SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Co dalej z Sigma Bis? "Wypracowujemy nową strategię pozycjonowania"

Agencja mediowa Sigma Bis, należąca do Orlenu i PZU istnieje na rynku od blisko 5 lat. Z ustaleń Wirtualnemedia.pl wynika, że właśnie podejmowane są decyzje co do jej przyszłości. 

Agencja mediowa Sigma Bis została utworzona przez Orlen i PZU jesienią 2019 roku. Po kilku miesiącach zaczęła pracować (w zakresie planowania i zakupu mediów) dla Orlenu, potem dla PZU. Na jej czele stanął Marcin Dec, doświadczony manager, wcześniej związany z IPG Mediabrands. Kilka miesięcy później został chwilowo prezesem kupionego przez Orlen wydawnictwa Polska Press Grupa. 

W kolejnych miesiącach do grona klientów Sigmy Bis zaczęły dołączać kolejne spółki z udziałem Skarbu Państwa: Link4, Alior Bank, Telewizja Polska, Bank Pekao SA, PKO BP, Totalizator Sportowy, PLL LOT, PKP Intercity, Fundusz Sprawiedliwości. Sigma Bis zdobywała też szereg zleceń w przetargach ministerstw czy Kancelarii Premiera. Miała m.in. zlecenie resortu rodziny, Funduszu Sprawiedliwości, Urzędu Transportu Kolejowego, Ministerstwa Sprawiedliwości, Ministerstwa Finansów, Ministerstwa Rolnictwa, Centrum Nauki Kopernik.

Wymiana prezesa Sigmy Bis

Po zmianie władzy w polskim parlamencie przyszła pora na zmiany we władzach Sigmy Bis. Z agencją rozstał się wiosną jej dotychczasowy prezes Marcin Dec, a jego miejsce zajął - w przeszłości przez wiele lat związany m.in.z  Eurozetem - Jaromir Sroga. Do zarządu spółki weszła tez Sylwia Snopkiewicz.

Niedługo potem niektóre państwowe spółki wcześniej obsługiwane mediowo przez Sigmę Bis zaczęły rozpisywać przetargi mediowe, wśród nich m.in. bank PKO BP. Agencja nie wygrywa też już większości przetargów państwowych firm czy instytucji - odpadła m.in. w przetargu PKP Intercity czy kancelarii premiera. 

Pytanie o przyszłość Sigmy Bis pozostaje otwarte. Nowy prezes Orlenu Ireneusz Fąfara na majowej konferencji prasowej spółki swoimi wypowiedziami dał do zrozumienia, że Orlen powinien skupić się na swojej wiodącej działalności, czyli biznesie paliwowym: - W tej chwili to jest olbrzymi koncern mający bardzo wiele obocznych działalności, których sens posiadania przez tak wielki koncern jest co najmniej wątpliwy - mówiąc językiem dyplomatycznym. Nie wiem, po co my się mamy zajmować na przykład wydawaniem prasy - stwierdził.

PZU: przygotowujemy nową strategię dla Grupy

Dwukrotnie zapytaliśmy biuro prasowe Orlenu, jaka jest przyszłość Sigmy Bis - czy pozostanie na rynku i dalej będzie zajmować się obsługą mediową głównie państwowych firm i instytucji. Nie otrzymaliśmy żadnej odpowiedzi.

Drugi udziałowiec Sigmy Bis, czyli PZU też nie dał nam jednoznacznej odpowiedzi: - Jest jeszcze zbyt wcześnie, by udzielić odpowiedzi na ten temat. Trwa weryfikacja działań marketingowych PZU, przygotowujemy również nową strategię dla całej Grupy. Na podstawie wyników tych prac będą podejmowane decyzje dotyczące przyszłych działań w obszarze, o który Pani pyta [przyp. red. - czy PZU pozostanie dalej udziałowcem Sigmy Bis].

O przyszłość agencji zapytaliśmy też obecne władze Sigmy Bis. - W chwili obecnej wypracowujemy nową strategię pozycjonowania Sigmy Bis i co za tym idzie naszej oferty. Będziemy przygotowani do jej zaprezentowania w czwartym kwartale 2024 roku - przekazała redakcji Wirtualnemedia.pl Sylwia Snopkiewicz, członkini zarządu Sigmy Bis. 

