Ceny paliw nie powinny rosnąć
Istnieje szansa, że podwyżki cen na stacjach nie powinny być kontynuowane w następnym tygodniu, a jeśli wystąpią to już nie na większości stacji, co w mniejszym stopniu wpłynie na średni poziom cen w kraju, wynika z komentarza tygodniowego Biura Maklerskiego Reflex.
Średnie ceny detaliczne u poszczególnych dystrybutorów paliw.
Euro 95 | Superplus 98 | ON | LPG | |
PKN Orlen | 4,61 | 4,85 | 4,4 | 2,29 |
St. Lotos | 4,62 | 4,86 | 4,42 | 2,3 |
Koncerny | 4,61 | 4,42 | 2,3 | |
prywatni | 4,57 | 4,81 | 4,37 | 2,27 |
średnia 18-11-2010 | 4,59 | 4,82 | 4,39 | 2,28 |
Poniżej komentarz rynkowy BM Reflex:
Zgodnie z kierunkiem zmian cen na rynku hurtowym z pierwszej dekady miesiąca w tym tygodniu odnotowaliśmy korekty cen paliw na stacjach w górę. Średnio za litr benzyny Eurosuper 95 i oleju napędowego płacimy więcej o 4 grosze na litrze więcej niż przed tygodniem, Superplus 98 podrożała średnio o 3 grosze na litrze, natomiast na niezmienionym poziomie pozostała cena LPG tj. 2,28 zł/l.
Aktualny średni poziom cen Eurosuper 95 wynosi 4,59 zł/l, Superplus 98 – 4,82 zł/l, a oleju napędowego – 4,39 zł/l.
W analogicznym okresie roku ubiegłego w detalu za Eurosuper 95 płaciliśmy 4,34 zł/l to o 5,8 % mniej niż obecnie. Ceny diesla były natomiast niższe aż o 14 % , natomiast LPG o 9 %.
Istnieje szansa, że podwyżki cen na stacjach nie powinny być kontynuowane na stacjach w następnym tygodniu, a jeśli wystąpią to już nie na większości stacji, co w mniejszym stopniu wpłynie na średni poziom cen w kraju.
Na rynku hurtowym w tym tygodniu przeważają spadki cen, w większym stopniu dotyczące olejów napędowego i opałowego. W piątek,19 listopada Eurosuper 95 kosztuje 3 499 PLN/m3 jednakowo w Orlenie i Lotosie. Tym samym w Orlenie jest to cena równa cenie z piątku 12.11, natomiast Lotosie wyższa o 5 PLN/m3. Również na jednakowym poziomie kształtuje się dzisiaj cena oleju napędowego tj. 3 350 PLN/m3, ale zarówno w Orlenie jak i w Lotosie za diesel płacimy w hurcie mniej niż przed tygodniem odpowiednio o 35 i 59 PLN/m3. Spadki cen w hurcie powinny się utrzymać w krótkim okresie.
Pierwsza połowa tygodnia na rynku ropy naftowej upłynęła pod znakiem spadków cen, których zasięg objął poziom 82,96 USD w przypadku styczniowej serii kontraktów na ropę Brent w Londynie i 80,06 USD dla grudniowej serii kontraktów na ropę WTI w Nowym Jorku. Korekta na rynku walutowym i osłabienie dolara w drugiej części tygodnia przełożyło się na powrót cen ropy Brent w okolice 86 USD ale szanse na dalsze zwyżki cen są już niewielkie. Jeśli piątkową sesję ceny ropy zakończą w okolicach 86 USD, wówczas w skali tygodniowej wygenerowany zostanie silny poziom wsparcia w rejonie 83 USD poniżej którego rynek nie powinien spaść w kolejnych tygodniach. Bardzo prawdopodobne więc, że wraz z początkiem nowego tygodnia na rynku możemy zobaczyć zniżki cen rzędu 2 USD po czym w kolejnych dniach ceny mogą ponownie rosnąć w okolice 86 USD a następnie 90 USD.
Poza osłabiającym się dolarem motorem napędowym zwyżek cen ropy w końcówce tygodnia były rosnące notowania kontraktów na benzyny przed przyszłotygodniowym Świętem Dziękczynienia. Sezonowo rynek oczekuje w tym okresie zwiększonego zapotrzebowania na benzyny w USA, tym bardziej że warunki pogodowe sprzyjają wyjazdom. Na rynku amerykańskim konsumuje się średnio w ostatnich miesiącach 9,1 mln bbl/d benzyn co stanowi ponad 42% ogólnoświatowej konsumpcji. Pozytywne okazały się również prognozy wzrostu gospodarki Indii – 9% średniorocznie w najbliższych latach. Indie obecnie są trzecim największym po Chinach i Japonii konsumentem ropy w Azji, z tym, że wraz Chinami wspólnie będą kreowały tempo wzrostu światowego popytu na ropę w najbliższych latach.
Międzynarodowa Agencja Energii zrewidowała w górę prognozy wielkości światowej konsumpcji ropy w tym roku. Według najnowszych prognoz światowy popyt na produkty ropopochodne w tym roku wzrośnie 2,3 mln bb/d (2,8%) w skali roku do poziomu 87,3 mln bbl/d, czyli 0,2 mln bbl/d więcej niż szacowano jeszcze miesiąc temu. Na rok 2011 MAE przewiduje dalszy wzrost konsumpcji w skali 1,2 mln bbl/d (1,4%).
Dołącz do dyskusji: Ceny paliw nie powinny rosnąć