E-sklepy spożywcze wciąż mało popularne
Internet wciąż jest rzadko wykorzystywanym przez polskich konsumentów miejscem dokonywania zakupów żywności - wynika z badania GfK.
Spośród ogółu Polaków deklarujących, że regularnie korzystają z internetu i robią tam zakupy, tylko 14 proc. kupuje tam także produkty spożywcze. 86 proc. kupujących online nigdy nie skorzystało z e-sklepu spożywczego.
Po stronie konsumentów istnieją dwa główne ograniczenia w rozwoju tego typu handlu. Pierwsze z nich ma charakter społeczny i związane jest z dotychczasowym stylem życia i zwyczajami oraz postawami konsumentów związanymi z dokonywaniem zakupów produktów spożywczych. Przywiązanie do tradycyjnych sklepów spożywczych deklaruje 30 proc. respondentów, którzy nie robią zakupów spożywczych przez internet. 25 proc. wskazuje na chęć osobistej oceny jakości towarów, a 18 proc. jest skłonnych do podejmowania decyzji zakupowych już w sklepie (18 proc.).
Drugie ograniczenie ma charakter logistyczny i związane jest z dostępnością tego typu usług w miejscu zamieszkania. Badani wskazywali tutaj na brak tego typu usługi w swoim miejscu zamieszkania (14 proc.), niechęć do ponoszenia dodatkowych opłat związanych z dostawą (13 proc.) oraz niedogodności związane z koniecznością oczekiwania na dostarczenie zamówionych towarów (12 proc.).
Badanie zostało zrealizowane przez GfK w ramach omnibusa CAPI na ogólnopolskiej reprezentatywnej próbie 1000 Polaków powyżej 15 roku życia w listopadzie 2012 r.
Dołącz do dyskusji: E-sklepy spożywcze wciąż mało popularne