Duże spadki sprzedaży dzienników w 2013. „Papier nadal jest najbardziej dochodowy”
W 2013 roku wszystkie dzienniki ogólnopolskie zanotowały spadki sprzedaży. Najwięcej straciły „Rzeczpospolita” i „GW”. Czytelników prasie odbiera internet, ale cały czas to wydania drukowane są najbardziej dochodowe.
Liderem sprzedaży ogółem wśród dzienników w Polsce pozostaje tabloid „Fakt” (Ringier Axel Springer Polska), który w 2013 roku sprzedawał się średnio w liczbie 338 833 egz., czyli o 9,3 proc. niższej niż rok wcześniej.
Najpopularniejszym dziennikiem opiniotwórczym jest natomiast będąca na miejscu drugim w całym zestawieniu „Gazeta Wyborcza” (Agora), której średnia sprzedaż ogółem w ub.r. wyniosła 197 882 egz. po spadku o 16,1 proc. - wynika z danych Związku Kontroli Dystrybucji Prasy opracowanych przez portal Wirtualnemedia.pl.
Kolejny tabloid znalazł się na miejscu trzecim - był to „Super Express” (Murator) z wynikiem 154 210 egz. i najmniejszym spadkiem sprzedaży w rankingu wynoszącym tylko 4,2 proc. Największy spadek sprzedaży zanotowała z kolei będąca na czwartym miejscu „Rzeczpospolita” (Gremi Business Communications), której wynik zmalał aż o 20 proc. To m.in. pokłosie zwolnienia dziennikarzy i redaktora naczelnego „Rz” po publikacji tekstu Cezarego Gmyza „Trotyl we wraku tupolewa”. Miało to miejsce w listopadzie ub.r. i spowodowało to odpływ części prawicowych czytelników.
Dane ZKDP pokazują, że sprzedaż dzienników opiniotwórczych w 2013 roku zmalała zdecydowanie bardziej niż tabloidów. - Internet odbiera prasie młodych czytelników, którzy poszukiwali dotąd w niej treści informacyjnych - uważa Monika Rychlica, head of press, outdoor, cinema & new media w Initiative Media Warszawa. Jej zdaniem, w związku z tym trendem wydawcy coraz częściej będą szli w stronę płatnego kontentu w sieci. Zarówno „Rzeczpospolita” jak i „ Gazeta Wyborcza” od dawna w internecie oferują wybrane treści odpłatnie i coraz bardziej poszerzają zakres tej oferty. Jak już informowaliśmy, od wtorku Agora wprowadziła nowy system dostępu do treści w serwisach internetowych „Wyborczej” oparty o tzw. metered paywall (więcej na ten temat).
Piąte miejsce wśród dzienników o największej średniej sprzedaży ogółem w 2013 roku zajął „Dziennik Gazeta Prawna” (Infor Biznes) z wynikiem 51 204 egz., po spadku o 9,3 proc. Kolejna lokata należała do „Przeglądu Sportowego” (Ringier Axel Springer Polska). Mimo że dziennik ten został latem 2013 roku odświeżony i wsparty kampanią reklamową, to w całym roku jego sprzedaż ogółem spadła o 11,4 proc. i wyniosła 38 272 egz.
Na siódmej pozycji uplasowała się „Gazeta Polska Codziennie” (Forum), tracąca 8,8 proc. W 2013 roku sprzedawała się średnio w liczbie 25 600 egz. Dziennik ten zwłaszcza pod koniec roku notował bardzo duże spadki sprzedaży, sięgające 25 proc. W mediach pojawiły się nawet pogłoski, że tytuł niedługo może zniknąć z rynku, ale zaprzeczył temu Tomasza Sakiewicz, szef „GPC” (dowiedz się więcej). Monika Rychlica uważa, że spadek sprzedaży tego dziennika to skutek poszerzenia oferty tytułów prasowych o charakterze prawicowym. Pod koniec 2012 roku i na początku 2013 roku pojawiły się bowiem dwa nowe tygodniki konserwatywne: „Do Rzeczy” i „W Sieci”.
Ostatnie lokaty w zestawieniu zajęły dwa specjalistyczne tytuły ekonomiczne, których dynamika spadku była w porównaniu z dziennikami opiniotwórczymi nieduża. „Puls Biznesu” (Bonnier Business Polska) stracił 6,6 proc. i sprzedawał się w liczbie 11 657 egz., zaś „Gazeta Giełdy Parkiet” (Gremi Business Communications) miała średni wynik na poziomie 4 004 egz. po spadku o 6 proc.
Na początku ubiegłego roku niemal wszystkie dzienniki ogólnopolskie podniosły swoje ceny (więcej na ten temat), a „Gazeta Wyborcza” zdrożała też w lipcu. Zdaniem Moniki Rychlicy, to nie była jednak główna przyczyna spadku sprzedaży dzienników, bo wzrosty ceny nie były duże. Np. w przypadku „GW” było to najpierw 30 groszy, a potem 10-20 groszy.
Rychlica uważa, że w najbliższym czasie żaden z dzienników nie zniknie z rynku. - Stan współistnienia papieru i internetu może potrwać jeszcze kilka lat, bo to wydawcom się opłaca. Papier pozostaje cały czas najbardziej dochodową częścią tego biznesu - mówi Wirtualnemedia.pl.
Lata | 2013 | 2012 | ||||
Tytuł | Średni nakład jednorazowy | Rozpow. Płatne razem | Sprzedaż ogółem | Średni nakład jednorazowy | Rozpow. płatne razem | Sprzedaż ogółem |
Fakt Gazeta Codzienna | 469 033 | 338 835 | 338 833 | 506 439 | 373 721 | 373 721 |
Gazeta Wyborcza | 292 910 | 220 258 | 197 882 | 347 077 | 256 497 | 235 991 |
Super Express | 263 316 | 154 930 | 154 210 | 280 711 | 161 617 | 160 895 |
Rzeczpospolita | 87 378 | 96 504 | 63 894 | 133 120 | 107 814 | 79 851 |
Dziennik Gazeta Prawna | 74 286 | 67 227 | 51 204 | 100 301 | 82 062 | 56 478 |
Przegląd Sportowy | 77 368 | 38 272 | 38 272 | 82 963 | 43 223 | 43 216 |
Gazeta Polska Codziennie | 88 691 | 25 621 | 25 600 | 102 204 | 28 073 | 28 073 |
Puls Biznesu | 17 651 | 16 099 | 11 657 | 19 473 | 17 376 | 12 478 |
Parkiet Gazeta Giełdy | 10 679 | 6 106 | 4 004 | 11 809 | 7 393 | 4 260 |
Dołącz do dyskusji: Duże spadki sprzedaży dzienników w 2013. „Papier nadal jest najbardziej dochodowy”