czasu marketerzy nie mogli liczyć na zbyt dużą efektywność organicznych postów publikowanych na Facebooku - stwierdza Elliot. - W lutym br. agencja Ogilvy podawała, że posty jej największych klientów docierają do ok. 2 proc. fanów, i odsetek ten maleje w zastraszającym tempie. Z kolei z naszych przeprowadzonych nieco wcześniej badań wynika, że tylko 0,7 proc. fanów największych marek na Facebooku weszło w interakcję z jakimkolwiek opublikowanym przez te firmy organicznym postem. Ostatnie oświadczenie Facebooka oznacza ostateczny kres tej metody marketingowej - pisze Elliot. Autor wspomina jednak jedynie o wpisach organicznych, nie porusza natomiast wątku postów sponsorowanych.
Zdaniem analityka Forrester Research w ciągu najbliższych pięciu lat pozycje związane z działaniami na największych platformach social media znikną z budżetów marketingowych wielu firm. - To będzie czas dla marketerów, którzy do tej pory tracili znaczne finansowe i technologiczne środki na sieci społecznościowe nieprzynoszące żadnej wartości, aby zwrócili swoją uwagę na nowe techniki i sposoby dotarcia do klientów - podkreśla Elliot.
Według analityka, a także tez zawartych we wspomnianym raporcie Forester Research jednym ze sposobów zbudowania trwałych relacji z odbiorcami może być aktywność na mniejszych, o wiele mniej znanych platformach społecznościowych niż Facebook czy Twitter. Kolejną metodą ma być prowadzenie przez marki przemyślanych programów lojalnościowych, a także stosowanie marketingu emailowego. Elliot twierdzi, że dobrą alternatywą dla obecności na Facebooku i w innych dużych serwisach społecznościowych jest tworzenie sekcji społecznościowych na własnych stronach internetowych. Jako przykład udanego zastosowania takiego pomysłu analityk podaje platformę GreatnessAwaits.com, prowadzoną przez Sony i związaną z konsolą Playstation 4. Serwis ten ma ponad 4,5 mln użytkowników.
- Myślę, że w ciągu następnych dwóch lat marketerzy, którzy pójdą za naszymi wskazówkami, przestaną szaleć na punkcie Facebooka i spojrzą na ten serwis trzeźwym okiem - przewiduje Elliot. - Nie twierdzę, że reklamodawcy nagle opuszczą Facebooka. Zaczną natomiast traktować go bardziej jako platformę dobrą do prezentowania reklam z kategorii display, tak jak dzisiaj dzieje się to w przypadku Google. Agencje przestaną natomiast przeceniać społecznościowy charakter działań marketingowych na Facebooku - podkreśla analityk.
Dołącz do dyskusji: Forrester Research: za pięć lat wydatki na Facebooka i Twittera znikną z budżetów marketerów