Tomasz Jażdżyński wiceprezesem Burda Media Polska. "Chcemy rosnąć skokowo"
Z początkiem września Tomasz Jażdżyński, do niedawna prezes Gremi Media, obejmie nowo utworzone stanowisko wiceprezesa ds. operacyjnych w Burda Media Polska. Ma zająć się wsparciem dalszej ekspansji cyfrowej firmy. - W 2023 roku ponad 65 proc. przychodów i zdecydowana większość zysków Burdy w Polsce będzie pochodziła z działalności digital i e-commerce - mówi Wirtualnemedia.pl Maciej Klepacki, CEO Burda Media Polska.
Burda Media Polska w ub.r. przejęła wydawnictwo Edipresse Polska. Z końcem roku zamknęła natomiast ponad 20 tytułów drukowanych. Był to efekt sytuacji na rynku, w tym rosnących kosztów druku i papieru. Ale też zmiany strategii, polegającej na transformacji w stronę firmy w pełni cyfrowej. Na rynku pozostało sześć tytułów drukowanych, wspieranych przez silne marki i serwisy digitalowe.
Firma stawia na rozwój serwisów internetowych oraz działalności e-commerce (posiada drogerię internetową Cocolita.pl). I w tych obszarach chce realizować przejęcia.
- Z racji na specyfikę polskiego rynku internetowego czy też sektora e-commerce większość projektów M&A chcemy realizować lokalnie polskim zespołem i to jest jeden z powodów zaproszenia do zespołu zarządzającego Tomasza Jażdżyńskiego, który posiada w tym obszarze ponad dwudziestoletnie doświadczenie poparte licznymi sukcesami. Zarówno w samym obszarze akwizycji jak i późniejszej integracji i zarządzania połączonymi biznesami w ramach jednej grupy mediowej - mówi Wirtualnemedia.pl Maciej Klepacki.
- Jesteśmy obecnie w kilku rozmowach inwestycyjnych, jednak zbyt wcześnie, żeby coś prognozować w tym temacie - ucina Klepacki.
Od września 2023 roku w skład polskiego zespołu zarządzającego Burda Media Polska będą wchodzić: Maciej Klepacki (CEO, prezes), Tomasz Jażdżyński (COO, wiceprezes), Michał Helman (CCO), Agnieszka Wicher - Szczesna (managing director luxury, lifestyle & travel) oraz Małgorzata Górska (people, culture & communication director).
Tomasz Jażdżyński pracował w Gremi Media, Interii, Bankierze, GG Network
Tomasz Jażdżyński w latach 2018 - 2022 pracował jako prezes zarządu Gremi Media, wydawcy m.in. dzienników "Rzeczpospolita" i "Parkiet", w której przeprowadził transformację cyfrową firmy, zarówno w obszarze produktowym jak i finansowym.
W przeszłości Jażdżyński był prezesem portalu Interia.pl (2000-2004), wprowadzając go na warszawską Giełdę Papierów Wartościowych oraz dyrektorem finansowym Wirtualnej Polski. W latach 2005 – 2008 pełnił funkcję prezesa portalu Bankier.pl, który również wprowadził na GPW w Warszawie. W latach 2008-2010 ponownie by prezesem Interia.pl, będąc w tym czasie również członkiem międzynarodowego Komitetu Sterującego ds. Internetu grupy Bauer Media. W latach 2011 - 2016 był prezesem GG Network SA (wchodzącego w skład koncernu mediowego Naspers Ltd.), a także pełnił funkcję dyrektora zarządzającego segmentu media i komunikacja Grupy Allegro, w skład którego poza GG Network SA wchodziły również Grupa Bankier.pl i Wykop.pl. Jażdżyński jest absolwentem AGH w Krakowie na kierunkach informatyka oraz zarządzanie i marketing.
