Cyfrowy Polsat zarobił więcej ze smartfonów, reklam i nieruchomości. Zysk najniższy od 4 lat
W ub.r. grupa Cyfrowy Polsat przy wzroście przychodów sprzedażowych o 3,8 proc. do 12,91 mld zł osiągnęła 3,35 mld zł skorygowanego zysku EBITDA. Jej zysk netto pierwszy raz od 2018 roku był poniżej 1 mld zł, bo holding ponad trzy razy więcej wydał na obsługę zadłużenia. Ma 2 proc. abonentów mniej niż przed rokiem, ale każdy płaci prawie 4 proc. więcej.
Przychody grupy Cyfrowy Polsat ze sprzedaży usług klientom indywidualnym i biznesowym zwiększyły się w ub.r. z 6,77 do 6,95 mld zł. - Dzięki skutecznej realizacji naszej strategii budowania wartości klienta, co znajduje odzwierciedlenie w wysokiej dynamice wzrostu ARPU zarówno dla kontraktowych klientów B2C i B2B, jak i dla klientów usług przedpłaconych - wyliczono w sprawozdaniu.
Klienci Cyfrowego Polsatu kupują droższe smartfony
Holding więcej zarobił też ze sprzedaży sprzętu (wzrost z 1,45 do 1,81 mld zł), bo klienci częściej kupowali droższe smartfony.
Za to wpływy hurtowe zmalały o 4 proc. do 3,53 mld zł, co wynika z systematycznego obniżania stawek międzyoperatorskich MTR i FTR. - Spadek ten został częściowo skompensowany wyższymi przychodami z tytułu sprzedaży licencji, sublicencji i praw majątkowych oraz reklamy i sponsoringu - wyliczyła firma.
Jej pozostałe wpływy sprzedażowe podskoczyły o 14,3 proc. do 626,4 mln zł. - Jest to efekt netto rozpoznania wyższych przychodów ze sprzedaży i najmu lokali, wynikających głównie z konsolidacji działalności spółki Port Praski i jej spółek zależnych, konsolidacji wyników działalności windykacyjnej prowadzonej przez grupę Vindix, nad którą przejęliśmy kontrolę w styczniu 2022 roku - wyliczono. Na minus zadziałało natomiast to, że należąca do holdingu spółka fotowoltaiczna Esoleo w ub.r. nie realizowała tak dużych projektów jak budowa rok wcześniej farmy w Brudzewie.
Więcej na sprzęt, sieć telekomunikacyjną i treści
Wydatki grupy Cyfrowy Polsat poszły w górę o 10,6 proc. do 11,4 mld zł. 40 proc. tego wzrostu przypada na koszty techniczne i rozliczeń międzyoperatorskich, które zwiększyły się z 2,85 do 3,27 mld zł. Holding od połowy 2021 roku musi płacić za korzystanie z infrastruktury nadawczej, którą sprzedał spółce Cellnex Poland. Z drugiej strony głównie dzięki tej transakcji koszty amortyzacji, utraty wartości i likwidacji zmalały o 3,9 proc. do 1,83 mld zł.
Z kolei koszty własne sprzedanego sprzętu urosły o 21,1 proc. do 1,45 mld zł, a wydatki na treści - o 13 proc. do 2,06 mln zł („przede wszystkim w wyniku rozpoznania wyższych kosztów produkcji własnej, amortyzacji praw sportowych i licencji filmowych”, a także w związku z realizacją transmisji z rozegranego w Polsce i Słowenii siatkarskiego mundialu).
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu
Wydatki pracownicze zwiększyły się natomiast o 9,2 proc. do 1,03 mld zł, tyle samo firma przeznaczyła na dystrybucję, marketing oraz obsługę i utrzymanie klienta (1 proc. w górę).
113 tys. mniej abonentów, wyższe rachunki
Na koniec ub.r. grupa Cyfrowy Polsat realizowała dla klientów indywidualnych 13,28 mln jednostkowych usług (RGU) w modelu abonamentowym, o 1,3 proc. mniej niż przed rokiem. Sprzedaż płatnej telewizji zmalała o 4,1 proc. do 5,05 mln RGU, internetu - o 0,4 proc. do 2 mln, a w przypadku telefonii mobilnej nastąpił wzrost o 0,7 proc. do 6,24 mln.
