UOKiK: e-sklep dodaje klientom do koszyka niezamówione produkty
Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów postawił właścicielowi sklepu internetowego Duka.com zarzut naruszania zbiorowych interesów konsumentów. Według ustaleń regulatora klientom na platformie automatycznie dodawano do koszyka zakupowego produkty, których sami tam nie umieścili.
W komunikacie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów opisano, że na Duka.com do koszyków zakupowych klientów mogły być automatycznie dodawane produkty, których ci nie zamawiali. Aby uniknąć zakupu niechcianego towaru, kupujący musiał go zauważyć i usunąć ze swojego koszyka.
- Konsumenci mogli nie zauważyć dodatkowego artykułu podczas składania zamówienia i dokonać zakupu, którego nie planowali. Jeśli w przesyłce otrzymywali niechciany produkt, mogli zaakceptować sytuację albo poświęcić swój czas i ponieść koszty przesyłki, aby go zwrócić - zaznaczył UOKiK.
Według regulatora takie działania mogą stanowić przykład tzw. dark patterns, czyli wykorzystywania w nieuczciwy sposób wiedzy na temat zachowań konsumentów w internecie do wpływania na ich decyzje zakupowe.
- Przedsiębiorca nie może podejmować decyzji za konsumentów ani próbować wpływać na ich zamówienia poprzez automatyczne dodawanie produktów do koszyka w sklepie internetowym. Może to bowiem prowadzić do zakupu niechcianego artykułu, którego zwrot wywoła po stronie konsumentów uciążliwości i będzie wymagał poniesienia dodatkowych kosztów przesyłki - podkreślił prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
Spółce Duka International postawiono zarzut naruszania zbiorowych interesów konsumentów. Jeśli zostanie potwierdzony w ramach postępowania, grozi jej kara wynosząca do 10 proc. rocznych obrotów.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu
Czego unikać w czasie zakupów internetowych
W komunikacie UOKiK wskazano częste manipulacje stosowane przez nieuczciwe sklepy internetowe:
- dodawanie do koszyka produktu np. powiązanego tematycznie, w promocyjnej cenie albo usługi ubezpieczenia;
- dodatkowe, niezapowiedziane opłaty pojawiające się na ostatnim etapie składania zamówienia, tzw. drip pricing;
- zwodnicze interfejsy - np. udostępnienie przycisku do złożenia zamówienia przed zapoznaniem się konsumenta ze wszystkimi opłatami;
- fałszywe liczniki czasu - wywieranie sztucznej presji;
- niekończące się promocje - sugerowanie ograniczonego czasu trwania atrakcyjnych promocji cenowych, podczas gdy obowiązują one nieustannie;
- ukrywanie istotnych informacji o produkcie, usłudze lub zasadach transakcji.
Dołącz do dyskusji: UOKiK: e-sklep dodaje klientom do koszyka niezamówione produkty
Od małego jesteś taki mądry, czy od kolan?
Do ojca się możesz tak lamusie odzywać, a nie do mnie. Jak go znasz.