Czytaj też: Sigma Bis to konwojent przewożący państwowe pieniądze

Sigma Bis stawia na nowe kompetencje

Już na początku czerwca informowaliśmy, że Sigma Bis rozbudowuje swoje usługi o nowe kompetencje z zakresu sponsoringu, PR i komunikacji sponsoringowej. Nie spowodowało to na razie utworzenia w Sigmie Bis dedykowanej jednostki. Kompetencje te są rozłożone wewnątrz organizacji.

- W Sigmie jest nowy zarząd, który pracuje nad ułożeniem docelowej struktury i docelowego podziału kompetencji - przekazał wówczas w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Łukasz Franiak, PR director w Sigmie Bis 

Kompetencjami tymi obecnie zajmuje się kilkuosobowy zespół, którego pracami kieruje członkini zarządu, Sylwia Snopkiewicz. Na obecnym etapie nie określono jeszcze, czy Sigma Bis będzie zajmować się sponsoringiem, PR i komunikacją sponsoringową jedynie swoich właścicieli, czyli Orlenu i PZU, innych spółek państwowych czy również firm komercyjnych (na razie zajmuje się m.in. konferencjami Orlenu dot. projektów sportowych).

 - W chwili obecnej pracujemy nad strategią i ten aspekt jest jednym z elementów naszych prac - mówił w czerwcu Łukasz Franiak. Dodał, że rozbudowa dotychczasowych usług Sigmy Bis (głównie kompleksowa obsługa mediowa) o nowe kompetencje nie oznacza zmiany działalności agencji. - Podstawowa działalność Sigmy Bis się nie zmienia. Nowe kompetencje mają służyć budowaniu przewag konkurencyjnych domu mediowego. Trudno myśleć o rozdzieleniu tych kompetencji ponieważ jest to naturalna potrzeba rynku - podkreślał Łukasz Franiak.

Spory zysk, większe przychody

W 2023 roku agencja mediowa Sigma Bis zwiększyła przychody o 51,3 proc. do 528,85 mln zł, a jej zysk netto sięgnął 12,44 mln zł.

Przychody agencji od jednostek powiązanych z nią właścicielsko (do grupy Orlen należą m.in. PGNiG i Energa, a PZU jest właścicielem Link4 i akcjonariuszem Alior Banku i Banku Pekao) sięgnęły 228,43 mln zł, co wobec 147,26 mln zł oznacza wzrost o 55 proc. Wśród klientów Sigma Bis w ostatnich latach były też inne podmioty państwowe, m.in. Telewizja Polska, PKP Intercity, kancelaria premiera oraz szereg ministerstw i instytucji. >>> 

Na działalność operacyjną agencja przeznaczyła w ub.r. 511,24 mln zł, co wobec 344,44 mln zł rok wcześniej oznacza wzrost o 48,4 proc. Koszty usług obcych, czyli głównie zakupu powierzchni reklamowych dla klientów, poszły w górę z 321,14 do 482,25 mln zł.

Zysk operacyjny Sigma Bis podskoczył z 5,15 do 16,97 mln zł, a zysk netto - z 3,51 do 12,44 mln zł (przy wzroście kwoty zapłaconego podatku dochodowego z 818 tys. do 3,21 mln zł).

Dołącz do dyskusji: Co dalej z Sigma Bis? "Wypracowujemy nową strategię pozycjonowania"

3 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Orlen nie odpowiada
W tym biurze pracuje kilkadziesiąt osób i nie odpowiada. Zero szacunku do mediów dziennikarzy. Wstyd !!!!!!!
odpowiedź
User
Ester
Są zajęci wymyślaniem strategii, więc nie mają czasu, aby regulować na czas należności.
odpowiedź
User
Snopkiewicz nad czymś pracuje?
Śmiechłem :)))))
Chyba tylko nad stwarzaniem wrażenia i plotami. Wątpię, żeby od czasów Link4 coś się zmieniło.
odpowiedź