Więcej o wynikach finansowych oraz planach Burda Media Polska w rozmowie z Maciejem Klepackim
Patryk Pallus: Tomasz Jażdżyński dołącza do zarządu Burda Media Polska. Z czego wynika to wzmocnienie?
Maciej Klepacki: Dziś Polska to jeden z najważniejszych rynków w międzynarodowym portfolio Burdy. Dlatego oprócz organicznego wzrostu w kluczowych dla nas kategoriach tematycznych jak luxury & lifestyle czy też kulinaria i podróże, mamy ambicję rosnąć skokowo w całym obszarze digitalowym, co w krótkim okresie czasu możliwe jest tylko dzięki przejęciom.
Z racji na specyfikę polskiego rynku internetowego czy też sektora e-commerce większość projektów M&A chcemy realizować lokalnie polskim zespołem i to jest jeden z powodów zaproszenia do zespołu zarządzającego Tomasza Jażdżyńskiego, który posiada w tym obszarze ponad dwudziestoletnie doświadczenie poparte licznymi sukcesami. Zarówno w samym obszarze akwizycji jak i późniejszej integracji i zarządzania połączonymi biznesami w ramach jednej grupy mediowej. Liczymy również, że osoba, która tworzyła tyle czołowych marek polskiego internetu wesprze pozostałych członków zespołu zarządzającego zarówno w bieżących operacjach jak i planowaniu strategicznego rozwoju.
Dodatkowo Tomasz Jażdżyński będzie odpowiedzialny za obszar finansowy, IT, dystrybucji i produkcji ze szczególnym naciskiem na efektywności prowadzonych operacji w Polsce co jest szczególnie ważne przy tak dużym projekcie transformacyjnym.
Jakie zmiany w organizacji ma wprowadzić Tomasz Jażdżyński?
Na pewno chcemy jeszcze większą uwagę przykładać do efektywności prowadzonych operacji biznesowych i usprawnieniu wszystkich wewnętrznych procesów w firmie po ostatnio zrealizowanej fuzji. Nie zakładamy zmian w strukturach zespołów, natomiast będzie nam zależało na jeszcze sprawniejszym wsparciu prowadzonego biznesu w obszarze digital i e-commerce.
W dużej mierze wynika to z istotnej transformacji jaką Burda przeszła w obszarze swojego głównego biznesu mediowego, a także zmian zachodzących na rynku. Zależy nam, aby wszystkie centra kompetencji Burda Media wspierały nie tylko obecnie prowadzony biznes, ale były gotowe także na obsługę nowych podmiotów w Polsce, które mogą dołączyć do grupy w przyszłości.
Czy w tym roku dojdzie do przejęcia innego serwisu przez Burdę? W obszarze kontentowym czy e-commerce?
Jesteśmy obecnie w kilku rozmowach inwestycyjnych jednak zbyt wcześnie, żeby coś prognozować w tym temacie.
Planujecie w tym roku zatrudnić kolejnych managerów? Do jakich obszarów?
Mam poczucie, że po ostatnich wzmocnieniach zespół zarządzający Burda Media Polska jest już kompletny. Z kluczowych stanowisk w grupie kapitałowej pozostaje nam jeszcze nieobsadzone stanowisko członka zarządu ds. operacyjnych w zespole zarządzającym Cocolita.pl oraz head of content video, czyli obszaru, który odgrywa coraz większą rolę w naszym biznesie digitalowym.
Jak ocenia pan I półrocze br. na rynku reklamy internetowej i w magazynach?
Jesteśmy pozytywnie zaskoczeni sytuacją na rynku reklamy internetowej i magazynowej. W naszej ocenie I półrocze 2023 było istotnie lepsze niż wskazywały na to prognozy z początku rok, zwłaszcza gdy spojrzymy na mocno niesprzyjające otoczenie makroekonomiczne, w tym rekordową inflację, czy też konsekwentnie spadające nastroje konsumenckie, które wprost przekładają się na wyniki sprzedaży w wybranych sektorach rynku.