Firma w prezentacji zaznaczyła, że spadek sprzedaży płatnej telewizji „wynika głównie z podjętej przez nas decyzji o repozycjonowaniu cenowym i zmianie strategii oferowania naszych serwisów wideo online”.
Liczba abonentów zmniejszyła się o 1,9 proc. do 5,93 mln, ale każdy korzystał z minimalnie większej liczby usług (wzrost z 2,23 do 2,24) i płacił co miesiąc wyższy rachunek (ARPU zwiększyło się z 69,1 do 71,7 zł).
W modelu na kartę, w którym firma sprzedaje głównie usługi telefoniczne, liczba realizowanych usług zwiększyła się o 0,9 proc. do 2,69 mln, a średni przychód miesięczny od klienta - z 16,6 do 17,4 zł.
Więcej niż przed rokiem płacili też klienci biznesowi (wzrost o 1,7 proc. do 1 427 zł), których na koniec grudnia było 69,1 tys., o 0,2 tys. więcej niż przed rokiem.
2,5 mln klientów ma kilka usług od Cyfrowego Polsatu
Z więcej niż jednej usługi od grupy Cyfrowy Polsat na koniec ub.r. korzystało 2,46 mln użytkowników (minimalnie więcej niż rok wcześniej), to 41 proc. łącznej bazy klientów holdingu. Łącznie mieli wykupione 7,41 mln RGU.
Wskaźnik rezygnacji (churn) wynosił 7 proc., wzrósł przez rok o 0,1 pkt proc.
470 mln zł więcej na obsługę zadłużenia
Bez uwzględnienia zysku w 2021 roku ze sprzedaży Cellneksowi infrastruktury całoroczny skorygowany zysk EBITDA grupy Cyfrowy Polsat zmalał z 3,65 do 3,35 mld zł, a skorygowana marża EBITDA - z 29,3 do 26 proc.
Zysk operacyjny sięgnął 1,64 mld zł, a na czysto firma zarobiła 901,1 mln. Zysk netto był najniższy od 2018 roku (wtedy wyniósł 833,6 mln zł), do czego mocno przyczynił się ponad trzykrotny wzrost kosztów finansowych - ze 178,8 do 649,9 mln zł.
Na koniec ub.r. zadłużenie netto grupy Cyfrowy Polsat sięgało 9,93 mld zł, a jego stosunek do zysku EBITDA z minionych 12 miesięcy - 2,86x. W br. holding ma do spłaty 800 mln zł kredytu, w 2024 roku - 6,21 mld, a rok później - 1 mld.
Do tego dochodziły dwie serie obligacji za 2 mld zł, które firma w styczniu br. w dużej części zrolowała - wyemitowała nowe papiery dłużne o nominalnej wartości 2,67 mld zł, w które 1,53 mld zł zainwestowano z poprzednich serii.
Średni ważony koszt odsetek od kredytu i obligacji na koniec grudnia wynosił 8,5 proc.
- 2022 rok był kolejnym, który postawił przed naszą Grupą niespodziewane wyzwania. Od ponad roku trwa agresja Rosji w Ukrainie, a my doświadczamy jej skutków gospodarczych i społecznych - stwierdził w sprawozdaniu Mirosław Błaszczyk, prezes Cyfrowego Polsatu. Podkreślił, że holding osiągnął bardzo dobre wyniki „pomimo niesprzyjającego otoczenia makroekonomicznego”.
- Był to bez wątpienia kolejny już rok „niespokojny”, jeśli chodzi o nasze otoczenie makroekonomiczne, a ujmując to szerzej, cały porządek światowy - dodał Zygmunt Solorz, przewodniczący rady nadzorczej i główny akcjonariusz spółki.
Cyfrowy Polsat przeceniony na giełdzie o jedną trzecią
Do grupy Cyfrowy Polsat należą m.in. Telewizja Polsat, Polkomtel, Netia, Esoleo, Eleven Sports i Grupa Interia. Zygmunt Solorz ma akcje stanowiące 48,15 proc. kapitału i 59,51 proc. głosów na walnym zgromadzeniu firmy.
Przez ostatnie 12 miesięcy kurs giełdowy Cyfrowego Polsatu zmalał o 32 proc., z czego 4 proc. stracił od początku stycznia br. Przy obecnej cenie kapitalizacja firmy wynosi 10,8 mld zł.
Dołącz do dyskusji: Cyfrowy Polsat zarobił więcej ze smartfonów, reklam i nieruchomości. Zysk najniższy od 4 lat