Coraz czwarty Polak planuje kupić samochód osobowy
Co czwarty badany planuje kupić samochód osobowy w ciągunajbliższego roku, wynika z badania firmy Gemius. Coraz rzadziejsprowadzamy samochody używane z rynków zachodnich (spadek o 17proc.), ale już sam zakup samochodów z rynku wtórnego pozostajeprawie na niezmienionym poziomie.
Co czwarty (24 proc.) internauta zadeklarował chęć zakupusamochodu osobowego w ciągu najbliższych dwunastu miesięcy.Większość z badanych zainteresowanych kupnem samochodu decyduje sięna auto używane (68 proc.). Badani, którzy chcą zakupić auto nowesą w zdecydowanej mniejszości, jest ich 23 proc.
Jaka marka, ile wydać, jak zapłacić?
Badani planujący zakupić nowy samochód częściej wybierają marki zsegmentu premium (Mercedes, BMW), oraz marki z segmentu średniego,takie jak Opel i Toyota. Więcej niż połowa ankietowanychzadeklarowała, że są w stanie wydać na zakup auta więcej niż 70tys. zł, a co trzeci badany jest w stanie wyłożyć od 30 do 70 tys.zł. Prawie 2/3 respondentów chce kupić nowe auto za gotówkę.
Preferencje dotyczące zakupu samochodu z rynku wtórnegopokrywają się z preferencjami badanych, chcących kupić samochódnowy. Oprócz wymienionych marek jak Opel i Mercedes, w ichodpowiedziach występują także takie marki jak Audi i Fiat. Jednakankietowani są w stanie zapłacić za takie auta zdecydowanie mniej.Więcej niż połowa z nich (54 proc.) chce na ten wydatek przeznaczyćdo 15 tys. zł. Również kupujący samochód używany w większości chcązapłacić za niego gotówką. Warte odnotowania jest to, że większośćosób, która chce kupić samochód używany nosi się z zamiaremsprowadzenia go z zagranicy (53 proc.) i jest to znaczący spadek doroku ubiegłego, gdy w ten sposób auto decydowało się kupić 70 proc.badanych. Rynek skąd sprowadzane są auta się nie zmienił, nadaljest to Europa Zachodnia.
Internet - główny pomocnik przy wyborzeauta
Niezależnie od tego, czy kupowany samochód mabyć nowy czy używany, najpopularniejszą formą poszukiwaniainformacji dotyczących kupna samochodu jest internet (55 proc. przykupnie auta nowego i 69 proc. przy kupnie auta z drugiej ręki). Cociekawe, oprócz informacji z internetu osoby kupujące auta używaneliczą także na opinie rodziny i znajomych, a osoby kupującesamochody nowe liczą się bardziej z opiniami ekspertów w salonachsprzedaży.
Przyszli nabywcy aut szukający opinii i informacji w internecieodwiedzają przede wszystkim popularne serwisy motoryzacyjne orazprzeglądają fora internetowe.
Kryzys a zakup auta
Co trzeci (33 proc.) badany odpowiedział twierdząco na pytanie, czykryzys gospodarczy miał wpływ na decyzję o kupnie auta. Każdy znich zadeklarował, że pod wpływem kryzysu, kupi samochód używany,tańszy lub bardziej ekonomiczny niż wcześniej planował. Co ciekawe,11 proc. osób, które nie planowały kupna samochodu w ciągunajbliższych dwunastu miesięcy, zakomunikowało, że to właśniekryzys uniemożliwił im zrealizowanie planów dotyczących nabyciaauta.
Rządowe dopłaty zwiększają popyt na noweauta
Co drugi badany (54 proc.) posiadający samochód minimum 9-letni ijednocześnie nie planujący zakupu auta w ogóle lub planujący zakupauta używanego byłoby skłonny do skorzystania z programu dopłatrządowych do zakupu nowych aut - obecnego w kilku krajacheuropejskich instrumentu mającego w założeniach pomóc branżymotoryzacyjnej. W większości krajów dopłata taka polega na pokryciuprzez państwo części ceny nowego samochodu, pod warunkiemzezłomowania starego auta. Oznacza to, że z dopłat skorzystałoby 13proc. wszystkich badanych i ponad jedna piąta (21 proc.) badanychzamierzających nabyć auto używane.
Badanie zrealizowano za pomocą ankiet emitowanych na witrynachinternetowych, korzystających z bezpłatnej wersji systemu stat24lub bezpłatnego audytu site-centric stat.pl/PBI. Ankiety byłyemitowane losowo w okresie od 6 do 15 czerwca 2009 roku. Analiząobjęto 4 963 internautów w wieku co najmniej 16 lat. Z grupy tejwyodrębniono 1 190 osób planujących w ciągu najbliższego rokudokonać zakupu samochodu.
Dołącz do dyskusji: Coraz czwarty Polak planuje kupić samochód osobowy