SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Dino chce podbić wschód Polski. Wyda ponad 400 mln zł na trzy centra

Sieć sklepów Dino wyda ok. 420 mln zł na trzy nowe centra dystrybucyjne: w województwie warmińsko-mazurskim, lubelskim i świętokrzyskim. Na koniec września miała 2 340 sklepów - dużo więcej na zachodzie kraju niż we wschodnich regionach.

Nowe centra dystrybucyjne Dino Polska zostaną wybudowane w gminie Biała Piska w województwie warmińsko-mazurskim, Janowie Lubelskim w województwie lubelskim i Morawicy w województwie świętokrzyskim.

Na każde firma wyłoży ok. 140 mln zł netto ze środków własnych. Centrum w gminie Morawica ma być gotowe w 2024 roku, a dwa pozostałe rok później.

W komunikacie giełdowym Dino Polska wyliczono, że w każdym z nowych centrów będą m.in. mroźnia, chłodnia, magazyny z kontrolowaną temperaturą, magazyn suchy oraz część socjalno-biurowa wraz z towarzyszącą infrastrukturą techniczną, drogami wewnętrznymi, miejscami parkingowymi i instalacją fotowoltaiczną o mocy 1MW. Łączna powierzchnia magazynowa każdego obiektu wyniesie ok. 45 tys. metrów kwadratowych. Za budowę będą odpowiadać spółki zależne Dino Polska specjalizujące się w takich inwestycjach.

Firma podkreśliła, że „celem nowych centrów dystrybucyjnych będzie obsługa dostaw towarów do rosnącej liczby sklepów Dino i wsparcie dalszej ekspansji geograficznej sieci”.

2,3 tys. sklepów Dino

Na koniec września br. działało 2 340 marketów Dino Polska. W zeszłym kwartale zostało otwartych 68 nowych placówek, a przez pierwsze trzy kwartały br. - 184.

Zarząd spółki oczekuje, że w 2023 r. całkowita liczba sklepów Dino wzrośnie o niskich kilkanaście procent w stosunku do liczby sklepów z końca 2022 r. Jak podano, w 2024 r. spodziewane jest podobne tempo wzrostu sieci.

>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu

Sieć Dino wywodzi się z Wielkopolski i tam nadal działa najwięcej jej sklepów: w województwie lubuskim 16,3 placówki na 100 tys. mieszkańców, a w wielkopolskim - 15,1 (na koniec września br.).

Natomiast zdecydowanie najmniej sklepów sieci jest na Podkarpaciu - jedynie 0,4 na 100 tys. mieszkańców.

Dino Polska buduje dziewiąte centrum dystrybucyjne

Przepływy pieniężne netto z działalności inwestycyjnej Dino Polska w trzecim kwartale br. wyniosły minus 270,1 mln zł i były o 31,3 proc. mniejsze rdr. Spółka podała, że poziom nakładów inwestycyjnych związany jest przede wszystkim z rozwojem sieci o nowe markety Dino. Ponadto w zeszłym kwartale trwała budowa dziewiątego centrum dystrybucyjnego spółki w miejscowości Bolewicko w województwie wielkopolskim.

Wydatki inwestycyjne firmy w trzech kwartałach br. wyniosły 846 mln zł, wobec 1,12 mld zł rok wcześniej.

Zysk netto grupy Dino Polska wyniósł w trzecim kwartale 2023 roku 424 mln zł wobec 339,4 mln zł zysku rok wcześniej . Konsensus PAP Biznes zakładał 414,2 mln zł zysku netto.

Zysk operacyjny EBIT wyniósł 558,5 mln zł wobec 459,5 mln zł przed rokiem i był 2,3 proc. wyższy od oczekiwań analityków na poziomie 545,8 mln zł. Wynik EBITDA grupy zwiększył się rok do roku o 21,2 proc. do 649,5 mln zł. Konsensus PAP Biznes zakładał 635,6 mln zł EBITDA.

Sprzedaż porównywalna 16 proc. w górę

Przychody grupy wyniosły 6,875 mld zł, co oznacza wzrost o 28,1 proc. rdr. Analitycy oczekiwali przychodów w wysokości 6,853 mld zł. Marża EBITDA wyniosła 9,45 proc. wobec 9,99 proc. w III kw. 2022 r.

Koszt własny sprzedaży wzrósł w III kw. o 29,5 proc., do 5.282,4 mln zł. Koszty sprzedaży i marketingu wzrosły o 25,9 proc., do 989 mln zł. Koszty ogólnego zarządu wzrosły o 18,2 proc., do 47 mln zł. 

Po trzech kwartałach 2023 r. przychody grupy Dino wyniosły 18,97 mld zł i były o 34,4 proc. wyższe rdr. Wzrost sprzedaży LfL wyniósł w III kwartale 2023 r. 16,3 proc. W okresie styczeń-wrzesień 2023 r. wzrost sprzedaży LfL wyniósł 20,6 proc.

EBITDA po trzech kwartałach wyniosła 1.679,1 mln zł (wzrost o 27,3 proc. rdr), a zysk netto 1.056,9 mln zł (wzrost o 31,5 proc. rdr). Marża EBITDA wyniosła 8,85 proc., podczas gdy po trzech kwartałach 2022 r. było to 9,35 proc.

Spółka podała w raporcie, że świeże produkty, w tym mięso, wędliny i drób, odpowiadały za 38,9 proc. sprzedaży grupy w III kw. i za 40,3 proc. w ciągu 9 miesięcy 2023 r.

Dług netto grupy Dino wyniósł 911,5 mln zł na koniec września 2023 r., co oznacza spadek o 490,3 mln zł w stosunku do 31 grudnia 2022 r. Wskaźnik dług netto do wyniku EBITDA za ostatnie 12 miesięcy wyniósł 0,41x. Na koniec grudnia 2022 r. wskaźnik ten wynosił 0,76x.

Grupa wypracowała w trzecim kwartale środki pieniężne netto z działalności operacyjnej w kwocie 567,6 mln zł wobec 460,9 mln zł przed rokiem. Narastająco, po trzech kwartałach środki pieniężne netto z działalności operacyjnej wyniosły 1.458,2 mln zł, 60,3 proc. więcej rdr.

Dołącz do dyskusji: Dino chce podbić wschód Polski. Wyda ponad 400 mln zł na trzy centra

3 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Hrumek
Brawo Dino nie kupuje Biedronce same przeceny kłamanie
odpowiedź
User
strzykawka
wszystko nadaje sie do wirtualne media? i to na 1sza strone?
odpowiedź
User
koczkodan
Po co nowe sklepy, jak w Polsce co roku liczba ludności czyli konsumentów będzie spadac o 150 tys , rocznie, na razie,, potem przyspieszy do 200 tys. rocznie i więcej?
odpowiedź