Oczywiście mówimy o jednocyfrowych wzrostach w przedziale 5-8 proc. obszarze reklamy internetowej i obawiam się, że taka już będzie nowa rzeczywistość dla wszystkich wydawców w całym 2023 roku. W przypadku reklamy prasowej nie zaobserwowaliśmy dwucyfrowych spadków na rynku reklamy co również należy uznać za pozytywną informację, gdyż w zależności o segmentów mówimy o 7-8 proc. spadku w porównaniu do pierwszego półrocza 2022 roku. Podsumowując wyniki I półrocza 2023 dla całego rynku reklamy uznajemy za pozytywne, a co za tym idzie cały 2023 roku powinien być lepszy niż pierwotnie zakładaliśmy.
W zeszłym roku firma zanotowała stratę netto. Czy w tym roku wyjdzie na plus i jaka jest dynamika przychodów w I półroczu br.?
W 2022 roku ponieśliśmy istotne koszt budowy nowej organizacji będącej silną bazą do wzrostu operacji Burdy w Polsce w kolejnych latach. Był to czas finalizacji transakcji przejęcia Edipresse Polska, połączenia obu firm w jeden podmiot, przebudowy biznesu i wyraźnej transformacji w stronę digital i e-commerce. Wszystkie te zdarzenia niestandardowe, zmiany korporacyjne czy koszty związane ze zmianą struktury zatrudnienia obciążyły wynik finansowy 2022 roku.
Jeśli chodzi o ten rok to pierwsze półrocze 2023 zakończyliśmy na zdecydowanym plusie na poziomie osiągniętych przychodów i generowanych zysków, zarówno jako główna spółka Burda Media Polska jak i całość operacji w Polsce. W tym okresie działalność digitalowa zanotowała 15-proc. wzrostu przychodów ze sprzedaży, a biznes magazynowy w ramach obecnego portfolio osiągnął łącznie ponad 20-proc. wzrost przychodów reklamowych i ze sprzedaży egzemplarzowej.
W pierwszym półroczu 2023 całość operacji Burdy w Polsce z uwzględnieniem działalności e-commerce realizowanej m.in. przez Cocolita.pl osiągnęła ponad 32 proc. wzrostu przychodów ze sprzedaży w porównaniu do analogicznego okresu 2022 roku. To wzrosty zdecydowanie lepsze niż zakładaliśmy w budżecie, a także lepsze niż dynamiki osiągnięte przez rynek reklamowy w Polsce w tym samym okresie.
Oczywiście w wynikach rocznych zawsze czwarty kwartał roku ma największy udział, natomiast już dziś możemy powiedzieć, że wyniki finansowe 2023 roku będą dla operacji Burdy w Polsce przełomowe. Po trudnym z racji na pandemię i spowolnienie gospodarcze 2020 i 2021 roku, widzimy obecnie pierwsze efekty zrealizowanych w 2022 roku inwestycji.
Jak dużo przychodów Burdy pochodzi już z działalności e-commerce?
W 2023 roku ponad 65 proc. przychodów i zdecydowana większość zysków Burdy w Polsce będzie pochodziła z działalności digital i e-commerce.
W skład portfolio Burda Media Polska wchodzą portale internetowe jak: Elle.pl, Glamour.pl, National-geographic.pl, Wizaz.pl, Polki.pl, Kobieta.pl, Party.pl, Viva.pl, Gotujmy.pl, Niania.pl, które docierają miesięcznie do ponad 13,7 mln użytkowników (Mediapanel, grudzień 2022 r.) Działalność digitalową wspierają magazyny tradycyjne, w tym międzynarodowe tytuły wydawnicze jak "Elle","Elle Decoration", "Glamour", "National Geographic", "Traveller" oraz "Viva!". Burda Media Polska jest także większościowym udziałowcem drogerii kosmetycznych Cocolita.pl.