SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Cyfrowa Polska i YouTube dofinansują instytucje, które zrealizują spektakle online

W ramach drugiej edycji festiwalu "YouTube Dni Kultury", która odbędzie się w marcu 2021 roku, ośmioro laureatów otrzyma granty na realizację spektakli online.

Teatry i grupy teatralne otrzymają dofinansowanie rzędu w sumie 256 tys. zł. Ich projekty zostaną wystawione w sieci. Jury zdecydowało się przyznać granty na realizację dla:

- Teatr Capitol w Warszawie – „Wykrywacz Kłamstw” – spektakl z udziałem Olafa Lubaszenki i Kacpra Kuszewskiego.
- Teatr Dziewiątka działający przy Bolesławieckim Ośrodku Kultury – „Wyspa chudych” - przedstawienie opowiada historię polskich dzieci, które w czasie II wojny światowej znajdowały się w obozie przy ulicy Przemysłowej w Łodzi.
- Teatr Mały w Tychach – „Magnetyzm sieci” - projekt oparty jest na wystawianym w teatrze spektaklu „Śluby panieńskie, czyli Magnetyzm Serca” Aleksandra Fredry.
- Grupa teatralna MUMIO – „Welcome Home Boys” – to historia dwóch braci, którzy po śmierci ojca dowiadują się - z pozostawionego przez niego testamentu - o niezwykłym zadaniu, którego mają się podjąć.
- Grupa teatralna „Pingwiny” działająca przy Centrum Kultury i Sztuki im. Marszałka Józefa Piłsudskiego w Sierpcu – „Nitka” - projekt pokazuje doświadczenia młodych ludzi i oparty jest m.in. o teksty Zbigniewa Herberta ze zbioru pt. „Pan Cogito”.
- Grupa teatralna „Start” działająca przy Fundacji Via Culturae w Łodzi ­– „Mój Jazz” – to muzyczna opowieść o pierwszym po II wojnie światowej zespole jazzowym Melomani, który został założony przez filmowców i muzyków z Łodzi oraz Krakowa.
- Teatr im. Stefana Jaracza w Olsztynie – „Bierki” - adaptacja powieści Marcina Szczygielskiego o tym samym tytule.  Sztuka dotyka kilku najbardziej aktualnych problemów współczesności: wykluczenia, samotności, potrzeby akceptacji oraz nietolerancji.
- Teatr Ucieczkowy wraz z Miejskim Ośrodkiem Kultury w Kowarach ­–„Napromieniowany raj – Wizja lokalna” - to spektakl o kopalniach uranu. Projekt będzie realizowany na bazie tekstu teatralnego „Napromieniowany Raj” autorstwa Jarosława Szczyżowskiego, przewodnika górskiego i autora przewodników emocjonalnych.

Laureatów wybrała kapituła nagrody w składzie: dr hab. Rafał Wiśniewski, prof. ucz. - dyrektor Narodowego Centrum Kultury, dr Jarosław Cymerman - wicedyrektor Instytutu Teatralnego, Tomasz Raczek - teatrolog i krytyk filmowy, Michał Kanownik - prezes Związku Cyfrowa Polska oraz Małgorzata Krasowska - country manager YouTube Polska.

- Wybór nie był łatwy, bo wszystkie zgłoszone przedstawienia reprezentują naprawdę wysoki poziom. Dlatego ostatecznie zdecydowaliśmy się wybrać osiem z nich, a nie sześć, jak informowaliśmy wcześniej. Spektakle już w marcu będzie można obejrzeć na YouTube – komentuje Michał Kanownik, reprezentujący organizatora.

Prof. Rafał Wiśniewski, dyrektor Narodowego Centrum Kultury, jeden z członków jury, podkreśla natomiast ogromną różnorodność zgłoszonych projektów oraz podmiotów, które za nimi stoją. - Konkurs daje szansę i dużym, i małym - zarówno profesjonalnym teatrom, jak też organizacjom pozarządowym, samorządowym instytucjom kultury i indywidualnym inicjatywom. One tworzą tzw. amatorski ruch teatralny, który działając z wielką pasją, zaangażowaniem i inwencją, poszerza ofertę teatrów zawodowych. Tę różnorodność można również dostrzec w gronie laureatów, gdzie obok uznanych instytucji teatralnych z dużych miast, znalazły się instytucje kultury z małych ośrodków i prywatne zespoły teatralne – uważa.

Konkurs ma pomóc wybranym przedstawicielom świata kultury przetrwać trudny czas pandemii – w Polsce w 170 miastach i miejscowościach działa ponad 900 teatrów oraz grup teatralnych.

Wybrane projekty teatralne będzie można obejrzeć w internecie za darmo w ramach kolejnej edycji festiwalu „YouTube Dni Kultury”. Wydarzenie potrwa 3 dni, od 26 do 28 marca. Internauci będą mogli zobaczyć wskazane wyżej spektakle teatralne (szczegóły pod adresem: youtubednikultury.pl). Partnerami akcji są Narodowe Centrum Kultury oraz Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego.

Kolejny program – „Firmy Jutra dla kultury”

W listopadzie 2020 roku uruchomiono także bezpłatny program Google, Polskiego Funduszu Rozwoju oraz Chmury Krajowej – „Firmy Jutra”. W ramach jego kolejnej części – „Firmy Jutra dla kultury” instytucje mogą szkolić się w czasie pandemii.

Od 10 lutego, w każdą środę, o godzinie 12:00, odbywać się będzie bezpłatny webinar dla instytucji kultury. Ich uczestnicy będą mogli dowiedzieć się, w jaki sposób skutecznie przekazać użytkownikom internetu informacje o wydarzeniach, spektaklach, koncertach czy wystawach.

Po odbytych webinariach każdy z uczestników będzie miał możliwość odbycia kursu poświęconego analityce i reklamie w internecie oraz wzięcia udziału w dyżurach eksperckich i indywidualnych konsultacjach z doradcą Google. Więcej informacji o programie można znaleźć na stronie firmyjutra.pl.

Dołącz do dyskusji: Cyfrowa Polska i YouTube dofinansują instytucje, które zrealizują spektakle online

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl